13
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم

۴۲۳۷.المجازات النبويّة :مسلمانان هنگام حفر خندق در مدينه ، براى جُعَيل بن سراقه ضَمرى شعر مى‏سرودند و مى‏گفتند :

پس از آن كه نامش جُعَيل بود ، او را عمرو ناميدندو او ياور بيچارگان بود .
و پيامبر صلى اللّه عليه و آله همراه آنان فقط [انتهاى قافيه‏ها را] مى‏گفت : «عمراً» و «ظَهراً» و بقيّه شعر را نمى‏خواند .
و جعيل بن سراقه همراه آنان كار مى‏كرد و همان شعر آنان را مى‏خواند و با آنها مى‏خنديد و مسلمانان دانستند كه سروده آنها در باره او ناراحتش نمى‏كند ، و پيامبر صلى اللّه عليه و آله او را عمرو ناميد ؛ ولى نام مشهورترش ، جُعَيل يا جَعّال بود . او مردى صالح و از قدماى مهاجران و از شركت كنندگان در جنگ بدر و مجاهدانى بود كه در همه عرصه‏ها ، همراه پيامبر ـ كه درود و سلام بر او باد ـ حضور داشتند و با همه اينها ، ويژگى خدمتكارى و ملازمت پيامبر صلى اللّه عليه و آله را در خانه‏اش داشت و از صحابيان فقير بود .
و هنگامى كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله غنيمت‏هاى جنگ حنين را قسمت كرد ، چيزى از آنها را به انصار و بسيارى از مهاجران نداد ، و آنها را ميان قريش و «تأليف قلوب شده‏ها» پخش كرد تا بر اسلام باقى بمانند و از فساد آنها آسوده‏خاطر باشد ، و جعيل بن سُراقه از كسانى بود كه از عطاى پيامبر ، محروم ماند و سعد بن ابى وقّاص در باره او با پيامبر صلى اللّه عليه و آله سخن گفت و گفت : اى پيامبر خدا ! جعيل را محروم مى‏دارى ، با آن كه مى‏دانى دستش خالى است و چه حرمت و منزلتى دارد ؛ ولى به عيينة بن حِصن و اقرع بن حابس و فلانى و فلانى [از سران تازه‏مسلمان قريش ]مى‏بخشى ؟ !
پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود : «سوگند به آن كه جانم به دست اوست ، بدان كه جعيل بن سراقه بهتر از زمينِ پُر از امثال عيينه و اقرع است ؛ امّا دل آن دو را به دست آوردم تا مسلمان شوند ، و جعيل بن سراقه را به دينش واگذار كردم [زيرا ديندارى‏اش او را نگاه مى‏دارد]» .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
12

۴۲۳۷.المجازات النبويّة :إنَّ المُسلِمينَ كانوا عِندَ حَفرِ الخَندَقِ بِالمَدينَةِ يَرتَجِزونَ بِجُعَيلِ بنِ سُراقَةَ الضَّمرِيِّ ، ويَقولونَ :

سَمّاهُ مِن بَعدِ جُعَيلٍ عَمراوكانَ لِلبائِسِ يَوما ظَهرا
و كانَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله يَقولُ مَعَهُم : «عَمرا» و«ظَهرا» ولا يَقولُ باقِي الشِّعرِ .
وكانَ جُعَيلُ بنُ سُراقَةَ يَعمَلُ مَعَهُم ويَقولُ مِثلَ قَولِهِم ويَضحَكُ إلَيهِم ، فَعَلِموا أنَّهُ لا يَسوؤُهُ ارتِجازُهُم بِهِ ، وكانَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله قَد سَمّاهُ : «عَمرا» ، وَاسمُهُ الأَظهَرُ جُعَيلٌ ، ويُقالُ : جَعّالٌ ، وكانَ رَجُلاً صالِحا مِن قُدَماءِ المُهاجِرينَ ، ومِنَ البَدرِيّينَ وَالَّذينَ شَهِدُوا المَشاهِدَ كُلَّها مَعَ النَّبِيِّ عَلَيهِ الصَّلاةُ وَالسَّلامُ ، وكانَ لَهُ مَعَ ذلِكَ اختِصاصٌ بِخِدمَتِهِ ومُلازَمَةٌ لِمَنزِلِهِ ، وكانَ مِن فُقَراءِ الصَّحابَةِ .
ولَمّا قَسَمَ النَّبِيُّ عَلَيهِ الصَّلاةُ وَالسَّلامُ غَنائِمَ حُنَينٍ لَم يُعطِ الأَنصارَ مِنها شَيئا ولا كَثيرا مِنَ المُهاجِرينَ ، وفَرَّقَها في قُرَيشٍ وَالمُؤَلِّفَةِ قُلوبُهُم ، لِيَثبُتوا عَلَى الإِسلامِ ويُؤمَنَ مِنهُمُ الفَسادُ ، وكانَ جُعَيلُ بنُ سُراقَةَ مِمَّن حُرِمَ العَطِيَّةَ ، فَكَلَّمَ سَعدُ بنُ أبي وَقّاصٍ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله في شَأنِهِ ، وقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، تَحرِمُ جُعَيلاً مَعَ ما تَعلَمُهُ مِن خَلَّتِهِ۱ومَعَ ما لَهُ مِن حُرمَتِهِ ، وتُعطي عُيَينَةَ بنَ حِصنٍ وَالأَقرَعَ بنَ حابِسٍ وفُلانا وفُلانا ؟ !
فَقالَ عَلَيهِ الصَّلاةُ وَالسَّلامُ : أما وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ، لَجُعَيلُ بنُ سُراقَةَ خَيرٌ مِن طِلاعِ الأَرضِ مِثلِ عُيَينَةَ وَالأَقرَعِ ، ولكِنّي تَأَلَّفتُهُما لِيُسلِما ، ووَكَلتُ جُعَيلَ بنَ سُراقَةَ إلى إسلامِهِ .۲

1.الخَلّة ـ بالفتح ـ : الفقر والحاجة (المصباح المنير : ص ۱۸۰ «خلل») .

2.المجازات النبويّة : ص ۸۶ ح ۴۴ ، شرح الأخبار : ج ۱ ص ۳۱۷ نحوه ؛ تاريخ الطبري : ج ۳ ص ۹۱ عن محمّد بن إبراهيم بن الحارث وفيه ذيله من «وكان جعيل بن صدقة ممّن حرم العطية» . الطبقات الكبرى : ج ۴ ص ۲۴۶ عن شريك بن عبد اللّه‏ بن أبي نمير ، فتح الباري : ج ۸ ص ۵۵ ذيل ح ۴۳۳۶ عن رافع به خديج وفيه ذيله من «والمؤلّفة قلوبهم» وكلّها نحوه و راجع : السنن الكبرى : ج ۷ ص ۲۷ ح ۱۳۱۸۰ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6892
صفحه از 625
پرینت  ارسال به