203
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم

اهل سنّت نقل شده‏اند و حديث چهارم۱نيز اگرچه در سنن أبى داوود و سنن ابن ماجة نقل شده است ، امّا در سندش خدشه گرديده و متن آن ، مضطرب دانسته شده است .۲

گفتنى است كه اين حديث ، هديه گرفتن را براى آموزش قرآن ممنوع دانسته و به طريق اولى ، اُجرت گرفتن را نيز حرام مى‏شمرد . از آن جا كه قرآن، منبع اصلى معارف دينى است و آموختن و آموزش آن، مستحب و گاه آموختن بخش‏هايى از آن مانند سوره حمد به خاطر نماز واجب مى‏شود ، حلّ نزاع در اُجرت آموزش آن مى‏تواند حكم آموزش بقيّه احكام و معارف دين را تا حدودى روشن نمايد .

در مقابل و در مخالفتى آشكار با حديث چهارم ، احاديثى در منابع معتبر شيعى و اهل سنّت در دست اند كه ناظر به حلّيت گرفتن اجرت براى آموزش قرآن اند .۳بيشتر محدّثان و فقيهان شيعه و اهل سنّت ، با استناد به فراوانى و اعتبار منابع اين دسته (احاديث مجوّز) و نيز برقرارى مستمرّى براى معلّمان مدينه از سوى خليفه دوم ،۴گرفتن هديه را براى آموزش قرآن ، مباح مى‏دانند ؛۵امّا در باره گرفتن اجرت، هم‏داستان نيستند و فتاوا و تفصيل‏هاى متعدّدى ارائه كرده‏اند .۶يك تفصيل مشهور ، آن است كه اگر آموزش قرآن بر فردى واجب كفايى و يا عينى شود ، از مصاديق حكمِ اُجرت گرفتن براى واجبات مى‏شود كه بيشتر فقيهان معاصر شيعه ، آن را

1.ر . ك : ص ۲۰۰ ح ۳۸۹۶ .

2.ر .ك : سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۷۳۰ ، نصب راية ، زيلعى : ج ۵ ص ۲۹۳ ، الاستذكار ، ابن عبد البر : ج ۵ ص ۴۱۷ .

3.ر . ك : صحيح البخارى : ج ۳ ص ۵۳ ، المصنّف ، ابن ابى شيبه : ج ۵ ص ۹۷ ـ ۹۹ ؛ جامع أحاديث الشيعة : ج ۱۷ ص ۲۶۳ ـ ۲۶۴ .

4.السنن الكبرى : ج ۶ ص ۱۲۴ ح ۱۲۶ .

5.ر . ك : عمدة القارى : ج ۱۲ ص ۹۵ ح ۹۷ ، نيل الأوطار : ج ۶ ص ۲۹ ، تذكرة الفقهاء (ط .ق) : ج ۲ ص ۳۰۲ .

6.ر . ك : مفتاح الكرامة : ج ۱۲ ص ۲۸۰ ـ ۲۸۶ و ج ۱۹ ص ۵۹۲ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
202

سخنى در باره آموزش رايگان معارف دينى۱

آموزش معارف دين ، نزد خداوند ، چندان ارزشمند است كه معاوضه آن با هر گونه متاعِ دنيوى ، خسارتى سترگ به شمار مى‏آيد . از اين رو از ديدگاه اخلاقى ، پيراستن اين خدمت دينىِ گران‏بها از حتّى كوچك‏ترين نيّت غير خدايى ، امرى پسنديده و توصيه شده است . اين نكته براى كسى كه گذران زندگى‏اش متوقّف بر اُجرت تدريس و تعليم است نيز توصيه مى‏شود . تجربه‏هاى متعدّد ، نشان مى‏دهند كه اين كار ، زمينه‏ساز انفتاح روحى و بركت مالى در زندگى چنين معلّمانى است كه در ملكوت آسمان‏ها از آنان به عظمت ياد مى‏شود .

با اين همه ، تعليم رايگان دين با همه ارزش و قداستش ، يك امر اخلاقى به شمار مى‏آيد . از اين رو ، حكم فقهى ؛ يعنى حلّيت يا حرمت شرعىِ دستمزد گرفتن براى آموزش معارف دينى را بايد در جايى ديگر جويا شد .

در باره احاديثى هم كه توصيه‏هايى را به نقل از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در اجرت نگرفتن براى تعليم و روزى نخوردن از راه علم ، گزارش كرده‏اند ، بايد گفت كه از قوّت چندانى برخوردار نيستند . از ميان اين احاديث ، سه حديث۲از منابع درجه دوم

1.به قلم فاضل ارجمند ، جناب آقاى عبد الهادى مسعودى .

2.ر . ك : ص ۱۹۸ ح ۳۸۹۳ ـ ۳۸۹۵ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7049
صفحه از 576
پرینت  ارسال به