275
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۴۸۰.مسند ابن حنبل - به نقل از ابو صَخْر عقيلى - : مردى از باديه‏نشينان برايم گفت: در زمان حيات پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كالايى براى فروش به مدينه آوردم و پس از فروختن آنها، با خود گفتم: بايد اين مرد را ملاقات كنم و سخنانش را بشنوم.
پس او را ديدم كه در ميان ابو بكر و عمر ، حركت مى‏كند. دنبالشان كردم تا آن كه به مردى يهودى برخوردند كه تورات را گشوده و مشغول خواندن آن بود و به وسيله آن ، خود را در غم فرزندش - كه در حال جان دادن بود و جوانى بس خوب‏رو و زيبا بود - ، تسلّى مى‏داد.
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «تو را به آن كه تورات را فرو فرستاد ، سوگند مى‏دهم ، آيا در اين كتاب خود ، از اوصاف من و ظهورم ، چيزى مى‏يابى؟» .
مرد با حركت سرش گفت: نه.
فرزندش گفت: چرا . سوگند به آن كه تورات را فرو فرستاد، ما در كتابمان ، اوصاف تو و ظهورت را مى‏يابيم . گواهى مى‏دهم كه معبودى جز خداى يگانه نيست و تو ، فرستاده خدا هستى .
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «اين مرد يهودى را از كنار برادرتان بلند كنيد» .
سپس خود به كفن و دفن او پرداخت و بر وى ، نماز خواند .

۴۸۱.سنن الدارمى - به نقل از ابن عبّاس - : از كعب الأحبار پرسيد[م‏] : توصيف پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را در تورات ، چگونه مى‏يابى؟
كعب گفت: او را چنين مى‏يابيم: محمّد پسر عبد اللَّه . در مكّه ، زاده مى‏شود و به طابه ،۱ هجرت مى‏كند... . ناسزاگو نيست . در كوچه و بازارها ، هياهو نمى‏كند . بدى را با بدى ، پاسخ نمى‏دهد ؛ بلكه مى‏بخشد و گذشت مى‏كند . امّتش ، ستايشگران اند . خداى را در هر خوشى و ناخوشى ، سپاس مى‏گويند. به هر بلندايى ، خدا را به بزرگى ، ياد مى‏كنند [و «اللَّه أكبر» سر مى‏دهند] . دست‏ها و پاهايشان را مى‏شويند (وضو مى‏گيرند)، و اِزار به كمر مى‏بندند. در نمازشان ، چنان صف مى‏بندند كه در پيكارشان . زمزمه‏هايشان در مسجدهايشان ، چونان نواى زنبوران عسل ، بلند است و بانگ مؤذّن آنان ، در فضاى آسمان ، شنيده مى‏شود.

1.يكى از نام‏هاى شهر مدينه است .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
274

۴۸۰.مسند ابن حنبل عن أبي صخر العقيلي : حَدَّثَني رَجُلٌ مِنَ الأَعرابِ ، قالَ : جَلَبتُ جَلوبَةً إلَى المَدينَةِ في حَياةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، فَلَمّا فَرَغتُ مِن بَيعَتي ، قُلتُ : لَأَلقَيَنَّ هذَا الرَّجُلَ ، فَلَأَسمَعَنَّ مِنهُ ، قالَ : فَتَلَقّاني بَينَ أبي بَكرٍ وعُمَرَ يَمشونَ ، فَتَبِعتُهُم في أقفائِهِم حَتّى‏ أتَوا عَلى‏ رَجُلٍ مِنَ اليَهودِ ، ناشِراً التَّوراةَ يَقرَؤُها ، يُعَزّي بِها نَفسَهُ عَلَى ابنٍ لَهُ فِي المَوتِ ، كَأَحسَنِ الفِتيانِ وأجمَلِهِ .
فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله : أنشُدُكَ بِالَّذي أنزَلَ التَّوراةَ ، هَل تَجِدُ في كِتابِكَ ذا صِفَتي ومَخرَجي؟ فَقالَ بِرَأسِهِ هكَذا ؛ أي لا ، فَقالَ ابنُهُ : إي‏۱وَالَّذي أنزَلَ التَّوراةَ ، إنّا لَنَجِدُ في كِتابِنا صِفَتَكَ ومَخرَجَكَ ، وأشهَدُ أن لا إلهَ إلَّا اللَّهُ ، وأنَّكَ رَسولُ اللَّهِ .
فَقالَ : «أقيمُوا اليَهودِيَ‏۲ عَن أخيكُم» ثُمَّ وَلِيَ كَفنَهُ وحَنَّطَهُ ، وصَلّى‏ عَلَيهِ .۳

۴۸۱.سنن الدارمي عن ابن عبّاس : إنَّهُ سَأَلَ كَعبَ الأَحبارِ : كَيفَ تَجِدُ نَعتَ رَسولِ اللَّه صلى اللَّه عليه و آله فِي التَّوراةِ؟
فَقالَ كَعبٌ : نَجِدُهُ مُحَمَّدَ بنَ عَبدِاللَّهِ يولَدُ بِمَكَّةَ ، ويُهاجِرُ إلى‏ طابَةَ۴... ، ولَيسَ بِفَحّاشٍ ، ولا صَخّابٍ فِي الأَسواقِ ، ولا يُكافِئُ بِالسَّيِّئَةِ السَّيِّئَةَ ، ولكِن يَعفو ويَغفِرُ ، اُمَّتُهُ الحَمّادونَ ؛ يَحمَدونَ اللَّهَ في كُلِّ سَرّاءَ وضَرّاءَ ، ويُكَبِّرونَ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ نَجدٍ۵ ، يُوَضِّئونَ أطرافَهُم ، ويَأتَزِرونَ في أوساطِهِم ، يَصُفّونَ في صَلاتِهِم كَما يَصُفّونَ في قِتالِهِم ، دَوِيُّهُم في مَساجِدِهِم كَدَوِيِّ النَّحلِ ، يُسمَعُ‏۶مُناديهِم في جَوِّ السَّماءِ .۷

1.في المصدر : «إنّي» بدل «إي» ، والصواب ما أثبتناه كما في تفسير ابن كثير .

2.في المصدر : «اليهود» بدل «اليهوديّ » ، والصواب ما أثبتناه كما في تفسير ابن كثير .

3.مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۲۸ ح ۲۳۵۵۱ ، تفسير ابن كثير : ج ۳ ص ۴۸۱ .

4.طابة : من أسماء مدينة النبيّ صلى اللَّه عليه و آله (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۲۹ «طيب») .

5.النَّجد : ما ارتفع من الأرض (المصباح المنير : ص ۵۹۳ « نجد » ) .

6.في المصدر : «يستمع» ، والتصويب من المصادر الاُخرى‏ .

7.سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۰ ح ۸ ، الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۶۰ وليس فيه ذيله من «اُمّته الحمّادون» ، تاريخ دمشق : ج ۱ ص ۱۸۵ ؛ بحار الأنوار: ج ۶۴ ص ۲۳۹ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11527
صفحه از 506
پرینت  ارسال به