در ادامه اين حديث آمده كه اين نخستين بيعتى كه در سيره نبوى تحقّق يافت، توسّط جبرئيل، «بيعت اسلام» نامگذارى شد . گفتنى است پس از آن، اين اصطلاح براى هر تازهمسلمانى كه با پيامبر صلى اللّه عليه و آله بيعت مىكرد، استفاده مىشده است .۱
۲ . بيعت عشيره
نخستين بيعت آشكار و رسمى در تاريخ اسلام، «بيعت عشيره» است كه در سال سوم بعثت پس از نزول آيه « وَ أَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ؛۲و خويشان نزديكت را اندرز ده »در روزى كه «يوم الدار»۳ناميده شد ، صورت گرفت . در اين روز ، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به فرمان الهى، خواستار پذيرش اسلام و بيعت با او از سوى بنى هاشم شد و بر اساس احاديث شيعه و اهل سنّت ، تنها امام على عليه السلام كه كمسنترين افراد آن خاندان بود ، با پيامبر صلى اللّه عليه و آله بيعت كرد .۴
۳ . بيعت نخست در عقبه
پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله پس از اعلام رسمى رسالت ، فعّاليتهاى جدّى تبليغى خويش را آغاز كرد . اوج اين فعّاليت، در ايّام حج بود كه مردم از شهرهاى مختلف در مكّه حضور پيدا مىكردند . از جمله در سال يازدهم بعثت ، پيامبر صلى اللّه عليه و آله با شش تن از قبيله خزرج ـ كه در شهر مدينه ساكن بودند ـ ديدار و آنها را به اسلام دعوت نمود . آنها پس از پذيرفتن اسلام و بازگشت به مدينه، به تبليغ دين اسلام پرداختند . تبليغات پيگير آنها سبب شد كه گروهى از مردم مدينه اسلام را پذيرفتند و در سال دوازدهم بعثت، دوازده نفر از اهل مدينه به مكّه آمدند و در عَقَبه۵با پيامبر صلى اللّه عليه و آله ملاقات كردند
1.ر . ك : دانشنامه قرآن و حديث : ج ۱۶ ص ۳۶۵ ح ۲ .
2.شعرا : آيه ۲۱۴ .
3.از آن جا كه اين بيعت در خانه ابو طالب اتّفاق افتاد، به آن روز ، «يوم الدار (واقعه خانه)» گفته شده است .
4.ر.ك: ص ۲۵۳ (سياست پيامبر صلى اللّه عليه و آله در تأسيس حكومت و تداوم آن / دعوت از خاندان) .
5.گردنهاى نزديك مِنا در مكّه در كنار جمره عقبه كه اكنون به صورت مسجدى متروك، مورد بازديد قرار مىگيرد .