ديگر ، خواهان بيرون رفتن از شهر و استقبال از دشمن بودهاند . برخى از گزارشها نام بزرگان هر دو دسته را نيز ذكر كردهاند . بيشتر اين گزارشها ، عبد اللّه بن اُبَىّ ، ابن سلول ، سركرده منافقان مدينه را موافق با رأى پيامبر صلى اللّه عليه و آله در ماندن در مدينه دانستهاند . تنها طبرى و آن هم در يك گزارش از سُدّى ، وى را موافق بيرون رفتن از مدينه دانسته است . طبرى ، خود به اختلاف سخن سُدّى با ديگران اشاره نموده است .۱گفتنى است كه بازگشت عبد اللّه بن اُبَىّ از ميانه راه و تنها نهادن پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در جنگ اُحُد ، گزارش مشهور را تأييد مىكند ؛ امرى كه حاكى از نفاق و تكبّر وى است . بهانه او براى اين امر ، مخالفت پيامبر صلى اللّه عليه و آله با رأى او و موافقتش با پيشنهاد دهندگان بيرون رفتن از مدينه بوده است . طبرى ، سخن او را چنين گزارش كرده است :
أطاعهم فخرج و عصانى .۲
پيامبر ، از آنان پيروى كرد و و از مدينه خارج شد و از من سرپيچى نمود.