61
شادي و شادکامي از ديدگاه اسلام

إِیاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّكَ إِن كَسِلْت لَمْ تَعمَل.۱
زنهار از سستی و بی‌حوصلگی؛ زیرا اگر سستی بورزی، کار نمی‌کنی.
این گونه روایات، ما را به دو دسته مفاهیم اوّلیه زیر، ره‌نمون ساخت:
الف. نِشاط، نَشرة.
ب.کَسَل، تَوانی، ضَجَر.
پژوهش‌های لغوی، دسته‌ای دیگر از مفاهیم را پیشِ روی ما قرار داد تا پژوهش به گونه‌ای جامع‌تر، دنبال شود. طبق این رویکرد، مجموعه‌های دیگری از مفاهیم، به این جمع، افزوده شدند. برای مثال، به کلیدواژه «کسل»، مفاهیمی همچون «مَلَل»، «سَئَم» و «فَتْرَة»، ملحق شد. طبیعی است که همپوشی‌های معنایی بین برخی ازمفاهیم، آنها را در یک گروه قرار می‌دهد. در نهایت، دو مجموعه زیر به دست آمد:
مجموعه الف. نشاطْ ونَشْرة.
مجموعه ب. کَسَل، تَوانی، ضَجَر، مَلَل، سَئَم وفَتْرَة.
روایات مرتبط با هر یک از این مفاهیم، در بخش‌های جداگانه، طبقه‌بندی شد، تا دو مرحله اساسی روی هر مفهوم، صورت پذیرد:

الف. مفهوم‌شناسی

در این مرحله، پژوهشی لغوی بر روی مفاهیم، صورت می‌گیرد. باید متذکّر شدکه برای فهم معانی به كار رفته در احادیث، از دو شیوه، بهره گرفته می‌شود:

1.. الکافی، ج ۵، ص ۸۵، ح ۵.


شادي و شادکامي از ديدگاه اسلام
60

ما قرار می‌دهند. به روایتی كه مرحوم كلینی از امام صادق علیه السلام در ذكر «جنود عقل و جهل» آورده است، دقّت كنید:
امام صادق علیه السلام می‌فرماید:
النَّشَاطُ وَ ضِدُّهُ الْكَسَل.۱
نشاط [و چَستی]، در مقابل آن، تنبلی [و سستی] است.
با توجّه به اینكه نشاط و سستی، هر یک درست در نقطه مقابل دیگری قرار دارند، وجود این حدیث و احادیثی از این دست، ضرورت تفكیک این دو مقوله و شناخت هر یک را نمایان می‌سازد. در ابتدای امر، فقط ایندو مفهوم، مورد توجّه قرار گرفتند؛ امّا با گذشت زمان و انجام گرفتن بخشی از تحقیق، ضرورت بررسی بعضی مفاهیم دیگر نیز به نظر رسید، که احادیث زیر، دست‌مایه این موضوع است.
امام علی علیه السلام در حدیثی، سستی را نتیجه اهمال دانسته، می‌فرماید:
مِنَ التَّوَانِی یتَوَلَّدُ الْكَسَل.۲
از اهمال، سستی زاییده می‌شود.
بر این اساس، «تَوانی (اهمال)»، مقدّمه به وجود آمدن «کَسَل (سستی)» است و طبیعی است که «توانی»، دارای ویژگی خاص و متفاوتی با سستی است که «کسل» از آن به وجود می‌آید. از این رو واژه «توانی» نیز به این مفاهیم، افزوده شد.
تکرار همجواری مفاهیم در بسیاری از احادیث، ما را بر آن داشت تا در باره آن مفاهیم نیز پژوهش صورت گیرد، که «ضَجْر»، از آن دسته مفاهیم است.

1.الکافی، ج ۱، ص ۲۳.

2.غررالحكم، ح ۹۲۸۴.

  • نام منبع :
    شادي و شادکامي از ديدگاه اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5280
صفحه از 152
پرینت  ارسال به