243
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۱۲۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: كسى كه قرآن را [در سينه خود] گِرد آورده، شايسته است كه در برابر كسى كه با او نادانى مى‏كند ، نادانى ننمايد و بر كسى كه بر او خشم مى‏گيرد، خشم نگيرد و با كسى كه [نسبت به او] تندى مى‏كند ، تندى ننمايد ؛ بلكه به خاطر بزرگداشت قرآن [ -ى كه در سينه دارد] ، ببخشد و گذشت كند و بيامرزد و بردبارى ورزد.

۱۱۲۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: به زودى ، مردمانى از امّتم ، آگاه در دين و قارى قرآن مى‏شوند، و مى‏گويند: نزد فرمان‏روايان مى‏رويم و از دنياى آنها بهره‏مند مى‏شويم و دينمان را از آنان ، بر كنار مى‏داريم؛ امّا اين ، شدنى نيست . همان گونه كه از گَوَن ، جز خار نمى‏توان چيد ، از نزديك شدن به آنها نيز جز گناه ، چيده نمى‏شود.

۱۱۲۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: پس از من، مردمانى از امّتم خواهند آمد كه قارى قرآن و آگاه در دين اند . شيطان ، نزد ايشان مى‏رود و مى‏گويد: «كاش نزد سلطان برويد تا دنياى شما را آباد كند و دينتان را از [گزند] او ، دور نگه داريد!» ؛ امّا چنين چيزى ، شدنى نيست و همچنان كه از گَوَن ، جز خار نمى‏توان چيد، از نزديك شدن به آنها نيز ثمرى جز خطا ، چيده نمى‏شود.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
242

۱۱۲۱.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن جَمَعَ القُرآنَ فَنَولُهُ‏۱ : لا يَجهَلُ مَعَ مَن يَجهَلُ عَلَيهِ ، ولا يَغضِبُ فيمَن يَغضِبُ عَلَيهِ ، ولا يَحِدُّ فيمَن يَحِدُّ ، ولكِنَّهُ يَعفو ويَصفَحُ ويَغفِرُ ويَحلُمُ لِتَعظيمِ القُرآنِ .۲

۱۱۲۲.عنه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ اُناساً مِن اُمَّتي سَيَتَفَقَّهونَ فِي الدّينِ ويَقرَؤونَ القُرآنَ ، ويَقولونَ: نَأتِي الاُمَراءَ فَنُصيبُ مِن دُنياهُم ونَعتَزِلُهُم بِدينِنا ، ولا يَكونُ ذلِكَ ، كَما لا يُجتَنى‏ مِنَ القَتادِ إلَّا الشَّوكُ ، كَذلِكَ لا يُجتَنى‏ مِن قُربِهِم إلّا۳ .۴

۱۱۲۳.عنه صلى اللَّه عليه و آله : سَيَكونُ قَومٌ بَعدي مِن اُمَّتي يَقرَؤُونَ القُرآنَ ويَتَفَقَّهونَ فِي الدّينِ ، يَأتيهِمُ الشَّيطانُ فَيَقولُ: لَو أتيتُمُ السُّلطانَ فَأصلَحَ مِن دُنياكُم وَاعتَزَلتُموهُ بِدينِكُم ، ولا يَكونُ ذلِكَ كَما لا يُجتَنى‏ مِنَ القَتادِ إلَّا الشَّوكُ ، كَذلِكَ لا يُجتَنى‏ مِن قُربِهِم إلَّا الخَطايا .۵

1.قَولُهُم : نَولُكَ أن تفعَلَ كذا ؛ أي حقُّك ويبنغي لكَ ، وأصلُهُ من التناول ( الصحاح : ج ۵ ص ۱۸۳۶ « نول » ) .

2.الكافي : ج ۲ ص ۶۰۴ ح ۵ عن عمرو بن جميع عن الإمام الصادق عليه السلام ؛ الزهد لابن مبارك : ص ۲۷۶ ح ۷۹۹ عن عبداللَّه بن عمرو بن العاص نحوه ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۲۵ ح ۲۳۴۹ نقلاً عن الطبراني نحوه .

3.هكذا في المصدر ، وفي كنز العمّال : «إلّا الخطايا» .

4.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۹۴ ح ۲۵۵ عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۸۸ ح ۲۸۹۸۷ .

5.تهذيب الكمال : ج ۱۹ ص ۱۶۰ ، المعجم الأوسط : ج ۸ ص ۱۵۰ ح ۸۲۳۶ ، مسند الشاميّين : ج ۳ ص ۴۰۵ ح ۲۵۵۶ ، تاريخ دمشق : ج ۶۴ ص ۳۱۴ ، الفردوس : ج ۲ ص ۳۱۶ ح ۳۴۳۰ كلّها عن ابن عبّاس والأربعة الأخيرة نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۸۹ ح ۲۸۹۸۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10301
صفحه از 442
پرینت  ارسال به