309
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۵۰۸.امام صادق عليه السلام: اين آيه ، در باره يهود و نصارا نازل شد. خداوند - تبارك و تعالى - مى‏فرمايد: (كسانى كه به آنان كتاب داديم) ، يعنى تورات و انجيل را . (او را مى‏شناسند) ، يعنى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را . (همچنان كه فرزندان خود را مى‏شناسند)؛ زيرا خداوند در تورات و زبور و انجيل ، اوصاف محمّد صلى اللَّه عليه و آله و خصوصيات ياران او و مبعوث شدن و هجرت كردن او را برايشان بيان كرده بود، و اين همان سخن خداوند است : (محمّد ، فرستاده خداست و كسانى كه با اويند ، بر كافران ، سختگيرند و با يكديگر ، مهربان. آنان را در ركوع و سجود مى‏بينى . فضل و خشنودى خدا را خواستارند. علامت [مشخّصه ]آنان ، بر اثر سجود در چهره‏هايشان است. اين ، صفت ايشان در تورات و مَثَل آنان در انجيل است). در تورات و انجيل ، با اين ويژگى‏ها از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و ياران او ياد شده بود. از اين رو ، هنگامى كه خداوند ، وى را مبعوث كرد ، اهل كتاب ، او را شناختند [و دانستند كه او ، همان پيامبر موعود است‏]، چنان كه خداوند عزّ وجلّ فرموده است: (پس چون آنچه را مى‏شناختند ، برايشان آمد ، به او كافر شدند).
پيش از آمدن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، يهوديان به عرب‏ها مى‏گفتند: اى عرب‏ها! اكنون ، زمان پيامبرى است كه در مكّه ظهور مى‏كند و به مدينه هجرت مى‏نمايد و او ، آخرين و برترينِ پيامبران است . در چشمانش ، سرخى‏اى است و بر پشت شانه‏اش ، مُهر نبوّت . رَدا مى‏پوشد و به چند تكّه نان و چند خرما ، بسنده مى‏كند . بر الاغ برهنه ، سوار مى‏شود و خندان امّا جنگاور است .
شمشيرش را بر دوشش مى‏نهد و باكى ندارد كه با چه كسى رو به رو مى‏شود. قلمرو حكومتش تا آن جا كه پاى اسب و اشترى مى‏رسد، كشيده مى‏شود. خداوند ، به وسيله او شما را - اى گروه عرب - مانند قوم عاد ، كشتار مى‏كند .
امّا چون خداوند ، پيامبرش را با اين اوصاف بر انگيخت، يهود و نصارا بر وى حسادت ورزيدند و منكرش شدند، چنان كه خداوند فرموده است: (و از ديرباز [در انتظار او] ، بر كسانى كه كافر بودند ، پيروزى مى‏جستند . پس چون آنچه را مى‏شناختند ، برايشان آمد ، بدو كافر شدند) .

۵۰۹.مجمع البيان - به نقل از ابو حمزه ثُمالى - : چون پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به مدينه آمد، عمر به عبد اللَّه بن سلام گفت: خداوند متعال ، بر پيامبرش صلى اللَّه عليه و آله نازل كرده است كه اهل كتاب ، (او را مى‏شناسد ، آن سان كه فرزندان خود را مى‏شناسند) . اين شناخت ، چگونه است؟
عبد اللَّه بن سلام گفت: هر گاه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را در ميان شما ببينيم ، او را به واسطه اوصافى كه خداوند براى وى وصف كرده است، همان گونه مى‏شناسيم كه هر يك از ما ، فرزند خود را در جمع كودكان مى‏شناسد، و به خدايى كه ابن سلام به او سوگند مى‏خورد، سوگند كه من محمّد را از فرزند خودم هم بهتر مى‏شناسم!
عمر گفت: چگونه؟
عبد اللَّه گفت: او را به آنچه خداوند در كتاب ما توصيف كرده است، شناختم . پس گواهى مى‏دهم كه خود اوست، در صورتى كه در باره فرزندم ، نمى‏دانم كه مادرش چه كرده است .
عمر گفت: حقيقت را به زبان آوردى و راست و درست گفتى.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
308

