اهل سنّت نقل شدهاند و حديث چهارم۱نيز اگرچه در سنن أبى داوود و سنن ابن ماجة نقل شده است ، امّا در سندش خدشه گرديده و متن آن ، مضطرب دانسته شده است .۲
گفتنى است كه اين حديث ، هديه گرفتن را براى آموزش قرآن ممنوع دانسته و به طريق اولى ، اُجرت گرفتن را نيز حرام مىشمرد . از آن جا كه قرآن، منبع اصلى معارف دينى است و آموختن و آموزش آن، مستحب و گاه آموختن بخشهايى از آن مانند سوره حمد به خاطر نماز واجب مىشود ، حلّ نزاع در اُجرت آموزش آن مىتواند حكم آموزش بقيّه احكام و معارف دين را تا حدودى روشن نمايد .
در مقابل و در مخالفتى آشكار با حديث چهارم ، احاديثى در منابع معتبر شيعى و اهل سنّت در دست اند كه ناظر به حلّيت گرفتن اجرت براى آموزش قرآن اند .۳بيشتر محدّثان و فقيهان شيعه و اهل سنّت ، با استناد به فراوانى و اعتبار منابع اين دسته (احاديث مجوّز) و نيز برقرارى مستمرّى براى معلّمان مدينه از سوى خليفه دوم ،۴گرفتن هديه را براى آموزش قرآن ، مباح مىدانند ؛۵امّا در باره گرفتن اجرت، همداستان نيستند و فتاوا و تفصيلهاى متعدّدى ارائه كردهاند .۶يك تفصيل مشهور ، آن است كه اگر آموزش قرآن بر فردى واجب كفايى و يا عينى شود ، از مصاديق حكمِ اُجرت گرفتن براى واجبات مىشود كه بيشتر فقيهان معاصر شيعه ، آن را
1.ر . ك : ص ۲۰۰ ح ۳۸۹۶ .
2.ر .ك : سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۷۳۰ ، نصب راية ، زيلعى : ج ۵ ص ۲۹۳ ، الاستذكار ، ابن عبد البر : ج ۵ ص ۴۱۷ .
3.ر . ك : صحيح البخارى : ج ۳ ص ۵۳ ، المصنّف ، ابن ابى شيبه : ج ۵ ص ۹۷ ـ ۹۹ ؛ جامع أحاديث الشيعة : ج ۱۷ ص ۲۶۳ ـ ۲۶۴ .
4.السنن الكبرى : ج ۶ ص ۱۲۴ ح ۱۲۶ .
5.ر . ك : عمدة القارى : ج ۱۲ ص ۹۵ ح ۹۷ ، نيل الأوطار : ج ۶ ص ۲۹ ، تذكرة الفقهاء (ط .ق) : ج ۲ ص ۳۰۲ .
6.ر . ك : مفتاح الكرامة : ج ۱۲ ص ۲۸۰ ـ ۲۸۶ و ج ۱۹ ص ۵۹۲ .