105
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم

۴۳۲۲.امام حسن عليه السلام ـ در احتجاجش با معاويه ـ :شما را به خدا سوگند ، آيا مى‏دانيد كه آنچه مى‏گويم ، راست است؟ تو ـ اى معاويه ـ در روز احزاب ، مَركب پدرت را كه بر اشترى سرخ‏موى سوار بود ، مى‏راندى و اين برادرت كه نشسته است ، آن را مى‏كشيد، و پيامبرِ خدا ، جلودار و سوار و مَركب‏ران را لعنت كرد . آن سوار ، پدرِ تو بود، و تو ـ اى چشم آبى ـ ، آن مَركب‏ران، و اين برادرت كه نشسته است، آن جلودار .

۴۳۲۳.امام حسن عليه السلام ـ در احتجاج با معاويه ـ شما را به خدا سوگند ، آيا مى‏دانيد كه پيامبر خدا ، ابو سفيان را در هفت جا لعنت كرد :
نخست ، هنگامى كه از مكّه به سوى مدينه حركت كرد و ابو سفيان ، از شام مى‏آمد و به بدگويى از ايشان پرداخت و ناسزايش گفت و تهديدش كرد و خواست به پيامبر صلى اللّه عليه و آله حمله كند ؛ امّا خداوند عز و جل شرّ او را از ايشان ، دور گردانيد .
دوم ، روز كاروان، كه ابو سفيان ، كاروانش را از بيراهه بُرد تا به دست پيامبر صلى اللّه عليه و آله نيفتد .
سوم ، روز اُحُد، روزى كه پيامبر خدا فرمود : «خداوند ، حامى ماست و شما را هيچ حامى‏اى نباشد» و ابوسفيان گفت : ما عزّا را داريم و شما عزّايى نداريد. پس خدا و فرشتگان او و پيامبرش و همه مؤمنان ، او را لعنت كردند .
چهارم ، روز حنين، روزى كه ابوسفيان با گروهى از قريش و هَوازِن آمد، و عُيَينَه با غَطفان و يهود ؛ امّا خداوند ، آنان را خشم‏آلود بازگردانيد ، بى آن كه به هدفى دست يافته باشند. اين ، سخن خداوند عز و جل است كه در دو سوره ، آن را نازل فرمود و در هر دو جا ، ابو سفيان و يارانش را كافر ناميده است، و تو ـ اى معاويه ـ آن روز در مكّه ، مشرك و بر آيين پدرت بودى، در حالى كه على عليه السلام آن روز با پيامبر خدا و بر عقيده و آيين او بود .
پنجم ، اين سخن خداوند عز و جل كه : «و قربانى را كه نمى‏گذارند به جايگاهش برسد»، و اين تو و پدرت و مشركان قريش بوديد كه مانع [رفتن] پيامبر خدا [به مكّه ]شديد، و خداوند ، او را لعنتى كرد كه او و نسل او را تا روز قيامت ، در بر گرفته است .
ششم ، روز احزاب، روزى كه ابو سفيان با جمعى از قريش آمد و عُيَينَة بن حُصَين بن بدر با غَطفان، و پيامبر خدا ، رهبران و پيروان و دنباله‏روان [آنان] را تا روز قيامت ، لعنت كرد .
به پيامبر صلى اللّه عليه و آله گفته شد : اى پيامبر خدا! آيا در ميان پيروان ، شخص مؤمنى نيست؟
فرمود : «لعنت ، شامل پيروانِ مؤمن نمى‏شود ؛ امّا در ميان رهبران ، نه مؤمنى است، نه اجابت كننده‏اى و نه نجات يابنده‏اى .
و هفتم ، روز گردنه ،۱روزى كه دوازده مرد ، قصد جان پيامبر خدا را كردند و از آن عدّه ، هفت نفر از بنى اميّه بودند و پنج نفر از ديگر قريش، و خداوند ـ تبارك و تعالى ـ و پيامبرش ، كسانى را كه در آن گردنه بودند، به استثناى پيامبر صلى اللّه عليه و آله و مَركب‏ران و جلودارش، لعنت كردند .

1.مقصود، تلاشى است كه از جانب منافقان براى ترور پيامبر صلى اللّه عليه و آله در مسير رفتنش به غزوه تبوك صورت گرفت .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
104

۴۳۲۲.الإمام الحسن عليه السلام ـ فِي احتِجاجِهِ عَلى مُعاوِيَةَ ـ :أنشُدُكُم بِاللّهِ هَل تَعلَمونَ أنَّ ما أقولُ حَقّا ، إنَّكَ يا مُعاوِيَةُ كُنتَ تَسوقُ بِأَبيكَ عَلى جَمَلٍ أحمَرَ ويَقودُهُ أخوكَ هذَا القاعِدُ وهذا يَومُ الأَحزابِ ، فَلَعَنَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله القائِدَ وَالرّاكِبَ وَالسّائِقَ ، فَكانَ أبوكَ الرّاكِبَ ، وأنتَ يا أزرَقُ السّائِقَ ، وأخوكَ هذَا القاعِدُ القائِدَ ؟۱

