319
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم

۴۵۷۰.امام صادق عليه السلام :پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله هيچ اسيرِ در بندى را نكشت ، مگر يك مرد : عقبة بن ابى مُعَيط را ـ كه خدا لعنتش كند ـ و به ابن ابى خلف هم نيزه‏اى زد و او مدّتى بعد مُرد .۱

۴ / ۱۷

نيكى به اسيران

قرآن

«اى پيامبر ! به كسانى كه در دست شما اسيرند، بگو : اگر خداوند ، خيرى در دل‏هاى شما سراغ داشته باشد [و نيّات پاكى داشته باشيد] ، بهتر از آنچه از شما گرفته شده ، به شما مى‏دهد و شما را مى‏بخشد و خداوند ، آمرزنده و مهربان است » .

حديث

۴۵۷۱.الكافىـ به نقل از معاوية بن عمّار ـ :از امام صادق عليه السلام شنيدم كه در باره اين آيه : «اى پيامبر ! به كسانى كه در دست شما اسيرند ، بگو : اگر خدا در دل‏هاى شما خيرى سراغ داشته باشد ، بهتر از آنچه از شما گرفته شده ، به شما عطا مى‏كند و شما را مى‏بخشايد»، فرمود : «در باره عبّاس و عقيل و نوفل نازل شد» و فرمود : «پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در روز بدر ، از كشتن كسى از بنى هاشم و ابو البخترى۲نهى فرمود . از اين رو ، اينها را اسير كردند و پيامبر صلى اللّه عليه و آله على عليه السلام را فرستاد و فرمود : "ببين از بنى هاشم چه كسى اين جا [در بين اسيران] است" .
على عليه السلام بر عقيل بن ابى طالب ـ كه خداوند ، چهره‏اش را گرامى بدارد ـ گذشت و راهش را كج كرد . عقيل به او گفت : اى پسر مادرم ! نزد من بيا . به خدا سوگند كه جاى مرا ديدى . امير مؤمنان عليه السلام نزد پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله باز گشت و گفت : ابو الفضل۳دست فلان كس [اسير ]است و عقيل ، دست فلان كس و نوفل بن حارث ، دست فلان كس .
پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله برخاست و نزد عقيل رفت و به او فرمود : "اى ابو يزيد ! ابو جهل كشته شد" . عقيل گفت : بنا بر اين ، مى‏توانيد سرزمين تهامه را ادّعا كنيد .۴فرمود : "اگر جراحت سنگين بر نداشته‏اند ، شانه‏هايشان را ببنديد" .۵پس ، عبّاس را آوردند و به او گفته شد : جان خودت و برادرزاده‏ات را با پرداخت فديه بخر . عبّاس گفت : اى محمّد ! آيا راضى مى‏شوى كه من دست گدايى پيش قريش دراز كنم ؟ فرمود : "از آن پولى بده كه نزد اُمّ فضل گذاشتى و به او گفتى : اگر در اين سفر ، اتّفاقى برايم افتاد ، اين را خرج بچّه‏هايت و خودت كن" . عبّاس گفت : اى برادرزاده ! چه كسى تو را از اين موضوع باخبر كرد ؟ پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود : "جبرئيل عليه السلام از نزد خداوند عز و جل اين خبر را برايم آورد" . عبّاس گفت : به خدا سوگند ، كه جز من و اُمّ فضل ، كسى از اين موضوع ، خبر نداشت . گواهى مى‏دهم كه تو فرستاده خدا هستى .
پس ، همه اسيران [فديه دادند و] با شرك خود باز گشتند ، بجز عبّاس و عقيل و نوفل ـ كه خداوند ، چهره‏شان را گرامى بدارد ـ و اين آيه در باره آنها نازل شد : «به كسانى كه در دست شما اسيرند ، بگو : اگر خدا در دل‏هاى شما خيرى سراغ داشته باشد»(تا آخر آيه)» .

1.عقبة بن ابى معيط ، كسى است كه به تحريك ابن ابى خلف ، به صورت مبارك پيامبر عليه السلام آب دهان انداخت و بدترين دشنام‏ها را به ايشان داد (ر . ك : إمتاع الأسماع : ج ۱۲ ص ۱۶۴) .

2.در مرآة العقول (ج ۲۶ ص ۱۱۲) آمده است : «ابو البخترى ، همان عاص بن هشام بن حارث بن اسد است كه امان پيامبر صلى اللّه عليه و آله را در آن روز نپذيرفت و كشته شد» . پس ، ضمير «اُسروا» به بنى هاشم بر مى‏گردد ، و ابو البخترى معطوف به «أحد» است ؛ چرا كه او از بنى هاشم نبود . پيامبر صلى اللّه عليه و آله از كشتن او نيز نهى فرموده بود» .

