277
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۴۸۲.امام على عليه السلام: خداوند سبحان ، هيچ گاه خلق خود را از وجود پيامبرى مُرسَل، يا كتابى آسمانى، يا حجّتى قاطع و يا راهى روشن ، بى‏بهره نگذاشته است ؛ پيامبرانى كه نه اندكْ‏شمار بودنشان ، آنان را از ادامه كارشان ، باز مى‏دارد، نه بسيارىِ منكرانشان ، و خواه پيامبرى كه در گذشته بوده و نام پيامبر بعدى براى او گفته شده، يا پيامبرى كه در آينده آمده و پيامبر پيش از او ، وى را معرّفى كرده است. بر همين منوال ، نسل‏ها گذشت و روزگاران ، سپرى شد و پدران رفتند و فرزندان ، جاى آنان را گرفتند.

۴۸۳.امام على عليه السلام: يهودى‏اى به نام جُرَيْجِره ، چند دينارى از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله طلبكار بود . آن را از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مطالبه كرد. ايشان فرمود: «اى يهودى ! اكنون ندارم كه بدهم».
يهودى گفت: اى محمّد ! رهايت نمى‏كنم تا به من بپردازى.
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «پس با تو مى‏نشينم» .
پيامبر با او نشست ، چندان كه در همان جا ، نماز ظهر و عصر ، و مغرب و عشا ، و صبح [روز بعد] را خوانْد.
ياران پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله آن مرد را تهديد مى‏كردند. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله متوجّه شد و فرمود: «با او چه مى‏كنيد؟!» .
گفتند : اى پيامبر خدا ! يك يهودى شما را نگه دارد؟!
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «پروردگارم ، مرا از ستم كردن به ذِمّى و غير ذِمّى ، منع كرده است» .
چون روز ، سپرى شد، مرد يهودى گفت: گواهى مى‏دهم كه معبودى جز خداى يگانه نيست، و گواهى مى‏دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست و نصف دارايى‏ام را در راه خدا دادم. به خدا سوگند، من ، اين كار را با تو نكردم ، مگر براى اين كه اوصافى را كه از تو در تورات آمده است، بيازمايم: محمّد پسر عبد اللَّه، زادگاهش مكّه است و هجرتگاهش طَيْبه... . نه درشت‏خوست و نه سنگ‏دل . نه اهل هياهو به راه انداختن در كوچه و بازار است و نه زبانش را به فحش و ناسزا مى‏آلايد . گواهى مى‏دهم كه معبودى جز خداى يگانه نيست و تو ، فرستاده خدا هستى. اينك ، دارايى من در اختيار توست و هر گونه كه خداوند به تو فرموده است ، در باره آن ، حكم كن.
آن مرد يهودى ، دارايىِ بسيار داشت.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
276

۴۸۲.الإمام عليّ عليه السلام : لَم يُخلِ اللَّهُ سُبحانَهُ خَلقَهُ مِن نَبِيٍّ مُرسَلٍ ، أو كِتابٍ مُنزَلٍ ، أو حُجَّةٍ لازِمَةٍ ، أو مَحَجَّةٍ۱ قائِمَةٍ؛ رُسُلٌ لا تُقَصِّرُ بِهِم قِلَّةُ عَدَدِهِم ، ولا كَثرَةُ المُكَذِّبينَ لَهُم ، مِن سابِقٍ سُمِّيَ لَهُ مَن بَعدَهُ ، أو غابِرٍ عَرَّفَهُ مَن قَبلَهُ ، عَلى‏ ذلِكَ نَسَلَتِ القُرونُ ، ومَضَتِ الدُّهورُ ، وسَلَفَتِ الآباءُ ، وخَلَفَتِ الأَبناءُ .۲

۴۸۳.عنه عليه السلام : إنَّ يَهودِيّاً كانَ يُقالُ لَهُ جُرَيجِرَةُ ، كانَ لَهُ عَلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله دَنانيرُ ، فَتَقاضَى النَّبِيَّ صلى اللَّه عليه و آله ، فَقالَ لَهُ : يا يَهودِيُّ ما عِندي ما اُعطيكَ ، قالَ : فَإِنّي لا اُفارِقُكَ يا مُحَمَّدُ حَتّى‏ تُعطِيَني ، فَقالَ صلى اللَّه عليه و آله : إذاً أجلِسُ مَعَكَ فَجَلَسَ مَعَهُ . فَصَلّى‏ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله في ذلِكَ المَوضِعِ الظُّهرَ وَالعَصرَ وَالمَغرِبَ وَالعِشاءَ الآخِرَةَ وَالغَداةَ ، وكانَ أصحابُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله يَتَهَدَّدونَهُ ويَتَوَعَّدونَهُ ، فَفَطِنَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، فَقالَ : مَا الَّذي تَصنَعونَ بِهِ؟
فَقالوا : يا رَسولَ اللَّهِ ، يَهودِيٌّ يَحبِسُكَ؟! فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله : مَنَعَني رَبّي أن أظلِمَ مُعاهَداً۳ ولا غَيرَهُ .
فَلَمّا تَرَحَّلَ النَّهارُ ، قالَ اليَهودِيُّ : أشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ ، وأشهَدُ أن مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ ، وقالَ : شَطرُ مالي في سَبيلِ اللَّهِ ، أما وَاللَّهِ ، ما فَعَلتُ الَّذي فَعَلتُ بِكَ إلّا لِأَنظُرَ إلى‏ نَعتِكَ فِي التَّوراةِ ، مُحَمَّدُ بنُ عَبدِاللَّهِ ، مَولِدُهُ بِمَكَّةَ ومُهاجَرُهُ بِطَيبَةَ... ، لَيسَ بِفَظٍّ ولا غَليظٍ ، ولا سَخّابٍ فِي الأَسواقِ ، ولا مُتَزَيٍّ بِالفُحشِ ولا قَولِ الخَنا۴ ، أشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ ، وأنَّكَ رَسولُ اللَّهِ ، هذا مالي فَاحكُم فيهِ بِما أراكَ اللَّهُ ، وكانَ اليَهودِيُّ كَثيرَ المالِ .۵

1.المَحَجّة : الطريق ، وقيل : جادّة الطريق (لسان العرب : ج ۲ ص ۲۲۸ «حجج») .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱ ، الصراط المستقيم : ج ۱ ص ۱۱۳ وفيه صدره إلى «محجّة قائمة» فقط ، بحار الأنوار: ج ۱۱ ص ۶۱ ح ۷۰ .

3.المُعاهَدُ : الذمّي . وأهل العهد: أهل الذِمّة ، فإذا أسلموا سقط عنهم اسم العهد (لسان العرب : ج ۳ ص ۳۱۲ «عهد») .

4.الخَنَا : الفُحشُ (الصحاح : ج ۶ ص ۲۳۳۲ «خنا») .

5.المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۶۷۸ ح ۴۲۴۲ ، تاريخ دمشق : ج ۱ ص ۱۸۴ ، دلائل النبوّة للبيهقي : ج ۶ ص ۲۸۰ كلّها عن إسماعيل بن موسى عن أبيه الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، كنز العمّال : ج ۱۲ ص ۴۰۷ ح ۳۵۴۴۳؛ الأمالي للصدوق : ص ۵۵۱ ح ۷۳۷ ، الجعفريّات : ص ۱۸۲ كلاهما عن إسماعيل بن موسى عن أبيه الإمام الكاظم عن آبائه عنه عليهم السلام نحوه ، بحار الأنوار: ج ۱۶ ص ۲۱۶ ح ۵ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11524
صفحه از 506
پرینت  ارسال به