295
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

(بگو: به آن ، ايمان بياوريد يا نياوريد، بى گمان ، كسانى كه پيش از [نزول‏] آن ، دانش‏
يافته‏اند، چون [اين كتاب‏] بر آنان خوانده شود، سجده‏كنان ، به روى در مى‏افتند و مى‏گويند: منزّه است پروردگار ما، كه وعده پروردگار ما ، قطعاً انجام شدنى است).

(كسانى كه قبل از آن، كتاب [آسمانى‏] به ايشان داده‏ايم، آنان به آن [قرآن ]مى‏نگرند. و چون برايشان خوانده مى‏شود، مى‏گويند: «بِدان ، ايمان آورديم . آن ، درست است و از طرف پروردگار ماست . ما پيش از آن [هم‏] از تسليم شوندگان بوديم»).

(و البتّه از ميان اهل كتاب ، كسانى هستند كه به خدا و به آنچه به سوى شما نازل شده و به آنچه به سوى خودشان فرود آمده ، ايمان دارند، در حالى كه در برابر خدا خاشع اند و آيات خدا را به بهاى ناچيزى نمى‏فروشند. اينان اند كه نزد پروردگارشان ، پاداش خود را خواهند داشت. آرى ! خداوند ، زودشمار است).

۱۰ / ۵

علّت ايمان نياوردن گروهى از اهل كتاب‏

قرآن‏

(بگو: «هر كه دشمن جبرئيل است [آگاه باشد كه‏] بى گمان او ، آن [قرآن‏] را بر دلت با اذن خداوند فرو فرستاده است در حالى كه آنچه را كه پيش از آن [از كتاب‏هاى آسمانى‏] بوده است ، راست مى‏شمارد ، و هدايت و بشارتى براى مؤمنان است») .

حديث‏

۵۰۲.امام عسكرى عليه السلام: جابر بن عبد اللَّه انصارى گفته است: عبد اللَّه بن صوريا، جوانى يهودى و يك‏چشم بود كه يهوديان ، او را داناترين يهودى به كتاب خدا و علوم پيامبران او مى‏دانستند. او سؤالات بسيارى به قصد اذيّت و مُچ‏گيرى از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله پرسيد ؛ امّا پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به همه آن پرسش‏ها ، پاسخى داد كه وى نتوانست چيزى از آنها را انكار كند . از اين رو گفت: اى محمّد ! چه كسى اين خبرها را از جانب خدا برايت مى‏آورد؟
فرمود: «جبرئيل» .
گفت: اگر غير از او ، اين خبرها را برايت مى‏آورد ، حتماً به تو ايمان مى‏آوردم ؛ امّا از بين فرشتگان، جبرئيل عليه السلام دشمن ماست. اگر ميكائيل يا هر فرشته ديگرى غير از جبرئيل ، آنها را برايت مى‏آورد ، قطعاً به تو ايمان مى‏آوردم !
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «چرا جبرئيل را دشمن مى‏دانيد؟» .
گفت: چون او براى بنى اسرائيل ، بلا و رنج مى‏آورَد. او بود كه دانيال را از كشتن بُخْتُ نَصَّر ، باز داشت تا آن كه وى ، قدرت گرفت و بنى اسرائيل را نابود كرد. هيچ عذاب و رنجى را جز جبرئيل ، فرود نمى‏آورد ؛ ولى ميكائيل ، براى ما رحمت مى‏آورد.
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «واى بر تو! آيا فرمان خدا را ناديده مى‏گيرى؟ گناه جبرئيل چيست ، اگر از فرمان و خواست خدا در باره شما ، اطاعت كرده است؟ آيا به نظر شما ، فرشته مرگ كه خداوند ، او را مأمور گرفتن جان مردمان، از جمله شما، كرده است، دشمن شماست ؟! در باره پدران و مادرانى كه به خاطر مصلحت فرزندانشان، داروى تلخ در حلقِ آنها مى‏ريزند ، چه مى‏گوييد؟! آيا به خاطر اين كار، فرزندانشان بايد آنها را دشمن خود بدانند؟ نه ؛ بلكه شما خدا را نمى‏شناسيد و از حكمت او غافليد. گواهى مى‏دهم كه جبرئيل و ميكائيل، هر دو، به فرمان خدا ، عمل مى‏كنند و فرمان‏بُردار او هستند، و هر كس دشمن يكى از آنها باشد ، دشمن ديگرى نيز هست . هر كس بگويد كه يكى از آن دو را دوست دارد و ديگرى را دشمن مى‏دارد، كافر و دروغگوست» .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
294

(قُلْ ءَامِنُواْ بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا * وَ يَقُولُونَ سُبْحَنَ رَبِّنَا إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا) .۱

(الَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ يُؤْمِنُونَ * وَ إِذَا يُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ قَالُواْ ءَامَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ) .۲

(وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ لَمَن يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِمْ خَشِعِينَ لِلَّهِ لَا يَشْتَرُونَ بَِايَتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلاً أُوْلائِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ) .۳

۱۰ / ۵

ما رُوِيَ في عِلَّةِ عَدَمِ اِيمانِ طائِفَةٍ مِن أهلِ الكِتابِ‏

الكتاب‏

(قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدًى وَبُشْرَى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ) .۴

الحديث‏

۵۰۲.الإمام العسكريّ عليه السلام : قالَ جابِرُ بنُ عَبدِاللَّهِ الأَنصارِيُّ : سَأَلَ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله عَبدُ اللَّهِ بنُ صورِيا - غُلامٌ يَهودِيٌّ أعوَرُ تَزعُمُ اليَهودُ أنَّهُ أعلَمُ يَهودِيٍّ بِكِتابِ اللَّهِ وعُلومِ أنبِيائِهِ - عَن مَسائِلَ كَثيرَةٍ يُعنِتُهُ‏۵ فيها ، فَأَجابَهُ عَنها رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله بِما لَم يَجِد إلى‏ إنكارِ شَي‏ءٍ مِنها سَبيلاً . فَقالَ لَهُ : يا مُحَمَّدُ! مَن يَأتيكَ بِهذِهِ الأَخبارِ عَنِ اللَّهِ؟ قالَ : جَبرَئيلُ .
قالَ : لَو كانَ غَيرُهُ يَأتيكَ بِها لَآمَنتُ بِكَ ، ولكِنَّ جَبرَئيلَ عَدُوُّنا مِن بَينِ المَلائِكَةِ ، فَلَو كانَ ميكائيلُ أو غَيرُهُ سِوى‏ جَبرَئيلَ يَأتيكَ بِها لَآمَنتُ بِكَ .
فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله : و لِمَ اتَّخَذتُم جَبرَئيلَ عَدُوّاً؟
قالَ : لِأَنَّهُ يَنزِلُ بِالبَلاءِ وَالشِّدَّةِ عَلى‏ بَني إسرائيلَ ، ودَفَعَ «دانيالَ» عَن قَتلِ «بُختَ نَصَّرَ» حَتّى‏ قَوِيَ أمرُهُ وأهلَكَ بَني إسرائيلَ ، وكَذلِكَ كُلُّ بَأسٍ وشِدَّةٍ لا يُنزِلُها إلّا جَبرَئيلُ ، وميكائيلُ يَأتينا بِالرَّحمَةِ .
فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله : وَيحَكَ ! أجَهِلتَ أمرَ اللَّهِ؟ وما ذَنبُ جَبرَئيلَ إلّا أن أطاعَ اللَّهَ فيما يُريدُهُ بِكُم؟ أرَأَيتُم مَلَكَ المَوتِ ، أ هُوَ عَدُوُّكُم وقَد وَكَّلَهُ اللَّهُ بِقَبضِ أرواحِ الخَلقِ الَّذي أنتُم مِنهُ؟ أرَأَيتُمُ الآباءَ وَالاُمَّهاتِ إذا أوجَرُوا۶ الأَولادَ الدَّواءَ الكَريهَةَ لِمَصالِحِهِم ، أيَجِبُ أن يَتَّخِذَهُم أولادُهُم أعداءً مِن أجلِ ذلِكَ؟ لا ، ولكِنَّكُم بِاللَّهِ جاهِلونَ ، وعَن حُكمِهِ غافِلونَ . أشهَدُ أنَّ جَبرَئيلَ وميكائيلَ بِأَمرِ اللَّهِ عامِلانِ ولَهُ مُطيعانِ ، وأنَّهُ لا يُعادي أحَدَهُما إلّا مَن عادَىَ الآخَرَ ، وأنَّ مَن زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّ أحَدَهُما ويُبغِضُ الآخَرَ فَقَد كَفَرَ وكَذَبَ .۷

1.الإسراء: ۱۰۷ - ۱۰۹ .

2.القصص: ۵۲ و ۵۳ .

3.آل عمران: ۱۹۹ .

4.البقرة : ۹۷ .

5.تُعْنِتُه : أي تَشُقُّ عليه (النهاية : ج ۳ ص ۳۰۷ «عنت») .

6.تَوجّر الدواء : بَلَعَهُ شيئاً بعد شي‏ء (لسان العرب : ج ۵ ص ۲۷۹ «وجر») .

7.الاحتجاج : ج ۱ ص ۸۶ ح ۲۵ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۴۰۶ ح ۲۷۷ ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۲۸۳ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10819
صفحه از 506
پرینت  ارسال به