69
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم

۴۲۸۰.الكافىـ به نقل از فضل ابو العبّاس ، در باره سخن خداى عز و جل : «يا نزد شما بيايند ، در حالى كه سينه آنان از جنگيدن با شما يا جنگيدن با قوم خود ، به تنگ آمده است»ـ : امام صادق عليه السلام فرمود : «اين در باره بنى مُدلج نازل شد ؛ چون آنها نزد پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آمدند و گفتند : سينه‏هاى ما از اين كه گواهى دهيم تو فرستاده خدا هستى ، در تنگناست . بنا بر اين ، ما نه با تو هستيم و نه با قوممان بر ضدّ تو» .
گفتم : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله با آنها چه كرد ؟
فرمود : «با آنها قرار گذاشت آنها را وا گذارد تا از كار عرب‏ها فراغت يابد . آن گاه ايشان را دعوت كند و اگر نپذيرفتند ، با آنها بجنگد» .

۴۲۸۱.امام باقر عليه السلام :مقصود از سخن خداى متعال : «گروهى كه با آنها پيمان بسته‏ايد»، هلال بن عُوَيمر سُلَمى بود كه به نمايندگى از قومش ، با پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله پيمان بست و در پيمان صلحش گفت : «به اين شرط كه ـ اى محمّد ـ بر كسى [از شما] كه نزد ما مى‏آيد [و به ما مى‏پيوندد] ، ستم نكنى و ما هم به كسى كه [از ما] نزد تو مى‏آيد ، ستم نكنيم» و خداوند نهى فرمود از اين كه متعرّض كسى شود كه با او پيمان بسته بود .

۴۲۸۲.مجمع البيان :سُراقة بن مالك بن جُعشُم مُدلجى پس از جنگ اُحُد ، نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله آمد و گفت : «تو را به نعمت خدا سوگندت مى‏دهم» و از پيامبر صلى اللّه عليه و آله پيمان گرفت كه با قومش نجنگد و اگر قريش اسلام آوردند ، آنها نيز اسلام بياورند ؛ زيرا آنها هم‏پيمان قريش بودند .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
68

۴۲۸۰.الكافي عن الفضل أبي العبّاس عن الإمام الصادق عليه السلام ـ في قولِ اللّهِ عزّ و جلّ : « أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن يُقَـتِلُوكُمْ أَوْ يُقَـتِلُواْ قَوْمَهُمْ »۱، قالَ ـ :نَزَلَت في بَني مُدلِجٍ ؛ لِأَنَّهُم جاؤوا إلى رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله فَقالوا : إنّا قَد حَصِرَت صُدورُنا أن نَشهَدَ أنَّكَ رَسولُ اللّهِ ، فَلَسنا مَعَكَ ولا مَعَ قَومِنا عَلَيكَ .
قالَ : قُلتُ : كَيفَ صَنَعَ بِهِم رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ؟ قالَ : وادَعَهُم۲إلى أن يَفرُغَ مِنَ العَرَبِ ثُمَّ يَدعوهُم ، فَإِن أجابوا وإلاّ قاتَلَهُم .۳

۴۲۸۱.الإمام الباقر عليه السلام :المُرادُ بِقَولِهِ تَعالى : « قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَـقٌ »۴هُوَ هِلالُ بنُ عُوَيمِرٍ السُّلَمِيُّ ، واثَقَ عَن قَومِهِ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله فَقالَ في مُوادَعَتِهِ : «عَلى ألاّ تَحيفَ۵يا مُحَمَّدُ مَن أتانا ، ولا نَحيفُ مَن أتاكَ» ، فَنَهَى اللّهُ أن يَتَعَرَّضَ لِأَحَدٍ عَهِدَ إلَيهِم .۶

۴۲۸۲.مجمع البيان :كانَ سُراقَةُ بنُ مالِكِ بنِ جُعشُمٍ المُدلِجِيُّ جاءَ إلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله بَعدَ اُحُدٍ ، فَقالَ : «أنشُدُكَ اللّهَ وَالنّعمَةَ» ، وأَخَذَ مِنهُ ميثاقا ألاّ يَغزُوَ قَومَهُ ، فَإِن أسلَمَ قُرَيشٌ أسلَموا ؛ لِأَنَّهُم كانوا في عَقدِ قُرَيشٍ .۷

1.النساء : ۹۲ .

2.في المصدر «واعدهم» ، والتصويب من بحار الأنوار .

3.الكافي : ج ۸ ص ۳۲۷ ح ۵۰۴ ، بحار الأنوار : ج ۱۹ ص ۱۷۲ ح ۱۷ و راجع : المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۴۵۸ ح ۵ وتفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۴۲۴ ح ۱۰۶۰ .

4.النساء : ۹۰ .

5.الحَيفُ : الجَورُ والظُلمُ (النهاية : ج ۱ ص ۴۶۹ «حيف») .

6.مجمع البيان : ج ۳ ص ۱۳۵ ، التبيان في تفسير القرآن : ج ۳ ص ۲۸۵ نحوه وفيه «تخيف» و«نخيف» بدل «تحيف» و«نحيف» وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : ج ۱۹ ص ۱۴۵ .

7.مجمع البيان : ج ۳ ص ۱۳۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۹ ص ۱۴۵ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7094
صفحه از 625
پرینت  ارسال به