۴۳۲۳.عنه عليه السلام ـ فِي احتِجاجِهِ عَلى مُعاوِيَةَ ـ :أنشُدُكُم بِاللّهِ هَل تَعلَمونَ أنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله لَعَنَ أبا سُفيانَ في سَبعَةِ مَواطِنَ :
أوَّلُهُنَّ : حينَ خَرَجَ مِن مَكَّةَ إلَى المَدينَةِ ، وأبو سُفيانَ جاءَ مِنَ الشّامِ ، فَوَقَعَ فيهِ أبو سُفيانَ فَسَبَّهُ وأوعَدَهُ وهَمَّ أن يَبطِشَ بِهِ ، ثُمَّ صَرَفَهُ اللّهُ عز و جل عَنهُ .
وَالثّانِيَةُ : يَومَ العيرِ ؛ حَيثُ طَرَدَها أبو سُفيانَ لِيُحرِزَها مِن رسَولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله .
وَالثّالِثَةُ : يَومَ اُحُدٍ ، يَومَ قالَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله : اللّهُ مَولانا ولا مَولى لَكُم ، وقالَ أبو سُفيانَ : لَنَا العُزّى ولا عُزّى لَكُم ، فَلَعَنَهُ اللّهُ ومَلائِكَتُهُ ورَسولُهُ وَالمُؤمِنونَ أجَمعونَ .
وَالرّابِعَةُ : يَومَ حُنَينٍ ، يَومَ جاءَ أبو سُفيانَ بِجَمعٍ مِن قُرَيشٍ وهَوازِنَ ، وجاءَ عُيَينَةُ بِغَطفانَ وَاليَهودِ ، فَرَدَّهُمُ اللّهُ بِغَيظِهِم لَم يَنالوا خَيرا ، هذا قَولُ اللّهِ عز و جل ، أنزَلَهُ في سورَتَينِ في كِلتَيِهما يُسَمّي أبا سُفيانَ وأصحابَهُ كُفّارا ، وأنتَ يا مُعاوِيَةُ يَومَئِذٍ مُشرِكٌ عَلى رَأيِ أبيكَ بِمَكَّةَ ، وعَلِيٌّ يَومَئِذٍ مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله وعَلى رَأيِهِ ودينِهِ .
وَالخامِسَةُ : قَولُ اللّهِ عز و جل : «وَ الْهَدْىَ مَعْكُوفًا أَن يَبْلُغَ مَحِلَّهُ»۲وصَدَدتَ أنتَ وأبوكَ ومُشرِكو قُرَيشٍ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَلَعَنَهُ اللّهُ لَعنَةً شَمِلَتهُ وذُرِّيَّتَهُ إلى يَومِ القِيامَةِ .
وَالسّادِسَةُ : يَومَ الأَحزابِ ، يَومَ جاءَ أبو سُفيانَ بِجَمعِ قُرَيشٍ ، وجاءَ عُيَينَةُ بنُ حُصَينِ بنِ بَدرٍ بِغَطفانَ ، فَلَعَنَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله القادَةَ وَالأَتباعَ وَالسّاقَةَ إلى يَومِ القِيامَةِ .
فَقيلَ : يا رَسولَ اللّهِ ! أما فِي الأَتباعِ مُؤمِنٌ ؟
قالَ : لا تُصيبُ اللَّعنَةُ مُؤمِنا مِنَ الأَتباعِ ، وأمَّا القادَةُ فَلَيسَ فيهِم مُؤمِنٌ ولا مُجيبٌ ولا ناجٍ .
وَالسّابِعَةُ : يَومَ الثَّنِيَّةِ۳، يَومَ شَدَّ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله اثنا عَشَرَ رَجُلاً ؛ سَبعَةٌ مِنهُم مِن بَني اُمَيَّةَ ، وخَمسَةٌ مِن سائِرِ قُرَيشٍ ، فَلَعَنَ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى ورَسولُهُ صلى اللّه عليه و آله مَن حَلَّ الثَّنِيَّةَ غَيرَ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله وسائِقِهِ وقائِدِهِ .۴

1.الإحتجاج : ج ۲ ص ۲۹ ح ۱۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۷۷ ح ۱ وراجع : تذكرة الخواصّ : ص ۲۰۱ .

2.الفتح : ۲۵ .

3.الثَّنِيّة : العقبةُ أو طريقها أو الجبل أو الطريقة فيه أو إليه (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۳۰۹ «ثنى») . والمراد به المحاولة التي قام بها المنافقون لاغتيال النبيّ صلى اللّه عليه و آله عند مسيره لغزوة تبوك .

4.الإحتجاج : ج ۲ ص ۲۹ ح ۱۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۷۸ ح ۱ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد هفتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7053
صفحه از 625
پرینت  ارسال به