۵۰۸.الإمام الصادق عليه السلام : هذِهِ الآيَةُ نَزَلَت فِي اليَهودِ وَالنَّصارى‏ ، يَقولُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ : (الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ) يَعني التَّوراةَ وَالإِنجيلَ (يَعْرِفُونَهُ) يَعني رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله (كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ) لِأَنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ قَد أنزَلَ عَلَيهِم فِي التَّوراةِ وَالزَّبورِ وَالإِنجيلِ صِفَةَ مُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله وصِفَةَ أصحابِهِ ومَبعَثَهُ وهِجرَتَهُ ، وهُوَ قَولُهُ : (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَ نًا سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَ لِكَ مَثَلُهُمْ فِى التَّوْرَاةِ وَ مَثَلُهُمْ فِى الْإِنجِيلِ)۱ هذِهِ صِفَةُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله وأصحابِهِ فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ ، فَلَمّا بَعَثَهُ اللَّهُ عَرَفَهُ أهلُ الكِتابِ كَما قالَ جَلَّ جَلالُهُ : (فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ) .
فَكانَتِ اليَهودُ يَقولونَ لِلعَرَبِ قَبلَ مَجي‏ءِ النَّبِيِّ: أيُّهَا العَرَبُ ! هذا أوانُ نَبِيٍّ يَخرُجُ بِمَكَّةَ ويَكونُ هِجرَتُهُ بِالمَدينَةِ ، وهُوَ آخِرُ الأَنبِياءِ وأفضَلُهُم ، في عَينَيهِ حُمرَةٌ ، وبَينَ كَتِفَيهِ خاتَمُ النُبُوَّةِ ، يَلبَسُ الشَّملَةَ ، ويَجتَزي بِالكِسرَةِ وَالتُّمَيراتِ ، ويَركَبُ الحِمارَ عُريَةً ، وهُوَ الضَّحوكُ القَتّالُ ، يَضَعُ سَيفَهُ عَلى‏ عاتِقِهِ ولا يُبالي بِمَن لاقى‏ ، يَبلُغُ سُلطانُهُ مُنقَطَعَ الخُفِّ وَالحافِرِ ، ولَيَقتُلَنَّكُمُ اللَّهُ بِهِ يا مَعشَرَ العَرَبِ قَتلَ عادٍ .
فَلَمّا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ بِهذِهِ الصِّفَةِ حَسَدوهُ وكَفَروا بِهِ ، كَما قالَ اللَّهُ (وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ) .۲

۵۰۹.مجمع البيان عن أبي حمزة الثمالي : لَمّا قَدِمَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله المَدينَةَ ، قالَ عُمَرُ لِعَبدِاللَّهِ بنِ سَلامٍ: إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ أنزَلَ عَلى‏ نَبِيِّهِ صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ أهلَ الكِتابِ (يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ) ، كَيفَ هذِهِ المَعرِفَةُ؟
قالَ عَبدُاللَّهِ بنُ سَلامٍ : نَعرِفُ نَبِيَّ اللَّهِ بِالنَّعتِ الَّذي نَعَتَهُ اللَّهُ إذا رَأَيناهُ فيكُم ، كَما يَعرِفُ أحَدُنَا ابنَهُ إذا رَآهُ بَينَ الغِلمانِ . وَايمُ اللَّهِ الَّذي يَحلِفُ بِهِ ابنُ سَلامٍ ، لَأَنَّهُ بِمُحَمَّدٍ أشَدُّ مَعرِفَةً مِنّي بِابني!
فَقالَ لَهُ : كَيفَ؟ قالَ عَبدُاللَّهِ : عَرَفتُهُ بِما نَعَتَهُ اللَّهُ لَنا في كِتابِنا ، فَأَشهَدُ أنَّهُ هُوَ ، فَأَمَّا ابني فَإِنّي لا أدري ما أحدَثَت اُمُّهُ . فَقالَ : قَد وُفِّقتَ وصَدَقتَ وأصَبتَ .۳

1.الفتح : ۲۹ .

2.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۲ عن حريز ، بحار الأنوار: ج ۷۲ ص ۹۲ ح ۲ .

3.مجمع البيان : ج ۴ ص ۴۳۷ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۱ ص ۵۱ نحوه وفيه «عثمان» بدل «عمر» ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۸۵ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11516
صفحه از 506
پرینت  ارسال به