405
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم

حديث ضعيف السند هستند .۱

ابن قُدامه ، فقيه حنبلى و مشهور اهل سنّت (م ۶۲۰ ق) در باره حديث نخست۲مى‏گويد : اين كه راوى ، خود نقل مى‏كند كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله از ميوه‏هاى خيبر به زنان عطا كرد و نه از غنائم جنگى ، نشان مى‏دهد كه بهره زنانِ كمك دهنده ، به سان سهم جنگاوران در ميدان و همسان آنها نبود، بلكه عطايى بود كه متناسب با شكل و مقدار خدمات زنان ، كم و زياد مى‏شد كه در فقه به آن «رضخ» گفته مى‏شود . ابن قدامه همچنين محتمل مى‏داند كه مقصود حديث ، همسانى سهم زنان و مردان از ميوه‏ها و نه همه غنائم خيبر باشد .۳احتمال اخير با عبارت ذيل گزارش ابن كثير از همين ماجرا نيز تأييد مى‏شود .۴

روايت سهله۵نيز مى‏گويد : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بلافاصله پس از تولّد وى برايش سهمى معيّن كرد و به مادرش داد . از اين رو اندكى با مسئله ما متفاوت است ؛ امّا مى‏توان همان توضيح ابن قدامه را در اين جا پذيرفت كه مقصود از سهم ، عطاى پيامبر صلى اللّه عليه و آله و نه سهمى از غنيمت ، آن هم برابر با سهم رزمندگان بوده است .

گفتنى است كه اين حديث ، افزون بر ضعف سندى ، اضطراب متنى نيز دارد . برخى گزارش‏ها تولّد سهله را در جنگ خيبر و برخى ديگر ، در جنگ حنين دانسته‏اند . اگر تولّد سهله در جنگ حنين بوده باشد ، مى‏توان حديث را از باب اعطا به خاطر تأليف قلوب نيز دانست .

1.براى آگاهى از ضعف سند اين دو حديث ، ر . ك : إرواء الغليل ، آلبانى : ج ۵ ص ۷۱ .

2.ر . ك : ص ۳۹۷ ح ۴۶۳۷ .

3.ر . ك : الشرح الكبير ، عبد الرحمان بن قدامه : ج ۱۰ ص ۵۰۳ .

4.إنّما أعطاهنّ من الحاصل ، فأمّا أنّه أسهم لهنّ فى الأرض كسهام الرجال فلا ؛ از محصول [خرماى خيبر ]به آن زنان عطا فرمود ؛ اما اينكه سهمى از زمين مانند سهم مردان به آنان عطا فرمايد ، نه (البداية و النهاية : ج ۴ ص ۲۳۳) .

5.ر . ك : تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۴۲۹ ، المعجم الكبير : ج ۲۴ ص ۲۹۳ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
404

سخنى در باره سهم زنان از غنيمت جنگ۱

زنان صدر اسلام ، نقش نمايانى در نبردهاى پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله داشته‏اند . آنها در پشتيبانى و تدارك غذا و مهمّات جنگى ، فعّال بودند و همچنين مجروحان را مداوا مى‏كردند . آنان داوطلبانه ، امّا با رضايت پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، به اين كارها مى‏پرداختند . هر چند زنانِ ياد شده ، اجازه ورود ابتدايى به نبرد را نداشتند ، پيامبر صلى اللّه عليه و آله در پايان جنگ ، بهره‏اى از دستاوردهاى جنگى را به آنها عطا مى‏نمود ؛ امّا اين به معناى برابرى سهم آنان با جنگاوران حاضر در ميدان نبرد نبود .

اين مطلب كه سهم زنانِ يارى دهنده از غنائم جنگى ، با سهم رزمندگان يكسان نيست ، مستند به چندين حديث۲و از موارد اتّفاقى در فقه شيعى۳و مشهورات اهل سنّت است .۴در عين حال ، دو حديث در دست اند كه سهم زنانى را كه در جنگ شركت مى‏كنند مانند سهم مردان شركت كننده در جنگ دانسته‏اند ،۵اگر چه هر دو

1.به قلم فاضل ارجمند ، جناب آقاى عبد الهادى مسعودى .

2.ر . ك : ص ۴۰۳ ح ۴۶۴۳ و ۴۶۴۴ .

3.ر . ك : الخلاف : ج ۴ ص ۱۹۷ ح ۱۹۸ ، المبسوط : ج ۲ ص ۷۰ ، الكافى فى الفقه ، حلبى : ص ۲۵۹ ، شرائع الإسلام : ج ۱ ص ۲۴۷ ، جواهر الكلام : ج ۲۱ ص ۱۹۱ ـ ۱۹۲ .

4.ر . ك : الخلاف : ج ۴ ص ۱۹۷ ، تذكرة الفقهاء : ج ۹ ص ۲۲۷ مسألة ۱۲۸ ، المغنى ، ابن قدامه : ج ۱۰ ص ۴۵۳ .

5.مقصود حديث اُمّ زياد (يعنى ح ۴۶۳۷) و حديث سهله است كه ابن عساكر آن را اين گونه نقل كرده است : «عن حفص بن عمر بن عبد الرحمن بن عوف قال : سمعت جدّتى سهلة بنت عاصم بن عدىّ تقول : ولدت بحنين يوم فتح رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله حنينا فسمّانى سهلةً ، و قال : سهل اللّه‏ أمركم ، فضرب لى بسهم و تزوجنى عبد الرحمن بن عوف يوم ولدت» (تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۴۲۹ ، المعجم الكبير : ج ۲۴ ص ۲۹۳) . نيز ، ر . ك : اُسد الغابة : ج ۶ ص ۱۵۵ در ترجمه «سهلة» .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4947
صفحه از 625
پرینت  ارسال به