105
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم

۸۶۴.الأمالى ، طوسى - به نقل از قاسم بن عبد الرحمان - : ابو اُمامه صُداى باهِلى روايت كرد كه شنيد[م‏] على بن ابى طالب - كه درودهاى خدا بر او باد - مى‏فرمايد: «گمان نمى‏كنم مردى كه اسلام را فهميده باشد و در اسلام ، متولّد شده باشد ، سياهىِ شبى را به صبح ببَرَد» .
من (قاسم) گفتم: منظور از سياهىِ شب چيست ، اى ابو اُمامه؟
گفت: يعنى همه شب را، تا اين كه اين آيه را خواند : (اللَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ ) و آيه را تا ( الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ ) خوانْد . سپس فرمود: «زيرا اگر مى‏دانستيد كه اين آيه (/ در اين آيه) چيست ، در هيچ حالى، خواندن آن را ترك نمى‏كرديد. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به من خبر داد و فرمود: "آية الكرسى ، از گنجى در زير عرش ، به من داده شد و به هيچ پيامبرى پيش از من ، داده نشده است"» .
[سپس‏] على عليه السلام فرمود: «از آن زمان كه اين مطلب را از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدم ، هرگز شبى را بدون خواندن آن به صبح نبرده‏ام» .۱

۸۶۵.معانى الأخبار - به نقل از ابو ذر - : پيامبر خدا - كه درود خدا بر او و خاندانش باد - ، در مسجد بود كه به حضور ايشان رسيدم و گفتم : كدام يك از آياتى كه خدا بر تو نازل كرده ، باعظمت‏ترين آيه است ؟
فرمود : «آية الكرسى» .
آن گاه فرمود : «اى ابو ذر ! آسمان‏هاى هفتگانه ، در برابر كرسى ، جز همانند حلقه‏اى افتاده در كوير نيست . بزرگى عرش در برابر كرسى ، همانند بزرگى كوير در برابر آن حلقه است» .

۵ / ۳

قلب قرآن و گُل خوش‏بوىِ آن‏

۸۶۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر چيزى ، قلبى دارد و قلب قرآن ، «ياسين» است. هر كس «ياسين» را بخواند ، خداوند به ازاى خواندن آن، ده بار خواندنِ كلّ قرآن را برايش مى‏نويسد.

1.در بحار الأنوار ، در «بابُ تعقيب صلاة العشاء» (ج ۸۳ ص ۱۲۶ ح ۸) ، اين گونه آمده است: «يك بار ، آن را قبل از دو ركعتِ بعد از نماز خفتن مى‏خوانم و يك بار ، هنگامى كه براى خواب به بستر مى‏روم، و يك بار ، هنگام سحر كه نماز وَتْر مى‏خوانم» .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
104

۸۶۴.الأمالي للطوسي عن أبي عبد الرحمن القاسم بن عبد الرحمن عن صُديّ أبي اُمامة الباهلي : أنَّهُ سَمِعَ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ يَقولُ : ما أرى‏ رَجُلاً أدرَكَ عَقلُهُ الإسلامَ ووُلِدَ فِي الإسلامِ يَبيتُ لَيلَةً سَوادَها - قُلتُ : وما سَوادُها يا أبا اُمامَةَ ؟ قالَ عليه السلام : جَميعُها - حَتّى‏ يَقرَأَ هذِهِ الآيَةَ : «اللَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ» ؛ فَقَرَأَ الآيَةَ إلى‏ قَولِهِ «الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ» ، ثُمَّ قالَ : فَلَو تَعلَمونَ ماهِيَ - أو قالَ : ما فيها - لَما تَرَكتُموها عَلى‏ حالٍ ، إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله أخبَرَني قالَ :
اُعطيتُ آيَةَ الكُرسِيِّ مِن كَنزٍ تَحتَ العَرشِ ، ولَم يُؤتَها نَبِيٌّ كانَ قَبلي .
قالَ عَلِيٌّ عليه السلام : فَما بِتُّ لَيلَةً قَطُّ مُنذُ سَمِعتُها مِن رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله حَتّى‏ أقرَأَها .۱

۸۶۵.معاني الأخبار عن أبي ذر : دَخَلتُ عَلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله وهُوَ فِي المَسجِدِ ... .
قُلتُ : فَأَيُّ آيَةٍ أنزَلَها اللَّهُ عَلَيكَ أعظَمُ ؟
قالَ : آيَةُ الكُرسِىِّ ، ثُمَّ قالَ : يا أبا ذَرًّ ، مَا السَّماواتُ السَّبعُ فِي الكُرسِيِّ إلّا كَحَلقَةٍ مُلقاةٍ في أرضِ فَلاةٍ ، وفَضلُ العَرشِ عَلى‏ الكُرسِيِّ كَفَضلِ الفَلاةِ عَلى‏ تَلكَ الحَلقَةِ . ۲

۵ / ۳

قَلبُ القُرآنِ و رَيحانَتُهُ‏

۸۶۶.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ لِكُلِّ شَي‏ءٍ قَلباً ، وقَلبُ القُرآنِ «يس» ، ومَن قَرَأَ «يس» كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِقِراءَتِها قِراءَةَ القُرآنِ عَشرَ مَرّاتٍ .۳

1.الأمالي للطوسي : ص ۵۰۸ ح ۱۱۱۲ ، جامع الأحاديث للقمّي - المسلسلات - : ص ۲۶۶ ، في بحار الأنوار : ج ۸۶ ص ۱۲۶ ح ۸ : «اَقرَأَها قَبلَ الرّكعتَينَ بعدَ صلاةِ العشاءِ الآخِرة ، وأَقرَأَها حَيثُ أَخَذتُ مَضجَعي للنّومِ ، وأَقرَأَها عندَ وِتري من السَّحرِ» .

2.معاني الأخبار : ص ۳۳۳ ح ۱ ، الخصال : ص ۵۲۳ ح ۱۳ ، الأمالي للطوسي : ص ۵۳۹ ح ۱۱۶۳ وليس فيه من «ثمّ قال ...» ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۳۷ ح ۴۵۵ عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه وفيه «وإنَّ فضلَه [أي الكرسيّ ]على العرش ...» ، بحار الأنوار : ج ۵۸ ص ۵ ح ۱ ؛ صحيح ابن حبّان : ج ۲ ص ۷۷ ح ۳۶۱ ، تاريخ دمشق : ج ۲۳ ص ۲۷۴ ح ۵۰۶۲ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۳۲ ح ۴۴۱۵۸ .

3.سنن الترمذي: ج ۵ ص ۱۶۲ ح ۲۸۸۷ ، سنن الدارمي: ج ۲ ص ۹۱۳ ح ۳۲۹۲ ، مسند الشهاب: ج ۲ ص ۱۳۰ ح ۱۰۳۵ ، تاريخ بغداد: ج ۴ ص ۱۶۷ الرقم ۱۸۴۵ وليس فيه ذيله من «ومن قرأ» وكلّها عن أنس ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۸۰ ح ۲۶۲۴ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8437
صفحه از 442
پرینت  ارسال به