3.در مرآة العقول (ج ۲۶ ص ۱۱۳) آمده است : «ابو الفضل ، كنيه عبّاس است» .

4.يعنى مكّه و اطراف آن را هم به قلمرو خود اضافه كنيد .

5.در شرح اُصول الكافى مازندرانى آمده است : «گوينده ، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است و مخاطبان ، كسانى هستند كه اسير گرفته بودند ، يا اعم از آنها و ديگران . شايد مراد ، اين است كه : اگر به اسيران جراحت زياد وارد آورده‏ايد ، به طورى كه نمى‏توانند فرار كنند ، نيازى به بستن آنها نيست ، و گرنه دست و شانه‏هايشان را ببنديد» . نيز در مرآة العقول (ج ۲۶ ص ۱۱۳) آمده است : «گوينده عقيل است ؛ يعنى اگر بر مشركان زخم و جراحت زيادى وارد آورده‏ايد و ناتوانشان كرده‏ايد كه هيچ ، و گرنه تعقيبشان كنيد . به قولى : گوينده پيامبر صلى اللّه عليه و آله است ؛ يعنى اگر بر اثر جراحات ، ناتوان گشته‏اند و قادر به فرار نيستند ، كه كارى به كارشان نداشته باشيد ، و گرنه شانه‏هايشان را ببنديد كه فرار نكنند» .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
318

۴۵۷۰.الإمام الصادق عليه السلام :لَم يَقتُل رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله رَجُلاً صَبرا قَطُّ غَيرَ رَجُلٍ واحِدٍ : عُقبَةَ بنِ أبي مُعَيطٍ لَعَنَهُ اللّهُ ، وطَعَنَ ابنَ أبي خَلَفٍ فَماتَ بَعدَ ذلِكَ .۱

۴ / ۱۷

الإِحسانُ إلَى الأَسرى

الكتاب

« يَـأَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لِّمَن فِى أَيْدِيكُم مِّنَ الأَْسْرَى إِن يَعْلَمِ اللَّهُ فِى قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِّمَّا أُخِذَ مِنكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ » .۲

الحديث

۴۵۷۱.الكافي عن معاوية بن عمّار ، عن الإمام الصادق عليه السلام ، قال :سَمِعتُهُ يَقولُ في هذِهِ الآيَةِ : « يَـأَيُّهَا النَّبِىُّ قُل لِّمَن فِى أَيْدِيكُم مِّنَ الأَْسْرَى إِن يَعْلَمِ اللَّهُ فِى قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِّمَّا أُخِذَ مِنكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ »۳قالَ : نَزَلَت فِي العَبّاسِ وعَقيلٍ ونَوفَلٍ ، وقالَ : إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله نَهى يَومَ بَدرٍ أن يُقتَلَ أحَدٌ مِن بَني هاشِمٍ وأَبُو البَختَرِيِّ ، فَاُسِروا ، فَأَرسَلَ عَلِيّا عليه السلام فَقالَ : اُنظُر مَن هاهُنا مِن بَني هاشِمٍ .
قالَ : فَمَرَّ عَلِيٌّ عليه السلام عَلى عَقيلِ بنِ أبي طالِبٍ ـ كَرَّمَ اللّهُ وَجهَهُ ـ فَحادَ عَنهُ ، فَقالَ لَهُ عَقيلٌ : يَا بنَ اُمِّ ، عَلَيَّ۴! أمَا وَاللّهِ ، لَقَد رَأَيتَ مَكاني . قالَ : فَرَجَعَ إلى رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله وقالَ : هذا أبُو الفَضلِ۵في يَدِ فُلانٍ ، وهذا عَقيلٌ في يَدِ فُلانٍ ، وهذا نَوفَلُ بنُ الحارِثِ في يَدِ فُلانٍ .
فَقامَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله حَتَّى انتَهى إلى عَقيلٍ فَقالَ لَهُ : يا أبا يَزيدَ ، قُتِلَ أبو جَهلٍ ، فَقالَ : إذا تُنازِعونَ في تَهامَةَ۶. فَقالَ : إن كُنتُم أثخَنتُمُ القَومَ وإلاّ فَاركَبوا أكتافَهُم۷.
فَقالَ : فَجيئَ بِالعَبّاسِ ، فَقيلَ لَهُ : اِفدِ نَفسَكَ وَافِد ابنَ أخيكَ۸، فَقالَ : يا مُحَمَّدُ ، تَترُكُني أسأَلُ قُرَيشا في كَفّي ؟ فَقالَ : أعطِ مِمّا خَلَّفتَ عِندَ اُمِّ الفَضلِ وقُلتَ لَها : إن أصابَني في وَجهي هذا شَيءٌ فَأَنفِقيهِ عَلى وُلدِكِ ونَفسِكَ . فَقالَ لَهُ : يَا بنَ أخي مَن أخبَرَكَ بِهذا ؟ فَقالَ : أتاني بِهِ جَبرَئيلُ عليه السلام مِن عِندِ اللّهِ عزّ و جلّ . فَقالَ : ومَحلوفُهُ۹: ما عَلِمَ بِهذا أحَدٌ إلاّ أنا وهِيَ ، أشهَدُ أنَّكَ رَسولُ اللّهِ .
قالَ : فَرَجَعَ الأَسرى كُلُّهُم مُشرِكينَ إلاَّ العَبّاسُ وعَقيلٌ ونَوفَلٌ كَرَّمَ اللّهُ وُجوهَهُم ، وفيهِم نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ : « قُل لِّمَن فِى أَيْدِيكُم مِّنَ الأَْسْرَى إِن يَعْلَمِ اللَّهُ فِى قُلُوبِكُمْ خَيْرًا » إلى آخِرِ الآيَةِ۱۰.۱۱

