( ۹۸ )
۰.مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ ، مُحْتَجَبٌ بِذِمَّتِكُمْ ، مُعْتَرِفُ بِكُمْ .
۰.بارِ دانش شما را پذيرنده ام و به پرده امان شما ، پناهنده ام و به [ جايگاه ]شما ، معترفم ...
توضيح واژه ها
مُحْتَمِل : حمل كننده ، پذيرنده ، نقل كننده ، فرا گيرنده . ۱
مُحْتَجِب : پنهان كننده ، پوشاننده ، در پرده قرار دهنده . ۲
ذِمَّة : عهد ، پيمان ، امان . ۳
مُعْتَرِف : اقرار كننده ، اعتراف كننده ، قبول دارنده . ۴
شرح
احتمال ، در جمله «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُم» ، به معناى پذيرش است و از حمل كردن مى آيد كه نوعى سنگينى در آن ، نهفته است . ۵ اين سخن ، بدين معناست كه هر مطلبى از شما نقل شود ، آن را مى پذيرم ، هر چند ژرفاىِ آن را در نيابم . دانش اهل بيت عليهم السلام نيز بسيار گسترده بوده است و هر كسى نمى تواند مقتضاى آن را بپذيرد و تنها دسته اى خاص ، با موفّقيت در آزمون الهى ، مى توانند اقدامات خاندان وحى را ـ كه مبتنى بر علم و حكمت آنهاست ـ ، بپذيرند .
بر پايه روايتى ، امام صادق عليه السلام ، دانش اهل بيت عليهم السلام را بسيار دشوار و طاقت فرسا
1.ر . ك : فرهنگ جامع كاربردى فرزان ، ج ۲ ، ص ۱۱۰۵ .
2.«احتجب إذا اكتنّ من وراء حجاب» (لسان العرب ، ج ۱ ، ص ۲۹۸) .
3.«الذمّة : الأمان ، العهد والكفالة» (لسان العرب ، ج ۱۲ ، ص ۲۲۱) . «العهد و الأمان والضمان» (مجمع البحرين ، ج ۶ ، ص ۶۶) .
4.«اِعترف : أقَرَّ» (لسان العرب ، ج ۹ ، ص ۲۳۹) .
5.«الحاء و الميم و اللام ، أصل واحد يدلّ على إقلال الشيء» (معجم مقاييس اللّغة ، ج ۲ ، ص ۱۰۶) .