397
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم

فصل سوم: سياست پيامبر صلى اللّه عليه و آله در رفتار با مردم

۳ / ۱

وحدت كلمه

۴۰۵۸.امام على عليه السلام :پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله چون به مدينه هجرت كرد ، ميان ياران مهاجر و انصارش برادرى افكند و ارث بردن را بر پايه برادرى دينى قرار داد ، نه بر پايه پيوند خويشاوندى . اين ، سخن خداى متعال است كه : «كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده‏اند و در راه خدا با مال و جان خود ، جهاد نموده‏اند و كسانى كه [مهاجران را] پناه داده‏اند و يارى كرده‏اند ، آنان ، ياران يكديگرند»تا اين سخن خداى سبحان كه : «و كسانى كه ايمان آورده‏اند ، ولى هجرت نكرده‏اند ، هيچ گونه خويشاوندى [دينى] با شما ندارند ، مگر آن كه هجرت كنند». بدين ترتيب ، خويشاوندان را از ميراث خارج ساخت و آن را ويژه اهل هجرت و اهل دين ، قرار داد . سپس خداوند متعال ، در ادامه سخن فرمود : «و كسانى كه كفر ورزيدند ، ياران يكديگرند . اگر اين [دستور] را به كار نبنديد ، در زمين ، فتنه و فسادى بزرگ ، پديد خواهد آمد». پس هر يك از مسلمانان كه در مى‏گذشت ، ميراث و ماتَرَكش به برادر دينى‏اش مى‏رسيد ، نه به خويشان و بستگان نزديكش .
امّا چون اسلام ، نيرومند شد ، خداوند ، اين آيه را فرو فرستاد : «پيامبر به مؤمنان ، از خودشان سزاوارتر [و نزديك‏تر] است و همسرانش مادران ايشان اند ، و خويشاوندان ، طبق كتاب خدا ، نسبت به هم سزاوارتر از مؤمنان و مهاجران اند ، مگر آن كه بخواهيد به دوستان [مؤمن] خود[ وصيّت يا ]نيكى كنيد ، و اين در كتاب [خدا] نگاشته شده است». اين است معناى منسوخ شدن آيه ميراث .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
396

الفَصلُ الثّالِث: سِياسَتُهُ في مُعامَلَةِ الاُمَّةِ

۳ / ۱

وَحدَةُ الكَلِمَةِ

۴۰۵۸.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله لَمّا هاجَرَ إلَى المَدينَةِ آخى بَينَ أصحابِهِ مِنَ المُهاجِرينَ وَالأَنصارِ ، جَعَلَ المَواريثَ عَلَى الاُخُوَّةِ فِي الدّينِ لا في ميراثِ الأَرحامِ ، وذلِكَ قَولُهُ تَعالى : « إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَـهَدُواْ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ ءَاوَواْ وَّنَصَرُواْ أُوْلَـءِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ »إلى قَولِهِ سُبحانَهُ : « وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلَـيَتِهِم مِّن شَىْ‏ءٍ حَتَّى يُهَاجِرُواْ »۱، فَأَخرَجَ الأَقارِبَ مِنَ الميراثِ وأَثبَتَهُ لِأَهلِ الهِجرَةِ وأَهلِ الدّينِ خاصَّةً ، ثُمَّ عَطَفَ بِالقَولِ فَقالَ تَعالى : « وَالَّذِينَ كَفَرُواْ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِى الأَْرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ »۲، فَكانَ مَن ماتَ مِنَ المُسلِمينَ يَصيرُ ميراثُهُ وتَرِكَتُهُ لِأَخيهِ فِي الدّينِ دونَ القَرابَةِ وَالرَّحِمِ الوَشيجَةِ .۳
فَلَمّا قَوِيَ الإِسلامُ أنزَلَ اللّهُ : « النَّبِىُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ أَزْوَ جُهُ أُمَّهَـتُهُمْ وَأُوْلُواْ الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِى كِتَـبِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهَـجِرِينَ إِلاَّ أَن تَفْعَلُواْ إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَ لِكَ فِى الْكِتَـبِ مَسْطُورًا »۴، فَهذا مَعنى نَسخِ آيَةِ الميراثِ .۵

1.الأنفال : ۷۲ .

2.الأنفال : ۷۳ .

3.رَحِم واشجة ووشيجة : مشتبكة متّصلة (لسان العرب : ج ۲ ص ۳۹۹ «وشج») .

4.الأحزاب : ۶ .

5.بحار الأنوار : ج ۱۹ص ۹۱ ح ۴۸ نقلاً عن تفسير النعماني ، فقه القرآن للراوندي : ج ۲ ص ۳۲۵ نحوه ؛ الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۲۳۸ عن ضمرة بن سعيد ، تفسير الطبري : ج ۲۱ ص ۱۲۳ عن ابن زيد ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۸۶ ح ۳۰۷۲۳ نقلاً عن تاريخ دمشق لابن عساكر وكلّها نحوه .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7186
صفحه از 576
پرینت  ارسال به