133
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۳۶۳.تفسير الطبرى - به نقل از زيد بن اَسلَم - : مردى از منافقان ، در غزوه تبوك به عوف بن مالك گفت: اين قاريانِ ما را چه شده است كه از ما ، شكم‏چران‏تر و دروغگوتر، و در جنگ ، بُزدل‏ترند؟
عوف به او گفت: ياوه مى‏گويى. تو منافقى . حتماً به پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله خبر مى‏دهم !
نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله رفت تا موضوع را به ايشان بگويد ؛ امّا ديد كه پيش‏تر ، قرآن ، از آن خبر داده است .
عبد اللَّه بن عمر مى‏گويد : آن منافق را ديدم كه به بند پالان شتر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در آويخته است و به سنگ‏ها مى‏خورَد و پاهايش ، زخمى شده و مى‏گويد: (ما فقط ، شوخى و بازى مى‏كرديم) ، و پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به او مى‏فرمايد : (آيا خدا و آيات او و پيامبرش را ريشخند مى‏كرديد؟!) ، و بيش از اين ، چيزى به او نمى‏فرمود .

۳۶۴.امام على عليه السلام - در سفارش ايشان به فرزندش محمّد بن حنفيّه - : [خداوند] بر گوش ، واجب ساخته كه با آن ، گناهان را نشنوى و فرموده : (و البتّه [خداوند] در كتاب (قرآن) ، بر شما نازل كرده كه : هر گاه شنيديد كه آيات خدا ، مورد انكار و ريشخند قرار مى‏گيرد، با آنان منشينيد تا به سخنى غير از آن ، مشغول شوند ؛ چرا كه در اين صورت ، شما هم مانند آنان خواهيد بود) و فرمود: (و چون ديدى كه كسانى [ به قصد تخطئه ] در آيات ما فرو مى‏روند ، از ايشان روى برتاب، تا به سخنى غير از آن ، وارد شوند) . سپس مورد فراموشى را استثنا كرده و فرموده: (و اگر شيطان ، تو را [ در اين باره ]به فراموشى انداخت، پس از توجّه، [ ديگر ] با قوم ستمكار ، منشين).

۳۶۵.تفسير الطبرى - به نقل از ابن جُرَيج - : مشركان ، نزديك پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مى‏نشستند و دوست داشتند سخنان او را بشنوند و آن را مسخره كنند . پس اين آيه نازل شد: (و چون ديدى كه كسانى [ به قصد تخطئه ]در آيات ما فرو مى‏روند ، از ايشان روى برتاب، تا به سخنى غير از آن ، وارد شوند) .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
132

۳۶۳.تفسير الطبري عن زيد بن أسلم : إنَّ رَجُلاً مِنَ المُنافِقينَ قالَ لِعَوفِ بنِ مالِكٍ في غَزوَةِ تَبوكَ: ما لِقُرّائِنا هؤُلاءِ أرغَبُنا بُطوناً ، وأكذَبُنا ألسِنَةً ، وأجبَنُنا عِندَ اللِّقاءِ؟
فَقالَ لَهُ عَوفٌ: كَذَبتَ ، ولكِنَّكَ مُنافِقٌ ، لَاُخبِرَنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله. فَذَهَبَ عَوفٌ إلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لِيُخبِرَهُ ، فَوَجَدَ القُرآنَ قَد سَبَقَهُ.
فَقالَ زَيدٌ: قالَ عَبدُ اللَّهِ بنُ عُمَرَ: فَنَظَرتُ إلَيهِ مُتَعَلِّقاً بِحَقَبِ‏۱ ناقَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، تَنكُبُهُ الحِجارَةُ ، يَقولُ: ( إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ).
فَيَقولُ لَهُ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله: ( أَبِاللَّهِ وَءَايَتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ ) ، ما يَزيدُهُ.۲

۳۶۴.الإمام عليّ عليه السلام - في وَصِيَّتِهِ لِابنِهِ مُحَمَّدِ ابنِ الحَنَفِيَّةِ - : فَفَرَضَ عَلَى السَّمعِ أن لا تُصغِيَ بِهِ إلَى المَعاصي ، فَقالَ عزّ وجلّ: ( وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِى الْكِتَبِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ ءَايَتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى‏ يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ ) وقالَ عزّ وجلّ: ( وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى ءَايَتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى‏ يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ ) ثُمَّ استَثنى‏ عزّ وجلّ مَوضِعَ النِّسيانِ فَقالَ: ( وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَنُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ ).۳

۳۶۵.تفسير الطبري عن ابن جريج : كانَ المُشرِكونَ يَجلِسونَ إلَى النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله يُحِبّونَ أن يَسمَعوا مِنهُ ، فَإِذا سَمِعُوا استَهزَؤوا فَنَزَلَت: ( وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى ءَايَتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ ) الآيَةَ.۴

1.الحَقَب : الحبل المشدود على حَقوِ البعير . أو مِن حقيبته ؛ وهي الزيادة التي تجعل في مؤخّر القَتَب ، والوعاء الذي يجمع الرجل فيه زاده (النهاية : ج ۱ ص ۴۱۲ «حقب» ) .

2.تفسير الطبري : ج ۶ الجزء ۱۰ ص ۱۷۲ ، تفسير ابن كثير : ج ۴ ص ۱۱۱ عن عبد اللَّه بن عمر نحوه .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۶۲۶ ح ۳۲۱۵ ، الكافي : ج ۲ ص ۳۵ ح ۱ عن أبي عمرو الزبيري عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۲۵ ح ۶ .

4.تفسير الطبري : ج ۵ الجزء ۷ ص ۲۲۹ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10865
صفحه از 506
پرینت  ارسال به