233
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۰۹۹.امام على عليه السلام - در توصيه ايشان به فرزندش محمّد بن حنفيّه - : بر تو باد خواندن قرآن و عمل كردن به مطالب آن، و چنگ زدن به فرائض و قوانين آن، و حلال و حرامش، و امر و نهيَش، و شب زنده‏دارى با آن، و تلاوتش در شب و روز؛ زيرا قرآن ، فرمانى از جانب خداوند - تبارك و تعالى - به خلق اوست.

۱۱۰۰.امام على عليه السلام - از نامه ايشان به مردم مصر - : آگاه باشيد كه حقّ شما بر ما ، اين است كه به كتاب خدا و سنّت پيامبرش عمل كنيد و حقّ آن را به جا آوريد و در غياب شما ، خيرخواهتان باشيم و [در انجام دادن اين وظايف ]از خدا كمك خواسته مى‏شود، و خدا ما را بس است و او نيكو حمايتگرى است .

۱۱۰۱.المعجم الأوسط - به نقل از حارث اَعوَر - : خدمت على بن ابى طالب رسيدم . به من فرمود: «آيا دعايى را به تو نياموزم كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله آن را به من آموخت؟» .
گفتم : چرا.
فرمود: «بگو: "بار خدايا! گوش‏هاى دلم را براى ياد خودت بگشا و اطاعت از خودت و از پيامبرت و عمل كردن به كتابت را روزى‏ام فرما"» .

۱۱۰۲.امام صادق عليه السلام: امير مؤمنان عليه السلام در كوفه بر فراز منبر ، سخنرانى مى‏كرد كه مردى برخاست و گفت: اى امير مؤمنان! پروردگار بزرگ و بلندمرتبه‏ات را براى ما وصف كن تا بر عشق و معرفت ما به او ، افزوده شود.
امير مؤمنان ، در خشم شد و فرياد سر داد كه : «همگى گِرد آييد!» .
مردم جمع شدند ، به طورى كه مسجد ، آكَنْده از جمعيت شد. آن گاه، در حالى كه برافروخته بود، برخاست و فرمود: «سپاس ، خدايى را كه نبخشيدنش ، بر [دارايى و خزانه‏هاى ]او نمى‏افزايد . . . هر صفتى از او (خداوند) را كه قرآن به آن راه‏نمايى‏ات كرده است ، پيروى كن تا تو را به شناخت او برساند و به آن ، اقتدا نما و از پرتو هدايتش ، روشنايى برگير؛ زيرا هدايت آن ، نعمت و حكمتى است كه به تو داده‏اند . پس آنچه را به تو داده شده است، بگير و از سپاس‏گزاران باش، و دانستن آنچه را كه شيطان ، تو را به آن راه‏نمايى كرده ، امّا در قرآن [دانستن آن‏] بر تو مقرّر نگشته است و در سنّت پيامبر و پيشوايان راه حق ، نشانى از آن نيست، به خداوند عزّ وجلّ وا گذار ، كه اين ، منتهاى حقّ خدا بر توست.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
232

۱۰۹۹.عنه عليه السلام - في وَصِيَّتِهِ لِابنِهِ مُحَمَّدِ بنِ الحَنَفِيَّةِ - : عَلَيكَ بِقِراءَةِ القُرآنِ وَالعَمَلِ بِما فيهِ ، ولُزومِ فَرائِضِهِ وشَرائِعِهِ ، وحَلالِهِ وحَرامِهِ ، وأمرِهِ ونَهيِهِ ، وَالتَّهَجُّدِ بِهِ ، وتِلاوَتِهِ في لَيلِكَ ونَهارِكَ ، فَإِنَّهُ عَهدٌ مِنَ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى‏ إلى‏ خَلقِهِ . ۱

