181
تفسير قرآن ناطق

( ۲۳ )

۰.وَ المثل الأعْلى .

۰.و نمونه برتر ...

توضيح واژه ها

المَثَل : نمونه ، الگو ، سخن ، صفت ، حجّت ، برهان . ۱
الأعْلى : برتر ، بلندتر ، بزرگ تر . ۲

شرح

واژه «المثل» را در اين عبارت ، مى توان «المَثَل» و يا «المُثُل» خواند ؛ زيرا مُثُل ، جمع «مَثَل» است و با اين بخش «زيارت جامعه» ـ كه همه صفات به صيغه جمع آمده است ـ ، سازگارى دارد ؛ امّا نمى توان آن را پذيرفت ؛ زيرا در اين صورت ، «العُلْيا» بايد ، صفتِ «المُثُل» مى شد ؛ ولى در متن موجود ، «الأعْلى» ، صفت آن است كه از نظر نحوى ، تطابق صفت و موصوف با «المَثَل» ، محقّق مى شود . از سويى ، «المَثَل الأعْلى» ، تلميح زيبايى به آيه «وَ لِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى» ۳ دارد و به اين اعتبار ، تمام امامان عليهم السلام ، ذات مقدّس واحدى هستند كه مَثَل اعلاى حقّ اند و بنا بر همين قاعده ، «كَهْفِ الوَرى» و «الدَّعْوَة الحُسْنى» ـ كه آن دو نيز مفرد هستند ـ تمام پيشوايان معصوم عليهم السلام را در برمى گيرند .

تبيين مثل اَعلا

قرآن كريم ، مَثَل اَعلا را براى خداوند ، ثابت مى داند :

1.«مَثَل الشَّى ء : صفته ؛ الشَّى ء الّذى يُضْرَبُ لشى ءٍ مَثلاً» (لسان العرب ، ج ۱۱ ، ص ۶۱۱) .

2.«علا : عُلوّ كلّ شى ءٍ : أرفعه ...» (لسان العرب ، ج ۱۵ ، ص ۸۳) .

3.سوره نحل ، آيه ۶۰ .


تفسير قرآن ناطق
180

آخر سخن آن كه هر عالمى كه فقه و اصول و ... بخواند ، وارث پيامبران نخواهد بود ؛ بلكه تمامى علوم اسلامى ، مقدّمه علم پيامبران است و علم حقيقى ، همان نور است كه در برابر آن يگانه ، سراسر وجودش را خشيت فرا بگيرد و خُردى خود را در برابر بزرگى او ، حس كند ؛ چرا كه :
«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـؤُاْ . ۱ از بندگان خدا ، تنها عالمان [ ربّانى ] از او مى ترسند» .

1.سوره فاطر ، آيه ۲۸ .

  • نام منبع :
    تفسير قرآن ناطق
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4300
صفحه از 684
پرینت  ارسال به