275
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم

۴۵۲۶.تفسير القمّىـ در باره سخن خداى متعال : «خداوند ، بازدارندگان ميان شما را مى‏شناسد»ـ :عمرو بن عبد وَد ، هُبَيرة بن وَهب و ضِرار بن خطّاب به خندق رسيدند و پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله يارانش را پيش رويش به صف كرده بود . آن سه نفر بر اسب‏هايشان بانگ زدند و آنها را به پريدن از خندق و آمدن به اين سو كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بود ، وا داشتند ، و همه ياران پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به پشت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله رفتند و پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله را جلوتر از خود گذاشتند .
مردى از مهاجران ـ به نام فلان ـ به مردى از برادران كنارى‏اش گفت : آيا اين شيطان ، عمرو [بن عبد ود] را نمى‏بينى ؟! نه به خدا ، هيچ كس از دست او نمى‏گريزد . بياييد محمّد را به او بدهيم تا او را بكشد و ما نيز به قوممان ملحق شويم !
پس خداوند در همان وقت ، اين سخن را نازل فرمود : «خداوند ، كسانى كه مردم را از جنگ باز مى‏دارند و كسانى را كه به برادران خود مى‏گويند : «به سوى ما بياييد [و خود را از معركه بيرون كشيد]» ، به خوبى مى‏شناسد و آنها [مردمى ضعيف اند و] جز اندكى ، پيكار نمى‏كنند»تا اين جا : «در حالى كه بر [سخن] خير [و زبان خوش و نرم] ، حريص و بخيل اند . آنها [هرگز ]ايمان نياورده‏اند . از اين رو خداوند ، اعمالشان را حَبط (نابود) كرد و اين كار براى خدا آسان است».

۴ / ۵

پيش انداختن خاندان خود

۴۵۲۷.امام على عليه السلام ـ در نامه ايشان به معاويه ـ :هر گاه جنگ ، شدّت مى‏گرفت و مردم ، پا پس مى‏نهادند ، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله افراد خانواده‏اش را پيش مى‏افكند [و سپر بلا مى‏ساخت ]و به واسطه آنان ، يارانش را از سوزش شمشيرها و نيزه‏ها حفظ مى‏كرد .
چنين بود كه عبيدة بن حارث در جنگ بدر ، حمزه در جنگ اُحُد ، و جعفر در جنگ موته ، كشته شدند و آن كسى هم كه اگر بخواهم ، نامش را مى‏برم ،۱همانند آن بزرگواران ، خواهان شهادت بود ؛ امّا اَجَل‏هاى آنها پيش و مرگ او به تأخير افتاد .

1.مقصود امام على عليه السلام ، خود ايشان است كه در جنگ بدر و اُحُد ، همپاى حمزه و عبيده بود و در جنگ‏هاى ديگر نيز شركت جست ؛ امّا به تقدير الهى به شهادت نرسيد . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
274

۴۵۲۶.تفسير القمّيـ في قَولِهِ تَعالى : « قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنكُمْ . . . »۱ـ :وافى عَمرُو بنُ عَبدِ وَدٍّ وهُبَيرَةُ بنُ وَهبٍ وضِرارُ بنُ الخَطّابِ إلَى الخَندَقِ ، وكانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله قَد صَفَّ أصحابَهُ بَينَ يَدَيهِ ، فَصاحوا بِخَيلِهِم حَتّى طَفَرُوا الخَندَقَ إلى جانِبِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله فَصاروا أصحابُ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله كُلُّهُم خَلفَ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ، وقَدَّموا رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله بَينَ أيديهِم .
وقالَ رَجُلٌ مِنَ المُهاجِرينَ ـ وهُوَ فُلانٌ ـ لِرَجُلٍ بِجَنبِهِ مِن إخوانِهِ : أما تَرى هذَا الشَّيطانَ عَمرٌو ؟ لا وَاللّهِ ، ما يُفلِتُ مِن يَدَيهِ أحَدٌ ، فَهَلُمّوا نَدفَع إلَيهِ مُحَمَّدا لِيَقتُلَهُ ، ونَلحَق نَحنُ بِقَومِنا !
فَأَنزَلَ اللّهُ عَلى نَبِيِّهِ في ذلِكَ الوَقتِ قَولَهُ : « قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنكُمْ وَ الْقَائِلِينَ لاِءِخْوَ نِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا وَ لاَ يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلاَّ قَلِيلاً »إلى قَولِهِ : « أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُوْلَـءِكَ لَمْ يُؤْمِنُواْ فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَــلَهُمْ وَ كَانَ ذَ لِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا ».۲

۴ / ۵

تَقديمُ أَهلِ بَيتِهِ

۴۵۲۷.الإمام عليّ عليه السلام ـ مِن كِتابٍ لَهُ إلى مُعاوِيَةَ ـ :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله إذَا احمَرَّ البَأسُ۳وأَحجَمَ النّاسُ قَدَّمَ أهلَ بَيتِهِ ، فَوَقى بِهِم أصحابَهُ حَرَّ السُّيوفِ وَالأَسِنَّةِ ، فَقُتِلَ عُبَيدَةُ بنُ الحارِثِ يَومَ بَدرٍ ، وقُتِلَ حَمزَةُ يَومَ اُحُدٍ ، وقُتِلَ جَعفَرٌ يَومَ مُؤتَةَ۴، وأَرادَ مَن لَو شِئتُ ذَكَرتُ اسمَهُ مِثلَ الَّذي أرادوا مِنَ الشَّهادَةِ ، ولكِنَّ آجالَهُم عُجِّلَت ، ومَنِيَّتَهُ اُجِّلَت .۵

1.الأحزاب : ۱۸ .

2.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۰ ص ۲۲۲ ح ۳ .

3.احمرّ البأس: اشتدّت الحرب (النهاية: ج ۱ ص ۴۳۸ «حمر»).

4.مُؤتة : قرية من قرى البلقاء في حدود الشام (معجم البلدان : ج ۵ ص ۲۲۰) .

5.نهج البلاغة : الكتاب۹ ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۱۱۵ ح ۴۰۸ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6745
صفحه از 625
پرینت  ارسال به