۱۱۰۰.عنه عليه السلام - مِن كِتابٍ لَهُ إلى‏ أهلِ مِصرَ - : ألا وإنَّ لَكُم عَلَينَا العَمَلَ بِكِتابِ اللَّهِ وسُنَّةِ رَسولِهِ ، وَالقِيامِ بِحَقِّهِ ، وَالنُّصحَ لَكُم بِالغَيبِ ، وَاللَّهُ المُستَعانُ ، وحَسبُنَا اللَّهُ ونِعمَ الوَكيلُ .۲

۱۱۰۱.المعجم الأوسط عن الحارث الأعور : دَخَلتُ عَلى‏ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ، فَقالَ لي : ألا اُعَلِّمُكَ دُعاءً عَلَّمَنيهِ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله؟ قُلتُ: بَلى‏ ، قالَ: قُل: اللَّهُمَّ افتَح مَسامِعَ قَلبي لِذِكرِكَ ، وَارزُقني طاعَتَكَ وطاعَةَ رَسولِكَ ، وعَمَلاً بِكِتابِكَ . ۳

۱۱۰۲.الإمام الصادق عليه السلام : بَينا أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام يَخطُبُ عَلَى المِنبَرِ بِالكوفَةِ إذ قامَ إلَيهِ رَجُلٌ فَقالَ : يا أميرَالمُؤمِنينَ ، صِف لَنا رَبَّكَ تَبارَكَ وتَعالى‏ لِنَزدادَ لَهُ حُبّاً وبِهِ مَعرِفَةً ، فَغَضِبَ أميرُ المُؤمِنينَ ونادَى الصَّلاةَ جامِعَةً ، فَاجتَمَعَ النّاسُ حَتّى‏ غَصَّ المَسجِدُ بِأَهلِهِ ، ثُمَّ قامَ مُتَغَيِّرَ اللَّونِ فَقالَ :
الحَمدُللَّهِ‏ِ الَّذي لا يَفِرُهُ‏۴ المَنعُ ... ما دَلَّكَ القُرآنُ عَلَيهِ مِن صِفَتِهِ فَاتَّبِعهُ لِيوصِلَ بَينَكَ وبَينَ مَعرِفَتِهِ ، وَأْتَمَّ بِهِ ، وَاستَضِئ بِنورِ هِدايَتِهِ ؛ فَإِنَّها نِعمَةٌ وحِكمَةٌ اُوتيتَهُما ، فَخُذ ما اُوتيتَ وكُن مِنَ الشّاكِرينَ ، وما دَلَّكَ الشَّيطانُ عَلَيهِ مِمّا لَيسَ فِي القُرآنِ عَلَيكَ فَرضُهُ ، ولا في سُنَّةِ الرَّسولِ وأئِمَّةِ الهُدى‏ أثَرُهُ ، فَكِل عِلمَهُ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ ، فَإِنَّ ذلِكَ مُنتَهى‏ حَقِّ اللَّهِ عَلَيكَ .۵

1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۶۲۸ ح ۳۲۱۵ .

2.إرشاد القلوب : ص ۳۲۲ ، الدرجات الرفيعة : ص ۲۸۹ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۸ ص ۸۹ ح ۳ ؛ تاريخ الطبري : ج ۴ ص ۵۴۹ ، شرح نهج البلاغة : ج ۶ ص ۵۸ .

3.المعجم الأوسط : ج ۵ ص ۲۸۹ ح ۵۳۴۱ و ج ۲ ص ۷۲ ح ۱۲۸۶ ، الدعاء الطبراني : ص ۴۲۸ ح ۱۴۵۱ ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۶۷۷ ح ۵۰۵۱ .

4.لا يَفِرُهُ : أي لا يُكثِره ، من الوافر : الكثير ، يقال : وَفَرَهُ يَفِره كوعدة يُعده (النهاية : ج ۵ ص ۲۱۰ «وفر» ) ، أي لا يوجب المنعُ كثرةً في خزائنه .

5.التوحيد : ص ۴۸ وص ۵۵ ح ۱۳ ، نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ نحوه وكلاهما عن مسعدة بن صدقة ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۰۹ ح ۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8684
صفحه از 442
پرینت  ارسال به