41
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم

۳۶۸۶.تفسير عبد الرزّاقـ به نقل از قتاده، در باره اين سخن خداى متعال : «و قرآن را با ترتيل بخوان»ـ :به ما خبر رسيده كه قرائتِ پيامبر صلى اللّه عليه و آله عموماً با كشيدن صدا بود.

۳۶۸۷.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابن ابى مليكه ـ :از يكى از همسران پيامبر صلى اللّه عليه و آله در باره قرائت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله سؤال شد. گفت : شما توان آن را نداريد. به او گفته شد : ما را از آن آگاه كن. پس، او شروع به قرائتى آرام و شمرده كرد.

۳۶۸۸.المعجم الأوسطـ به نقل از عبد الرحمان بن ابى بكره، از پدرش ـ :قرآن خواندنِ پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله با كشيدن صدا بود و در آن، چرخاندن صدا نبود.

۱۰ / ۴

خوش آواترين مردم

۳۶۸۹.امام باقر عليه السلام :پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله قرآن را خوش‏تر از هر كس مى‏خوانْد.

۳۶۹۰.تفسير القمّى :پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله هر گاه نيمه شب قرآن مى‏خواند، به خاطر صداى خوشش، قريش به او گوش مى‏دادند.

۳۶۹۱.الاحتجاج :روايت شده است كه امام كاظم عليه السلام خوش‏صدا بود و قرآن را زيبا مى‏خواند. روزى از روزها فرمود : «على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام ) وقتى قرآن مى‏خواند، گاه ره‏گذرى بر او مى‏گذشت و از صداى خوش او ، از هوش مى‏رفت. همانا امام اگر چيزى از اين را نمايان سازد، مردم تاب آن را ندارند».
گفته شد : مگر پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله با مردم نماز نمى‏خواند و صدايش را به قرآن، بلند نمى‏كرد ؟
فرمود : «پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بر كسانى كه پشت سرش [در نماز] بودند، به اندازه تاب و توانشان [نمايان و] بار مى‏كرد».


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
40

۳۶۸۶.تفسير عبد الرزّاق عن قتادةـ في قَولِهِ تَعالى : « وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلاً »ـ :بَلَغَنا أنَّ عامَّةَ قِراءَةِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله كانَت بِالمَدِّ .۱

۳۶۸۷.مسند ابن حنبل عن ابن أبي مليكة عن بعض أزواج النبيّ صلى اللّه عليه و آله : أنَّها سُئِلَت عَن قِراءَةِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَقالَت : إنَّكُم لا تَستَطيعونَها ، فَقيلَ لَها : أخبِرينا بِها ، فَقَرَأَت قِراءَةً تَرَسَّلَت فيها .۲

۳۶۸۸.المعجم الأوسط عن عبد الرحمن بن أبي بكرة عن أبيه : كانَت قِراءَةُ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله المَدَّ ، لَيسَ فيهِ تَرجيعٌ۳.۴

۱۰ / ۴

أحسَنُ النّاسِ صَوتا بِالقُرآنِ

۳۶۸۹.الإمام الباقر عليه السلام :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله كانَ أحسَنَ النّاسِ صَوتا بِالقُرآنِ .۵

۳۶۹۰.تفسير القمّي :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله إذا تَهَجَّدَ بِالقُرآنِ، تَسَمَّعُ لَهُ قُرَيشٌ بِحُسنِ۶صَوتِهِ.۷

۳۶۹۱.الاحتجاج :رُوِيَ أنَّهُ [موسى بنَ جَعفَرٍ] عليه السلام كانَ حَسَنَ الصَّوتِ ، حَسَنَ القِراءَةِ ، فَقالَ يَوما مِنَ الأَيّامِ : إنَّ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام كانَ يَقرَأُ القُرآنَ ، فَرُبَّما مَرَّ بِهِ المارُّ فَصَعِقَ مِن حُسنِ صَوتِهِ ، وإنَّ الإِمامَ لَو أظهَرَ مِن ذلِكَ شَيئا لَمَا احتَمَلَهُ النّاسُ .
قيلَ لَهُ : ألَم يَكُن رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يُصَلّي بِالنّاسِ ويَرفَعُ صَوتَهُ بِالقُرآنِ ؟ فَقالَ : إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله كانَ يُحَمِّلُ مَن خَلفَهُ ما يُطيقونَ .۸

1.تفسير عبد الرزّاق : ج ۳ ص ۳۵۶ ح ۳۳۶۳ ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۳۱۴ .

2.مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۱۶۹ ح ۲۶۵۳۲ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۲ ص ۴۰۳ ح ۱۱ ، مجمع الزوائد : ج ۲ ص ۲۸۰ ح ۲۶۲۸ .

3.الترجيعُ : ترديد القراءة (النهاية : ج ۲ ص ۲۰۲ «رجع») .

4.المعجم الأوسط : ج ۲ ص ۸۶ ح ۴۷۴۷ ، تفسير القرطبي : ج ۱ ص ۱۶ عن عبد الرحمن بن أبي بكر عن أبيه ، مجمع الزوائد : ج ۲ ص ۵۴۵ ح ۳۶۰۴ نقلاً عن المعجم الكبير ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۵۲ ح ۱۷۹۰۸ .

5.تفسير العيّاشي : ج ۳ ص ۵۵ ح ۲۵۲۹ عن زيد بن عليّ ، تفسير فرات : ص ۲۴۲ ح ۳۲۷ عن عمرو بن شمر عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۲۳۸ ح ۸۳ .

6.في بحار الأنوار: «لِحُسنِ» بدل «بِحُسنِ»، وهو الأنسب.

7.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۵۱ ح ۲ .

8.الاحتجاج : ج ۲ ص ۳۴۹ ح ۲۷۹ ، الكافي : ج ۲ ص ۶۱۵ ح ۴ عن عليّ بن محمّد النوفلي عن أبي الحسن عليه السلام وليس فيه صدره إلى «الأيّام» ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۹۴ ح ۷ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7124
صفحه از 576
پرینت  ارسال به