135
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۳۶۶.التبيان فى تفسير القرآن: در باره سبب نزول اين آيه ، گفته شده است : هر گاه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله براى قريش ، سخن مى‏گفت و از اخبار [و سرگذشت ]امّت‏هاى گذشته ، آگاهشان مى‏كرد و اندرزشان مى‏داد، آنها سخنان ايشان را به سخره مى‏گرفتند . از اين رو خداوند متعال ، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را از سخن گفتن با آنها ، نهى كرد و فرمود: (و البتّه در كتاب (قرآن ) بر شما نازل كرده كه هر گاه شنيديد آيات خدا ، مورد انكار و ريشخند قرار مى‏گيرد ، با آنان منشينيد تا به سخنى غير از آن ، مشغول شوند). از آن پس ، هر گاه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله با يارانش سخن مى‏گفت، چنانچه يكى از مشركان مى‏آمد، ايشان سخنش را قطع مى‏كرد. پس مشركان، همگى جمع شدند و گفتند: به خدا سوگند - اى محمّد - كه سخنان تو ، شگفت‏انگيز است و ما دوست داريم كه گفتار و سخن تو را بشنويم .
فرمود: «پروردگارم ، مرا نهى كرده است كه با شما سخن بگويم» . پس خداوند متعال ، فرو فرستاد: (در باره چه چيز ، از يكديگر مى‏پرسند؟ از آن خبر بزرگ).

۳۶۷.تفسير الطبرى - به نقل از سَدّى - : مشركان ، هر گاه با مؤمنان مى‏نشستند، از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و قرآن ، بد مى‏گفتند و به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله دشنام مى‏دادند و مسخره‏اش مى‏كردند. از اين رو ، خداوند به مؤمنان دستور داد كه با مشركان منشينند تا به سخن [و موضوع ]ديگرى بپردازند .

۳۶۸.تفسير ثعلبى : منافقان ، با ملّايان يهود مى‏نشستند و قرآن را مسخره و تكذيب مى‏كردند و دست به تحريف آن مى‏زدند. خداوند متعال مسلمانان را از هم‏نشينى و رفت و آمد با آنها نهى فرمود . اين است آن گفته خداوند متعال كه در قرآن فرو فرستاده است :( و چون كسانى را ببينى كه [ به قصد تخطئه ] در آيات ما فرو مى‏روند از آنها روى بگردان ) .

۳۶۹.امام باقر عليه السلام: چون آيه (پس از توجّه، [ ديگر ] با قوم ستمكار ، منشين) نازل شد، مسلمانان گفتند: اگر هر زمان كه مشركان ، قرآن را به تمسخر مى‏گيرند، آنها را ترك كنيم و برويم ، يعنى نه وارد مسجد الحرام شويم و نه بيت الحرام را طواف كنيم، پس چه كار كنيم؟
پس خداوند سبحان ، اين آيه را فرو فرستاد: (و چيزى از حساب آنان ( ستمكاران ) ، بر عهده كسانى كه پروا[ مندى از خدا ]دارند، نيست) و به آنان (مسلمانان) دستور داد كه در حدّ توان، به مشركان تذكّر دهند و راه‏نمايى‏شان كنند.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
134

۳۶۶.التبيان في تفسير القرآن : قيلَ في سَبَبِ نُزولِ هذِهِ الآيَةِ: إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله كانَ إذا حَدَّثَ قُرَيشاً وعَرَّفَهُم أخبارَ الاُمَمِ السّالِفَةِ ووَعَظَهُم كانوا يَهزَؤونَ بِذلِكَ ، فَنَهاهُ اللَّهُ تَعالى‏ أن يُحَدِّثَهُم فَقالَ: ( وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِى الْكِتَبِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ ءَايَتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ - إلى‏ قَولِهِ - حَتَّى‏ يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ ) فَكانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله يُحَدِّثُ أصحابَهُ ، فَإِذا أقبَلَ واحِدٌ مِنَ المُشرِكينَ أمسَكَ ، فَاجتَمَعوا عَلى‏ بَكرَةِ أبيهِم‏۱وقالوا: وَاللَّهِ يا مُحَمَّدُ ، إنَّ حَديثَكَ عَجَبٌ ، وكُنّا نَشتَهي أن نَسمَعَ كَلامَكَ وحَديثَكَ.
فَقالَ إنَّ رَبّي نَهاني أن اُحَدِّثَكُم فَأَنزَلَ اللَّهُ تَعالى‏: ( عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ )۲.۳

۳۶۷.تفسير الطبري عن السدّي : كانَ المُشرِكونَ إذا جالَسُوا المُؤمِنينَ وَقَعوا فِي النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله وَالقُرآنِ ، فَسَبّوهُ وَاستَهزَؤوا بِهِ ، فَأَمَرَهُمُ اللَّهُ أن لا يَقعُدوا مَعَهُم حَتّى‏ يَخوضوا في حَديثٍ غَيرِهِ.۴

۳۶۸.تفسير الثعلبي : إنَّ المُنافِقِينَ كانوا يَجلِسونَ إلى الأحبارِ اليَهودِ فَيَستَهزِءونَ بِالقُرآنِ وَيَكذِبونَ بِهِ وَيَحرِفونَهُ عَن مَواضِعِهِ ، فَنَهَى اللَّهُ تَعالى المُسلمينَ عَن مُجالَسَتِهِم ومُخالَطَتِهِم وَالّذي نَزَلَ في الكِتابِ قَولَهُ تعالى : (وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى ءَايَتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ)۵ .۶

۳۶۹.الإمام الباقر عليه السلام : لَمّا نَزَلَت ( فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ ) ، قالَ المُسلِمونَ: كَيفَ نَصنَعُ إن كانَ كُلَّمَا استَهزَأَ المُشرِكونَ بِالقُرآنِ قُمنا وتَرَكناهُم ، فَلا نَدخُلُ إذاً المَسجِدَ الحَرامَ ، ولا نَطوفُ بِالبَيتِ الحَرامِ؟
فَأَنزَلَ اللَّهُ سُبحانَهُ: ( وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَىْ‏ءٍ )۷أمَرَهُم بِتَذكيرِهِم وتَبصيرِهِم ما استَطاعوا.۸

1.قال الزبيدي : من الأمثال : «جاؤوا على‏ بَكرَةِ أبيهم» إذا جاؤوا جميعاً على‏ آخرهم ، لم يتخلّف منهم أحد (تاج العروس : ج ۶ ص ۱۱۴ «بكر» ) .

2.النبأ: ۱ و ۲ .

3.التبيان في تفسير القرآن : ج ۱۰ ص ۲۳۸ .

4.تفسير الطبري : ج ۵ الجزء ۷ ص ۲۲۸ ، الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۷۱۸ .

5.الأنعام : ۶۸ .

6.تفسير الثعلبي : ج ۳ ص ۴۰۳ وراجع : مجمع البيان : ج ۳ ص ۱۹۴ و زاد المسير : ج ۲ ص ۲۰۸ .

7.الأنعام: ۶۹ .

8.مجمع البيان : ج ۴ ص ۴۸۹ ، التبيان في تفسير القرآن : ج ۴ ص ۱۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۸۹ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10813
صفحه از 506
پرینت  ارسال به