273
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۴۷۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: اوصاف من [در تورات‏] ،۱ چنين است: ستوده‏تر، توكّل كننده . نه درشت‏خوى است و نه سنگ‏دل . نيكى را با نيكى ، پاسخ مى‏دهد و بدى را تلافى نمى‏كند. زادگاهش مكّه است و هجرتگاهش طَيْبه .۲ امّت او ، ستايشگران [خدا ]هستند . اِزار به كمر مى‏بندند ، دست و پاهاى خود را مى‏شويند (وضو مى‏گيرند)، انجيل‏هاى (كتاب آسمانى) آنها ، در سينه‏هايشان است. براى نماز ، همچنان صف مى‏بندند كه براى پيكار . وسيله تقرّبشان به من ، خون‏هايشان است و راهبان شب و شيرانِ روزند.

۴۷۹.صحيح البخارى - به نقل از عطاء بن يَسار - : به عبد اللَّه بن عمرو بن عاص بر خوردم . به او گفتم: مرا از اوصاف پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در تورات ، خبر ده .
گفت: آرى . به خدا، پاره‏اى از اوصاف او در تورات ، همان است كه در قرآن ، آمده است : (اى پيامبر! ما تو را گواه و مژده‏رسان و هشدار دهنده فرستاديم) و پناهى براى مردمان اُمّى. تو بنده من و فرستاده من هستى . تو را توكّل كننده ناميدم . نه درشت‏خوست ، نه سنگ‏دل، و نه اهل به راه انداختن هياهو در كوچه و بازار. بدى را با بدى ، پاسخ نمى‏دهد؛ بلكه مى‏بخشد و گذشت مى‏كند . خداوند ، جان وى را نمى‏ستانَد تا آن گاه كه به وسيله او ، آيين منحرف شده را به مسير درست بياورد و بگويند: «معبودى جز خداى يگانه نيست» و به واسطه آن آيين ، چشمان كور و گوش‏هاى كَر و دل‏هاى فرو بسته را بگشايد .

1.اين توضيح ، از ساير احاديثى كه مشتمل بر اين عبارات بود ، استفاده شد .

2.طَيْبه ، نام ديگر مدينه است .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
272

۴۷۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : صِفَتي [في التوراة] ۱ أحمَدُ المُتَوَكِّلُ ، لَيسَ بِفَظٍّ ولا غَليظٍ ، يَجزي بِالحَسَنَةِ الحَسَنَةَ ، ولا يُكافِئُ السَّيِّئَةَ ، مَولِدُهُ بِمَكَّةَ ، ومُهاجَرُهُ طَيبَةُ۲ ، واُمَّتُهُ الحَمّادونَ ، يَأتَزِرونَ عَلى‏ أنصافِهِم ويُوَضِّئونَ‏۳أطرافَهُم ، أناجيلُهم في صُدورِهِم ، يَصُفّونَ لِلصَّلاةِ كَما يَصُفّونَ لِلقِتالِ ، قُربانُهُمُ الَّذي يَتَقَرَّبونَ بِهِ إلَيَّ دِماؤُهُم ، رُهبانٌ بِاللَّيلِ لُيوثٌ بِالنَّهارِ .۴

۴۷۹.صحيح البخاري عن عطاء بن يسار : لَقيتُ عَبدَاللَّهِ بنَ عَمرِو بنِ العاصِ ، قُلتُ : أخبِرني عَن صِفَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله فِي التَّوراةِ ، قالَ : أجَل وَاللَّهِ ، إنَّهُ لَمَوصوفٌ فِي التَّوراةِ بِبَعضِ صِفَتِهِ فِي القُرآنِ : (يَأَيُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْنَكَ شَهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِيرًا)۵وحِرزاً لِلاُمِّيّينَ ، أنتَ عَبدي ورَسولي ، سَمَّيتُكَ المُتَوَكِّلَ ، لَيسَ بِفَظٍّ۶ولا غَليظٍ ، ولا سَخّابٍ‏۷ فِي الأَسواقِ ، ولا يَدفَعُ بِالسَّيِّئَةِ السَّيِّئَةَ ، ولكِن يَعفو ويَغفِرُ ، ولَن يَقبِضَهُ اللَّهُ حَتّى‏ يُقيمَ بِهِ المِلَّةَ العَوجاءَ بِأَن يَقولوا : لا إلهَ إلَّا اللَّهُ ، ويَفتَحَ بِها أعيُناً عُمياً ، وآذاناً صُمّاً ، وقُلوباً غُلفاً .۸

1.ما بين المعقوفتين توضيح يستفاد من ساير الروايات التي فيها تلك الفقرات .

2.طَيْبَةُ : اسم مدينة الرسول صلى اللَّه عليه و آله (الصحاح : ج ۱ ص ۱۷۳ «طيب») .

3.في المصدر : «ويوصون» ، والتصويب من كنز العمّال .

4.المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۸۹ ح ۱۰۰۴۶ عن عبد اللَّه بن مسعود ، الفردوس : ج ۲ ص ۴۰۰ ح ۳۷۷۹ عن جابر ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۴۰۱ ح ۳۱۸۶۶ .

5.الأحزاب : ۴۵ .

6.فَظٌّ غليظ : هما بمعنى السيّئ الخُلُق القاسي القلب (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۴۰۴ «فظظ») .

7.الصَّخَبُ والسَّخَبُ : الضجّة واختلاط الأصوات للخصام (لسان العرب : ج ۱ ص ۵۲۱ «صخب») .

8.صحيح البخاري : ج ۲ ص ۷۴۷ ح ۲۰۱۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۵۸۴ ح ۶۶۳۳ ، السنن الكبرى : ج ۷ ص ۷۲ ح ۱۳۳۰۰ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۹ ح ۶ ، الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۶۰ كلاهما عن عبداللَّه بن سلام نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۲ ص ۳۹۰ ح ۳۵۴۱۴ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11531
صفحه از 506
پرینت  ارسال به