مؤيّد ديگرى ندارد و در حديث ، دلالتى بر آن، به چشم نمىخورد.
گفتنى است كه در تأكيد بر سنّت نبوى در مسح كردن پاها در وضو، آيه وضو ـ كه در ابتداى اين پژوهش آورديم ـ نيز آشكارا به مسح پاها و نه شستن آنها فرمان مىدهد .
استدلال اهل سنّت به آيه وضو براى شستن پاها
اهل سنّت، افزون بر روايات عثمان و برخى افراد ديگر كه ادّعا كردهاند پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در وضو، پاهاى خود را مىشسته، منصوب بودن واژه «أرجُلَكم (پاهايتان)» در آيه وضو را مستند قرآنى خود قرار داده و آن را نشانه عطف اين كلمه بر واژه منصوب «وُجوهَكم (صورتهايتان)» دانستهاند. طبعا در اين فرض، حكم شستن صورت به معطوفٌ عليه ، يعنى پاها ، نيز سرايت مىكند.
نقد استدلال به آيه وضو براى شستن پاها
از نظر مفسّران و فقيهان شيعى، كلمه منصوب «أرجلَكم»، بر شستن پاها در وضو دلالتى ندارد؛ زيرا :
اوّلاً : كلمه «أرجلكم» توسّط قاريان متعدّدى همچون : ابن كثير، حمزه، ابو عمرو و عاصم در روايت ابو بكر از او، مجرور خوانده شده است. در اين صورت، بى ترديد، «أرجُلِكُم»، معطوف بر «رُؤسِكُم (سرهايتان)» است و حكم مسح سر به پاها سرايت داده مىشود.
ثانيا : در قرائتهايى كه «أرجلَكم» در آنها منصوب است مانند : قرائت نافع، ابن عامر و عاصم در روايت حفص از او، نيز همچنان حكم پاها مسح است؛ زيرا «أرجلَكم»، عطف بر محلّ نصب «رؤوسكم» است.
توضيح، اين كه : واژه «امسحوا» به خودى خود، متعدّى است و براى منصوب ساختن مفعول خود، نيازمند حرف جر نيست. بر اين اساس، «با»ى افزوده شده به واژه «رؤوسكم»، به اصطلاح، «با»ى تبعيضيّه است كه نشان مىدهد مسحِ بخشى از