313
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۵۱۳.تفسير الطبرى - به نقل از ابن عبّاس - : كَردَم بن زيد، هم‏پيمان كعب بن اشرف و... و رفاعة بن زيد بن تابوت، نزد مردانى از انصار مى‏رفتند و با آنان معاشرت مى‏كردند و چنين وانمود مى‏كردند كه خيرخواه ياران پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله هستند، و به ايشان مى‏گفتند: دارايى‏هاى خود را خرج نكنيد؛ زيرا بيم آن داريم كه با از دست دادن آنها ، گرفتار فقر شويد، و در خرج كردن ، شتاب مكنيد ؛ چرا كه نمى‏دانيد كه آينده ، چه خواهد شد.
پس خداوند ، اين آيه را در باره ايشان ، فرو فرستاد: (كسانى كه بخل مى‏ورزند و مردم را به بخل‏ورزى توصيه مى‏كنند و آنچه را خداوند از فضل خويش به ايشان داده است، پوشيده مى‏دارند) . مراد از «فضل»، نبوّت [و تورات‏] است كه در آن ، نبوّت محمّد صلى اللَّه عليه و آله تصديق و تأييد شده بود .

۵۱۴.تفسير الطبرى - به نقل از سُدّى - :(كسانى كه بخل مى‏ورزند و مردم را نيز به بخل دعوت مى‏كنند)، اين كسان، يهوديان بودند ، و (و آنچه را كه خداوند از فضل خويش به ايشان داده ، كتمان مى‏كنند) ، يعنى نام محمّد صلى اللَّه عليه و آله را. يا (بخل مى‏ورزند و مردم را نيز به بخل دعوت مى‏كنند) ، يعنى از اظهار نام محمّد صلى اللَّه عليه و آله مضايقه مى‏كنند و يكديگر را نيز به كتمان كردن آن ، فرا مى‏خوانند .

۵۱۵.التبيان فى تفسير القرآن - در باره آيه شريف : (كسانى كه نشانه‏هاى روشن و ره‏نمودى را كه فرو فرستاديم، پس از آن كه آن را در كتاب براى مردم توضيح داده‏ايم، نهفته مى‏دارند، خدا آنان را لعنت مى‏كند و لعنت‏كنندگان ، لعنتشان مى‏كنند) - : ابن عبّاس و مجاهد و ربيع و حسن و قَتاده و سُدّى... گفته‏اند كه: مراد از اين كسان، يهوديان و مسيحيانى چون كعب بن اشرف و كعب بن اُسَيد و ابن صوريا و زيد بن تابوه و ديگر عالمان مسيحى اند كه قضيّه محمّد صلى اللَّه عليه و آله و پيامبرى او را كتمان مى‏كردند، در صورتى كه نام و مشخّصات او را در تورات و انجيل ، نوشته و بيان شده مى‏يافتند.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
312

۵۱۳.تفسير الطبري عن ابن عبّاس : كانَ كَردَمُ بنُ زَيدٍ حَليفُ كَعبِ بنِ الأَشرَفِ و ... ورِفاعَةَ بنِ زَيدِ بنِ التّابوتِ ، يَأتونَ رِجالاً مِنَ الأَنصارِ ، وكانوا يُخالِطونَهُم ، يَتَنَصَّحونَ لَهُم مِن أصحابِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، فَيَقولونَ لَهُم : لا تُنفِقوا أموالَكُم ! فَإِنّا نَخشى‏ عَلَيكُمُ الفَقرَ في ذَهابِها ، ولا تُسارِعوا فِي النَّفَقَةِ ! فَإِنَّكُم لا تَدرونَ ما يَكونُ ، فَأَنزَلَ اللَّهُ فيهِم : (الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَيَكْتُمُونَ مَا ءَاتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ) أي مِنَ النُّبُوَّةِ الَّتي فيها تَصديقُ ما جاءَ بِهِ مُحَمَّدٌ صلى اللَّه عليه و آله .۱

۵۱۴.تفسير الطبري عن السدّي : أمّا : (الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ) فَهُمُ اليَهودُ (وَيَكْتُمُونَ مَا ءَاتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ) اسمَ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله . أو (يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ) يَبخَلونَ بِاسمِ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله ، ويَأمُرُ بَعضُهُم بَعضاً بِكِتمانِهِ .۲

۵۱۵.التبيان في تفسير القرآن - في قَولِهِ تَعالى‏ : (إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَتِ وَ الْهُدَى‏ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّهُ لِلنَّاسِ فِى الْكِتَبِ أُوْلاَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّعِنُونَ) - : قالَ ابنُ عَبّاسٍ ومُجاهِدٌ وَالرَّبيعُ وَالحَسَنُ وقَتادَةُ وَالسُّدِّيُّ ... : إنَّهُمُ اليَهودُ وَالنَّصارى‏ ، مِثلُ كَعبِ بنِ الأَشرَفِ وكَعبِ بنِ اُسَيدٍ وَابنِ صورِيا وزَيدِ بنِ تابوه ، وغَيرِهِم مِن عُلَماءِ النَّصارى‏ ، الَّذينَ كَتَموا أمرَ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله ونُبُوَّتَهُ ، وهُم يَجِدونَهُ مَكتوباً فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ مُبَيَّناً فيهِما .۳

1.تفسير الطبري : ج ۴ الجزء ۵ ص ۸۶ ، السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۲ ص ۲۰۸ .

2.تفسير الطبري : ج ۴ الجزء ۵ ص ۸۵ .

3.التبيان في تفسير القرآن : ج ۲ ص ۴۵ ، مجمع البيان : ج ۱ ص ۴۴۱؛ تفسير الطبري : ج ۲ الجزء ۲ ص ۵۲ نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11512
صفحه از 506
پرینت  ارسال به