157
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم

۳۸۳۳.امام صادق عليه السلام :زينب عطرفروش لوچ ، پيش همسران پيامبر صلى اللّه عليه و آله آمد . پيامبر صلى اللّه عليه و آله هم پيش آنها آمد و ديد كه زينب نزد آنهاست . پيامبر صلى اللّه عليه و آله به او فرمود : «وقتى تو مى‏آيى ، خانه‏هاى ما خوش‏بو مى‏شود» .
او گفت : خانه‏هاى تو به بوى تو خوش‏تر است ، اى پيامبر خدا !
پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به او فرمود : «وقتى مى‏فروشى ، خوب بفروش و تقلّب نكن ؛ چرا كه چنين معامله‏اى ، مايه رعايت بهتر تقواى خداوند و سبب ماندگارتر شدن مال است» .

۳۸۳۴.سنن الدارمىـ به نقل از ابن عمر ـ :پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بر غلّه‏اى در بازار مدينه گذشت و از خوبى آن ، خوشش آمد . پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله سپس دستش را در درون آن فرو برد و چيزى بيرون آورد كه پيدا [و مانند بيرونش] نبود . صاحب غلّه را نكوهش كرد و آن گاه فرمود : «غِش (فريبكارى) ميان مسلمانان نيست . هر كس با ما غِش (فريبكارى) كند ، از ما نيست» .

۳۸۳۵.شعب الإيمانـ به نقل از ابو هريره ـ :پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود : «چيزى را با شير در نياميزيد» و آن گاه حديث محفّله۱را بازگو كرد .

۴ / ۵

باز داشتن از كم‏فروشى

۳۸۳۶.سنن ابن ماجةـ به نقل از ابن عبّاس ـ :هنگامى كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله به مدينه آمد ، آنان از پليدترين ۲مردم در پيمانه [و وزن] كردن [كالا] بودند . خداوند سبحان نازل فرمود : «واى بر كم‏فروشان!»و آنها نيز پس از آن ، خوب سنجيدند [و نيكو پيمانه و وزن كردند] .

1.مُحَفَّله ، به گاو و گوسفند و شترى مى‏گويند كه صاحبش او را چند روز نمى‏دوشد تا پرشير به نظر آيد و مشترى آن را گران‏تر بخرد و چون به خانه ببرد و بدوشد و دو سه روزى بگذرد ، متوجّه مى‏شود كه فريب خورده است .

2.در همه مصادر چنين است ؛ ولى در المستدرك على الصحيحين ، به جاى «أخبث (پليدترين)» ، واژه «أبخس (كم‏گذارنده‏ترين در هنگام وزن كردن)» آمده است ، كه مناسب‏تر است .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
156

۳۸۳۳.الإمام الصادق عليه السلام :جاءَت زَينَبُ العَطّارَةُ الحَولاءُ إلى نِساءِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ، فَجاءَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله فَإِذا هِيَ عِندَهُم ، فَقالَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله : إذا أتَيتِنا طابَت بُيوتُنا ، فَقالَت : بُيوتُكَ بِريحِكَ أطيَبُ يا رَسولَ اللّهِ ، فَقالَ لَها رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله : إذا بِعتِ فَأَحسِني ولا تَغُشّي ، فَإِنَّهُ أتقى لِلّهِ وأَبقى لِلمالِ .۱

۳۸۳۴.سنن الدارمي عن ابن عمر :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله مَرَّ بِطَعامٍ بِسوقِ المَدينَةِ فَأَعجَبَهُ حُسنُهُ ، فَأَدخَلَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله يَدَهُ في جَوفِهِ ، فَأَخرَجَ شَيئا لَيسَ بِالظّاهِرِ ، فَأَفَّفَ لِصاحِبِ الطَّعامِ ، ثُمَّ قالَ : لا غِشَّ بَينَ المُسلِمينَ ، مَن غَشَّنا فَلَيسَ مِنّا .۲

۳۸۳۵.شعب الإيمان عن أبي هريرة عن رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله :لا تَشوبُوا اللَّبَنَ لِلبَيعِ . ثُمَّ ذَكَرَ حَديثَ المُحَفَّلَةِ۳.۴

۴ / ۵

النَّهيُ عَنِ التَّطفيفِ

۳۸۳۶.سنن ابن ماجة عن ابن عبّاس :لَمّا قَدِمَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله المَدينَةَ كانوا مِن أخبَثِ۵النّاسِ كَيلاً، أنزَلَ اللّهُ سُبحانَهُ : « وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ » ، فَأَحسَنُوا الكَيلَ بَعدَ ذلِكَ .۶

1.الكافي : ج ۵ ص ۱۵۱ ح ۵ و ج ۸ ص ۱۵۳ ح ۱۴۳ ، التوحيد : ص ۲۷۶ ح ۱ كلّها عن الحسين بن زيد الهاشمي وكلاهما نحوه ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۲۷۲ ح ۳۹۸۵ وليس فيه صدره إلى «يا رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله » ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۱۳۴ ح ۱۱۶ .

2.سنن الدارمي : ج ۲ ص ۶۹۸ ح ۲۴۴۶ ، تاريخ أصبهان : ج ۱ ص ۲۹۸ الرقم ۵۱۵ ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۱۵۸ ح ۹۹۷۰ نقلاً عن ابن النجّار .

3.المُحَفّلَة : الشاة أو البقرة أو الناقة لا يحلبها صاحبها أيّاما حتّى يجتمعَ لبنها في ضَرعها ، فإذا احتلبها المشتري حسبها غزيرة ، فزاد في ثمنها ، ثمّ يظهر له بعد ذلك نقصُ لبَنها عن أيّام تحفيلها . سُمّيت مُحفّلة لأنّ اللبن حُفِّل في ضَرعها ؛ أي جُمِع (النهاية : ج ۱ ص ۴۰۸ «حفل») .

4.شعب الإيمان : ج ۴ ص ۳۳۳ ح ۵۳۰۸ ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۶۲ ح ۹۵۲۳ ؛ بحار الأنوار : ج ۶۵ ص ۲۳۹ ح ۵۴۸ .

5.كذا في جميع المصادر ، وفي المستدرك على الصحيحين : «أبخس» بدل «أخبث» وهو الأنسب .

6.سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۷۴۸ ح ۲۲۲۳ ، السنن الكبرى للنسائي : ج ۶ ص ۵۰۸ ح ۱۱۶۵۴ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۱ ص ۲۸۶ ح ۴۹۱۹ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۳۸ ح ۲۲۴۰ ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۴۴۱ ؛ مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۶۸۷ ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۱۱۶ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد ششم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7188
صفحه از 576
پرینت  ارسال به