137
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۳۷۰.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداوند متعال: (آيا ديدى آن كسى را كه به آيات ما كفر ورزيد و گفت: «قطعاً به من ، مال و فرزند [ بسيار ] داده خواهد شد»؟) - : عاص بن وائل بن هِشام قُرَشى سَهْمى ، يكى از همين مسخره كنندگان بود . خَبّاب بن اَرَت ، از عاص بن وائل طلبى داشت . نزد او رفت و آن را مطالبه كرد.
عاص گفت: آيا شما نمى‏گوييد كه در بهشت ، زر و سيم و ابريشم است؟
خَبّاب گفت: چرا.
عاص گفت: پس وعده من و تو ، بهشت؛ چرا كه - به خدا سوگند - ، بهتر از آنچه در دنيا به تو داده شده ، در آن جا به من داده خواهد شد!

۳۷۱.أسباب نزول القرآن - به نقل از كَلْبى و مُقاتِل - : خَبّاب بن اَرَت ، آهنگر بود و براى عاص بن وائل سَهْمى ، كار مى‏كرد ؛ ولى عاص ، مزد او را به تأخير مى‏انداخت. روزى خَبّاب ، نزد وى رفت و مزدش را طلب كرد. عاص گفت: فعلاً ندارم كه طلبت را بپردازم.
خَبّاب گفت: رهايت نمى‏كنم تا مزدم را بدهى.
عاص گفت: تو را چه شده است ، اى خَبّاب؟ تو كه اين گونه نبودى ؟ تو آدم خوش‏طلبى بودى!
خَبّاب گفت: آن ، زمانى بود كه من بر دين تو بودم ؛ امّا امروز ، من مسلمانم و از دين تو ، جدايم.
عاص گفت: مگر شما نمى‏گوييد كه در بهشت ، طلا و نقره و ابريشم ، وجود دارد؟
خَبّاب گفت: چرا.
عاص ، به مسخرگى گفت: پس به من مهلت بده تا در بهشت ، قرضت را بدهم؛ زيرا - به خدا سوگند - اگر آنچه تو مى‏گويى ، راست باشد، البتّه من در آن جا ، بهره بيشترى از تو خواهم داشت!
در اين هنگام، خداوند متعال ، اين آيات را نازل كرد: (آيا ديدى كسى را كه به آيات ما كفر ورزيد...) . مقصود، عاص است.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
136

۳۷۰.عنه عليه السلام - في قَولِهِ تَعالى‏ : ( أَفَرَءَيْتَ الَّذِى كَفَرَ بَِايَتِنَا وَ قَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالًا وَ وَلَدًا )۱ - : ذلِكَ أنَّ العاصَ بنَ وائِلِ بنِ هِشامٍ القُرَشِيَّ ثُمَّ السَّهمِيَّ وهُوَ أحَدُ المُستَهزِئينَ ، وكانَ لِخَبّابِ بنِ الأَرَتِّ عَلَى العاصِ بنِ وائِلٍ حَقٌّ فَأَتاهُ يَتَقاضاهُ.
فَقالَ لَهُ العاصُ: ألَستُم تَزعُمونَ أنَّ فِي الجَنَّةِ الذَّهَبَ وَالفِضَّةَ وَالحَريرَ؟ قالَ: بَلى‏.
قالَ: فَمَوعِدُ ما بَيني وبَينَكَ الجَنَّةُ ، فَوَاللَّهِ لَاُوتَيَنَّ فيها خَيراً مِمّا اُوتيتَ فِي الدُّنيا.۲

۳۷۱.أسباب نزول القرآن عن الكلبي ومقاتل: كانَ خَبّابُ بنُ الأرَتِّ قَيناً۳ ، وكانَ يَعمَلُ لِلعاصِ بنِ وائِلٍ السَّهمِيِّ ، وكانَ العاصُ يُؤَخِّرُ حَقَّهُ ، فَأَتاهُ يَتَقاضاهُ ، فَقالَ العاصُ: ما عِندِي اليَومَ ما أقضيكَ ، فَقالَ خَبّابٌ : لَستُ بِمُفارِقِكَ حَتّى‏ تَقضِيَني ، فَقالَ العاصُ: يا خَبّابُ ، ما لَكَ ؟ ما كُنتَ هكَذا وإن كُنتَ لَحَسَنَ الطَّلَبِ !
قالَ خَبّابٌ: ذاكَ أنّي كُنتُ عَلى‏ دينِكَ ، فَأَمَّا اليَومَ فَأَنَا عَلَى الإِسلامِ مُفارِقٌ لِدينِكَ.
قالَ: أوَ لَستُم تَزعُمونَ أنَّ فِي الجَنَّةِ ذَهَباً وفِضَّةً وحَريراً ؟ قالَ خَبّابٌ: بَلى‏ ، قالَ: فَأَخِّرني حَتّى‏ أقضِيَكَ فِي الجَنَّةِ - استِهزاءً - فَوَاللَّهِ لَئِن كانَ ما تَقولُ حَقّاً إنّي لَأَفضَلُ فيها نَصيباً مِنكَ.
فَأَنزَلَ اللَّهُ تَعالى‏ ( أَفَرَءَيْتَ الَّذِى كَفَرَ بَِايَتِنَا )۴يَعنِي العاصَ ، الآياتِ.۵

1.مريم: ۷۷ .

2.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۵۴ عن أبي الجارود وراجع: التبيان في تفسير القرآن : ج ۷ ص ۱۴۶ و مجمع البيان : ج ۶ ص ۸۱۶ و تفسير الطبري : ج ۹ الجزء ۱۶ ص ۱۲۰ .

3.القين : الحدّاد ، وقيل: كلّ صانع (لسان العرب : ج ۱۳ ص ۳۵۰ «قين») .

4.مريم: ۷۷ .

5.أسباب نزول القرآن : ص ۳۱۰ الرقم ۶۱۲ ، تفسير القرطبي : ج ۱۱ ص ۱۴۵ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10717
صفحه از 506
پرینت  ارسال به