وضو، دستان مبارك خود را از بالا به پايين يعنى از آرنج تا نوك انگشتان مىشستهاند و اين، بِدان معناست كه آيه وضو به وسيله پيامبر صلى اللّه عليه و آله تفسير شده است. همچنين در باره آيه وضو ، اين نكته در خور توجّه است كه اصولاً مخاطبان از ظاهر عباراتى نظير آيه وضو، محدوده انجام عمل را برداشت مىنمايند و آن گاه در مقام عملى كردن آن خواسته، معمولاً از بالا به پايين اقدام مىكنند. مثلاً اگر پزشك بگويد : پايت را تا زانو با آب سرد بشوى، يا صاحبخانه بگويد : ديوارهاى اين اتاق را تا سقف رنگآميزى كن، به طور طبيعى، هر يك از بيمار و رنگكار، سخن گوينده را بر تعيين محدوده مورد نظر او حمل مىكند و در نتيجه ، آنچه را به دليل آسانتر بودن يا عوامل ديگر، به صورت ناخودآگاه در ميان مردم معمول است، انجام مىدهد كه آن ، چيزى جز شستن پاها و رنگآميزى كردن ديوارها از بالا به پايين نيست و چه بسا هرگز اين مطلب به ذهنشان خطور نمىكند كه پزشك و صاحبخانه با گفتن «تا زانو» و «تا سقف» در صدد تعيين سمت و سوى عمل خواسته شده و نقاط آغاز و انجام آن بوده است .
امّا به هر تقدير، آنچه در نزد پيروان اهل بيت عليهمالسلام ، اين برداشت قرآنى را قطعيت مىبخشد، احاديث معتبرى هستند كه بر انجام دادن وضو از آرنج به سوى سرِ انگشتان دلالت مىكنند. در مقابل، تمام مذاهب اهل سنّت، شستن دستها را در وضو به هر صورتى كه باشد، كافى مىدانند ، هر چند به نظر آنان، شروع از سرِ انگشتان به سوى آرنج، افضل است.۱
ب ـ مسح پاها يا شستن آنها
حديث مسح پا در وضو
بر پايه حديثى كه از امام باقر عليه السلام در توصيف وضوى پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آمد، ايشان پاهاى