227
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم

۴۴۷۰.المصنّف ، ابن ابى شيبهـ به نقل از اِياس بن سلمه ، از پدرش ـ :قريش ، سهيل بن عمرو و حُوَيطب بن عبد العزّى و مكرز بن حفص را براى عقد قرارداد صلح ، پيش پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرستادند . هنگامى كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله چشمش به آنها افتاد و سهيل را در ميان آن افراد ديد ، فرمود : «اين قوم ، كار شما را سهل كردند . خويشاوندان شما را نزدتان فرستاده‏اند و خواهان صلح هستند . پس قربانى‏ها را [به طرف آنها ]حركت دهيد و لبيّك بگوييد . شايد اين كار ، دل‏هاى آنان را نرم كند» . صداى «لبّيك» از گوشه و كنار اردوگاه برخاست و بانگ «لبيك» ، همه جا پيچيد . آن سه نفر آمدند و تقاضاى صلح كردند .
در حالى كه مردم با يكديگر صلح كرده بودند و در ميان مسلمانان ، تعدادى از مشركان حضور داشتند و در ميان مشركان ، تعدادى از مسلمانان بودند ، ابو سفيان ناگاه هجوم آورد و سيل مردان مسلّح در وادى به راه افتاد . من ، شش نفر ازمشركان مسلّح را در حالى كه آنها را مى‏راندم و هيچ كارى نمى‏توانستند بكنند ، نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله آوردم ؛ امّا ايشان ، نه چيزى از آنها گرفت و نه آنها را كُشت ؛ بلكه بخشيد . ما به مشركان ، حمله برديم و همه مسلمانانِ ميان آنها را از دستشان رهانديم ، بى آن كه حتّى يك نفر را باقى بگذاريم و هر كس را نيز كه از مشركان ميان ما بود ، نگاه داشتيم .
سپس قريش نزد سهيل بن عمرو و حُوَيطب بن عبد العزّى آمدند و آنها را مأمور عقد قرارداد صلح كردند . پيامبر صلى اللّه عليه و آله على عليه السلام و طلحه را فرستاد و على عليه السلام قرارداد صلح را چنين نوشت : «به نام خداوند مهرگستر مهربان . اين ، پيمان صلحى است كه محمّد پيامبر خدا ، با قريش مى‏بندد و بر اين مفاد ، مصالحه مى‏كنند كه به يكديگر ، خيانت نكنند و مال يكديگر را نربايند و هر كس از ياران محمّد كه به قصد حج يا عمره يا تجارت وارد مكّه مى‏شود ، جان و مالش در امان باشد ، و هر كس از قريش كه به قصد تجارت در مصر و شام از مدينه عبور مى‏كند ، جان و مالش در امان باشد ، و هر كس از قريش كه به محمّد پناهنده مى‏شود ، بايد باز گردانده شود و چنانچه از ياران محمّد ، كسى به قريش پناهنده شود ، برگردانده نمى‏شود» .
اين بندِ قرارداد بر مسلمانان ، گِران آمد ؛ امّا پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود : «هر كس از ما كه به قريش پناهنده شود ، خداوند ، او را [از رحمت خود] دور مى‏گردانَد و هر كس از قريش به ما پناهنده شود ، او را به ايشان بر مى‏گردانيم . اگر خدا بداند كه او در دلش مسلمان است ، برايش گشايشى قرار مى‏دهد» .
يكى ديگر از مفاد صلح‏نامه ، اين بود كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله در سال آينده در چنين ماهى ، عمره به جا آورَد و هيچ گونه سواره‏نظام و جنگ‏افزارى با خود نياورَد ، مگر همان مقدار كه مسافر ، همراه خود حمل مى‏كند و فقط سه شب در مكّه اقامت كند و قربانى كردن امسال هم در همين جايى صورت گيرد كه توقّف كرده‏اند و همان جا قربانگاه باشد و وارد مكّه نشوند .
پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود : «ما [قربانى‏ها را] مى‏رانيم و شما جلوى آنها را مى‏گيريد » .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
226

