231
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۱۰۹۵.المستدرك على الصحيحين - به نقل از شاذان بن عامرِ اسود - : عبد اللَّه بن مسعود گفته : روش ما اين گونه بود كه هر گاه مشغول آموختن ده آيه قرآن از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بوديم ، به آموختن ده آيه‏اى كه بعد از آنها نازل شده بود ، نمى‏پرداختيم تا آن گاه كه مى‏دانستيم در آن ده آيه چيست.
به شريك گفته شد: يعنى اين كه چه دستور العمل‏هايى در آنها آمده است؟
گفت: آرى.

۱۰۹۶.امام على عليه السلام: اى حافظان قرآن! به آن ، عمل كنيد؛ زيرا عالم ، كسى است كه به آنچه مى‏داند ، عمل كند و عمل او با علمش ، مطابقت داشته باشد. به زودى ، مردمانى خواهند آمد كه دانش را مى‏آموزند ؛ امّا از استخوان‏هاى چنبره آنان ، پايين‏تر نمى‏رود . درونشان با بيرونشان ، ناسازگار است و عملشان ، بر خلاف علمشان است. حلقه‏هاى درس و بحث ، تشكيل مى‏دهند و بر يكديگر ، فخر مى‏فروشند. اگر يكى از جمع آنان به مجلس ديگرى برود، بر او خشم مى‏گيرند و رهايش مى‏كنند. اعمال اينان در مجالسشان به درگاه خدا بالا نمى‏رود [و پذيرفته نمى‏شود].

۱۰۹۷.امام على عليه السلام: يكى از حقوق مسجد ، اين است كه هر گاه وارد آن شدى ، در آن ، دو ركعت نماز بخوانى، و از حقوق آن دو ركعت ، اين است كه در آنها ، اُمّ القرآن (سوره حمد) را بخوانى، و از حقوق قرآن هم اين است كه به مطالب آن ، عمل كنى.

۱۰۹۸.امام على عليه السلام: [بدانيد] كسى را كه قرآن در روز قيامتْ شفاعت كند ، شفاعتش در باره او پذيرفته مى‏گردد، و كسى كه قرآن در روز قيامت ، از او شكايت كند ، سخن قرآن عليه او تصديق مى‏شود؛ زيرا در روز قيامت ، ندا كننده‏اى ندا مى‏دهد كه: «هان! هر كِشتگرى ، گرفتار كِشته و فرجامِ كرده خويش است ، مگر كِشتگران قرآن». پس شما از كِشتگران و پيروان قرآن باشيد و آن را راه‏نما به سوى پروردگار خويش قرار دهيد و از آن براى خود ، راه‏نمايى بجوييد و آراى خويش را در برابر آن ، متّهم بداريد و به گرايش‏هايتان در آن ، بدگمان باشيد.


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
230

۱۰۹۵.المستدرك على الصحيحين عن شاذان الأسود بن عامر : قالَ عَبدُ اللَّهِ بنُ مسعودٍ : كُنّا إذا تَعَلَّمنا مِنَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله عَشرَ آياتٍ مِنَ القُرآنِ ، لَم نَتَعَلَّم مِنَ العَشرِ الَّذي نَزَلَت بَعدَها حَتّى‏ نَعلَمَ ما فيهِ .
قيلَ لِشَريكٍ: مِنَ العَمَلِ؟ قالَ: نَعَم .۱

۱۰۹۶.الإمام عليّ عليه السلام : يا حَمَلَةَ القُرآنِ! اِعمَلوا بِهِ ؛ فَإِنَّ العالِمَ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ ووافَقَ عِلمَهُ عَمَلُهُ ، وسَيَكونُ أقوامٌ يَحمِلونَ العِلمَ لا يُجاوِزُ تَراقِيَهُم ، تُخالِفُ سَريرَتُهُم عَلانِيَتَهُم ، ويُخالِفُ عَمَلُهُم عِلمَهُم ، يَجلِسونَ حَلَقاً فَيُباهي بَعضُهُم بَعضاً ، إنَّ الرَّجُلَ يَغضِبُ عَلى‏ جَليسِهِ أن يَجلِسَ إلى‏ غَيرِهِ ويَدَعَهُ ، اُولئِكَ لا تَصعَدُ أعمالُهُم في مَجالِسِهِم تِلكَ إلَى اللَّهِ .۲

۱۰۹۷.عنه عليه السلام : مِن حَقِّ المَسجِدِ إذا دَخَلتَهُ أن تُصَلِّيَ فيهِ رَكعَتَينِ ، ومِن حَقِّ الرَّكعَتَينِ أن تَقَرَأ فيهِما بِاُمِّ القُرآنِ ، ومِن حَقِّ القُرآنِ أن تَعمَلَ بِما فيهِ .۳

۱۰۹۸.عنه عليه السلام : إنَّهُ مَن شَفَعَ لَهُ القُرآنُ يَومَ القِيامَةِ شُفِّعَ فيهِ ، ومَن مَحَلَ ۴ بِهِ القُرآنُ يَومَ القِيامَةِ صُدِّقَ عَلَيهِ ؛ فَإِنَّهُ يُنادي مُنادٍ يَومَ القِيامَةِ: «ألا إنَّ كُلَّ حارِثٍ مُبتَلىً في حَرثِهِ وعاقِبَةِ عَمَلِهِ ، غَيرَ حَرَثَةِ القُرآنِ» ، فَكونوا مِن حَرَثَتِهِ وأتباعِهِ ، واَستَدِلّوهُ عَلى‏ رَبِّكُم ، وَاستَنصِحوهُ عَلى‏ أنفُسِكُم ، وَاتَّهِموا عَلَيهِ آراءَكُم ، واَستَغِشّوا فيهِ أهواءَكُم .۵

1.المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۷۴۳ ح ۲۰۴۷ ، السنن الكبرى‏ : ج ۳ ص ۱۷۰ ح ۵۲۸۹ ، شعب الإيمان : ج ۲ ص ۳۳۱ ح ۱۹۵۳ وفيه «من العلم» بدل «من العمل» ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۳۴۶ ح ۴۲۱۳ .

2.الصواعق المحرقة : ص ۱۳۰ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۰۹ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۱۲ ح ۳۸۸ و فيه «يا حملة العلم» بدل «يا حملة القرآن» وكلاهما عن يحيى بن جعد ، شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۲۶۷ ح ۹۷ وفيه «يا حملة العلم أتحملونه» بدل «يا حملة القرآن اعملوا به» ، كنز العمّال : ج‏۱۰ ص ۲۷۲ ح ۲۹۴۱۹ .

3.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۵۰ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۳ ح ۱۲ .

4.مَحَلَ به : كاده بسعاية إلى السلطان (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۵۰ «محل» ) .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۴ ح ۲۴ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8781
صفحه از 442
پرینت  ارسال به