هر گاه نيازش را تأمين سازد ، روانش آرامش مىيابد .
يك حديث شايان توجّه در اين باره ، ذخيره كردن آذوقه را به سه تن از اهل بيت پيامبر صلى اللّه عليه و آله نسبت مىدهد و ذخيره آن را براى يك سال نيز مجاز مىداند . در منابع معتبر ، از امام رضا عليه السلام نقل شده است كه مىفرمايد :
إنَّ الإِنسانَ إذا أدخَلَ طَعامَ سَنَتِهِ خَفَّ ظَهرُهُ وَ استَراحَ ، وَ كانَ أبو جَعفَرٍ وَ أبو عَبدِ اللّهِ عليهما السلام لا يَشتَرِيانِ عُقدَةً حَتّى يُحرِزا طَعامَ سَنَتِهِما .۱
هر گاه انسان خوراك سالش را فراهم آورَد ، سبكبار و آسودهخاطر مىشود . امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام مادام كه به قدر خوراك سالشان تدارك نمىديدند ، مِلكى نمىخريدند .
اين دسته از احاديث به گونهاى صريح ، باگزارشهاى دسته نخست ، در تعارض است و از اين رو به حلّ تعارض آنها نياز است . گفتنى است كه گزارشهاى دسته نخست ، بيشتر از منابع حديثى درجه دومِ اهل سنّت گرفته شدهاند ، در حالى كه احاديث دسته دوم ، در منابع كهن و اصيل حديث شيعه نقل شدهاند . بر اين پايه با فرض پذيرش صدور روايات دسته اوّل ، به نظر مىرسد كه آنها ناظر به حكمى همگانى و يا هميشگى نيستند . به سخن ديگر ، بسى محتمل است كه اين ، يك شيوه ويژه پيامبر صلى اللّه عليه و آله و يا ناظر به اوضاع سخت اقتصادى صدر اسلام باشد ؛ همان اوضاعى كه حديث زير ، آن را به خوبى نشان مىدهد . اين حديث همچنين ثابت مىكند كه اندوختن متعارف مال نيز هميشه ناروا نيست و حكم آن ، وابسته به وضعيت اجتماعى و اقتصادى مسلمانان است . متن حديث، به نقل از عبد الرحمان بن حجّاج ، چنين است :
سَأَلتُهُ عَنِ الزَّكاةِ : ما يَأخُذُ مِنهَا الرَّجُلُ ؟ وَ قُلْتُ لَهُ : إنَّهُ بَلَغَنا أنَّ رسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله قالَ : أيُّما رَجُلٍ تَرَكَ دينارَينِ فَهُما كَىٌّ بَينَ عَينَيهِ . قالَ : فَقالَ : اُولئِكَ قَومٌ كانوا أضيافا عَلى رسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَإِذا أمسى قالَ : يا فُلانُ ! اِذهَب فَعَشِّ هذا . فَإِذا أصبَحَ ، قالَ : يا