۴۴۷۰.المصنّف لابن أبي شيبة عن إياس بن سلمة عن أبيه :بَعَثَت قُرَيشٌ سُهَيلَ بنَ عَمرٍو وحُوَيطِبَ بنَ عَبدِ العُزّى ومكرزَ بنَ حَفصٍ إلَى النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله لِيُصالِحوهُ ، فَلَمّا رَآهُم رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله فيهِم سُهَيلٌ ، قالَ : قَد سَهَّلَ مِن أمرِكُمُ القَومُ ، يَأتونَ إلَيكُم بِأَرحامِكُم وسائِلوكُمُ الصُّلحَ ، فَابعَثُوا الهَديَ وأَظهِروا بِالتَّلبِيَةِ ، لَعَلَّ ذلِكَ يُلينُ قُلوبَهُم . فَلَبّوا مِن نَواحِي العَسكَرِ حَتَّى ارتَجَّت أصواتُهُم بِالتَّلبِيَةِ .
قالَ : فَجاؤوهُ فَسَأَلوهُ الصُّلحَ ، فَبَينَمَا النّاسُ قَد تَوادَعوا وفِي المُسلِمينَ ناسٌ مِنَ المُشرِكينَ وفِي المُشرِكينَ ناسٌ مِنَ المُسلِمينَ ، فَفَتَكَ أبو سُفيانَ ، فَإِذَا الوادي يَسيلُ بِالرِّجالِ وَالسِّلاحِ .
قالَ سَلَمَةُ : فَجِئتُ بِسِتَّةٍ مِنَ المُشرِكينَ مُسَلَّحينَ أسوقُهُم ما يَملِكونَ لِأَنفُسِهِم نَفعا ولا ضَرّا ، فَأَتَينا بِهِمُ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله ، فَلَم يَسلُب ولَم يَقتُل وعَفا ، فَشَدَدنا عَلى ما في أيدِي المُشرِكينَ مِنّا ، فَما تَرَكنا فيهِم رَجُلاً مِنّا إلاَّ استَنقَذناهُ ، وغَلَبنا عَلى مَن في أيدينا مِنهُم .
ثُمَّ إنَّ قُرَيشا أتَت سُهَيلَ بنَ عَمرٍو ، وحُوَيطِبَ بنَ عَبدِ العُزّى فَوَلوا صُلحَهُم ، وبَعَثَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله عَلِيّا وطَلحَةَ ، فَكَتَبَ عَلِيٌّ بَينَهُم : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، هذا ما صالَحَ عَلَيهِ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله قُرَيشا ؛ صالَحَهُم عَلى أنَّهُ لا إغلالَ ولا إسلالَ۱، وعَلى أنَّهُ مَن قَدِمَ مَكَّةَ مِن أصحابِ مُحَمَّدٍ حاجّا أو مُعتَمِرا أو يَبتَغي مِن فَضلِ اللّهِ فَهُوَ آمِنٌ عَلى دَمِهِ ومالِهِ ، ومَن قَدِمَ المَدينَةَ مِن قُرَيشٍ مُجتازا إلى مِصرَ وإلَى الشّامِ يَبتَغي مِن فَضلِ اللّهِ فَهُوَ آمِنٌ عَلى دَمِهِ ومالِهِ ، وعَلى أنَّهُ مَن جاءَ مُحَمَّدا مِن قُرَيشٍ فَهُوَ رَدّ ، ومَن جاءَهُم مِن أصحابِ مُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه و آله فَهُوَ لَهُم .
فَاشتَدَّ ذلِكَ عَلَى المُسلمِينَ ، فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله : مَن جاءَهُم مِنّا فَأَبعَدَهُ اللّهُ ، ومَن جاءَنا مِنهُم رَدَدناهُ إلَيهِم ، يَعلَم۲اللّهُ الإِسلامَ مِن نَفسِهِ يَجعَل اللّهُ لَهُ مَخرَجا .
وصالَحوهُ عَلى أنَّهُ يَعتَمِرُ عاما قابِلاً في مِثلِ هذَا الشَّهرِ ، لا يَدخُلُ عَلَينا بِخَيلٍ ولا سِلاحٍ إلاّ ما يَحمِلُ المُسافِرُ في قِرابِهِ ، فَيَمكُثُ فيها ثَلاثَ لَيالٍ ، وعَلى أنَّ هذَا الهَديَ حَيثُ حَبَسناهُ فَهُوَ مَحِلُّهُ ولا يُقدِمُهُ عَلَينا ، فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله : نَحنُ نَسوقُهُ وأَنتُم تَرُدّونَ وَجهَهُ . . . .۳

1.الإغلال : الخيانة أو السرقة الخفية ، والإسلال : من سلّ البعير وغيره في جوف الليل ؛ إذا انتزعه من بين الإبل ، وهي السلّة (النهاية : ج ۳ ص ۳۸۰ «غلل») .

2.هكذا جاءت العبارة في المصدر ، ولعلّ الصواب : «إن يَعلَمِ اللّهُ» .

3.المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۵۱۰ ح ۱۴ ، تاريخ الطبري : ج ۲ ص ۶۲۹ وفيه صدره إلى «ولم يقتل وعفا» ، تفسير الطبري : ج ۱۳ الجزء ۲۶ ص ۹۶ كلاهما نحوه وكلّها عن سلمة بن الأكوع ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۴۷۸ ح ۳۰۱۴۹ و راجع : تفسير الثعلبي : ج ۹ ص ۵۸ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7173
صفحه از 625
پرینت  ارسال به