1.تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۷۳ ح ۱۸ عن محمّد الحلبي ، مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۰۰۵ وفيه صدره إلى «قط» و راجع : صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۴۰۹ ح ۸۸ .

2.الأنفال : ۷۰ .

3.الأنفال : ۷۰

4.أي ارحم عليّ أو أقبل عليّ .

5.هو كنية العبّاس بن عبد المطّلب .

6.تهامة : هي أرض أوّلها (ذات عرق) من قبل نجد إلى مكّة وما وراءها بمرحلتين أو أكثر ، ثمّ تتّصل بالفور وتأخذ إلى البحر . ويقال : إنّ تهامة تتّصل بأرض اليمن ، وإنّ مكّة من تهامة اليمن (المصباح المنير : ص ۷۷ «تهم») .

7.في شرح اُصول الكافي : ج ۱۲ ص ۲۶۸ : «فاعل (قال) رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله والمخاطبون من عندهم الأسرى أو الأعمّ . والإثخان : المبالغة في الجرح ، يقال : أثخن في العدو ، إذا بالغ في الجراحة . . . ولعلّ المراد : أنّكم إن أثخنتم الأسارى وجرحتموهم حتّى أنّهم لا يقدرون على الفرار ، فلا حاجة إلى شدّ وثاقهم ، وإلاّ فاركبوا أكتافهم وشدّوا وثاقهم» . وفي مرآة العقول : ج ۲۶ ص ۱۱۳ : «قوله عليه السلام : فقال ، أي عقيل . وقال الجوهري : ثخنته : أوهنته بالجراحة وأضعفته . قوله عليه السلام : وإلاّ فاركبوا أكتافهم ؛ أي اتّبعوهم وشدّوا خلفهم ، وإن أثخنتموهم فخلّوهم . وقيل : والقائل النبيّ صلى اللّه عليه و آله ، وركوب الأكتاف كناية عن شدّة وثاقهم ، أي إن ضعفوا بالجراحات فلا يقدرون على الهرب فخلّوهم ، وإلاّ فشدّوهم لئلاّ يهربوا وتكونوا راكبين على أكتافهم ؛ أي مسلّطين عليهم» . واُنظر : (الصحاح : ج ۵ ص ۲۰۸۷ «ثخن») .

8.في بعض النسخ [ابني أخيك] أي نوفلاً وعقيلاً .

9.أي بالذي حلف به .

10.قال الطبرسي رحمه اللّه : «روي عن العبّاس بن عبد المطّلب أنّه قال : نزلت هذه الآية فيَّ وفي أصحابي ، كان معي عشرون اُوقيّة ذهبا ، فاُخذت منّي ، فأعطاني اللّه‏ مكانها عشرين عبدا ، كلّ منهم يضرب بمال كثير وأدناهم يضرب بعشرين ألف درهم مكان العشرين أوقيّة ، وأعطاني زمزم وما اُحبّ أن لي بها جميع أموال أهل مكّة ، وأنا انتظر المغفرة من ربّي» . قال قتادة : ذُكر لنا أنّ نبيّ اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله لمّا قدم عليه مال البحرين ثمانون ألفا وقد توضّأ لصلاة الظهر ، فما صلّى يومئذٍ حتّى فرّقه ، وأمر العبّاس أن يأخذ منه ويحثي ، فأخذ ، فكان العبّاس يقول : «هذا خير ممّا اُخذ منّا ، وأرجو المغفرة» (مجمع البيان : ج ۴ ص ۸۶۰) .

11.الكافي : ج ۸ ص ۲۰۲ ح ۲۴۴ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۰۷ ح ۱۷۵۹ ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۲۳۲ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۹ ص ۳۰۱ ح ۴۵ ؛ الطبقات الكبرى : ج ۴ ص ۱۳ نحوه .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6620
صفحه از 625
پرینت  ارسال به