65
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۵۰۵.امام حسن عليه السلام - در مجلس معاويه - : من ، پسر بهترين كنيزان [خدا] و بانوى بانوان هستم. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله با علم خداوندِ بزرگ و بلندمرتبه ، ما را تغذيه كرد، و تأويل [و تفسير ]قرآن و احكام دشوار را به ما آموخت. ارجمندى و بزرگى، و سخن بلند، و افتخار و برترى ، از آنِ ماست.

۱۵۰۶.امام باقر عليه السلام: از جمله علومى كه به ما داده شده، [علمِ‏] تفسير و احكام قرآن است.

۱۵۰۷.امام باقر عليه السلام - در باره آيه : (بگو: خدا كافى است و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد) - : مقصود او، ما هستيم، و در رأس ما على عليه السلام است كه پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، برترين و بهترينِ ماست.

۱۵۰۸.امام باقر عليه السلام: اگر براى دانشِ خود - كه خداوند عزّ وجلّ به من داده است - كسانى را مى‏يافتم كه آن را تحمّل كنند، هر آينه از كلمه (صمد) ، توحيد و اسلام و ايمان و دين و احكام را نشر مى‏دادم.

۱۵۰۹.تفسير العيّاشى - به نقل از فضيل بن يسار - : از امام باقر عليه السلام در باره اين حديث: «هيچ آيه‏اى در قرآن نيست ، مگر اين كه ظاهرى و باطنى دارد، و هيچ حرفى در آن نيست، مگر اين كه مرزى دارد و هر مرزى ورودگاهى دارد» پرسيدم : مقصود از اين كه ظاهرى و باطنى دارد، چيست؟
فرمود: «ظاهر و باطن آن ، تأويل آن است. پاره‏اى از آنها تحقّق يافته و پاره‏اى ديگر هنوز تحقّق نيافته است. مانند خورشيد و ماه ، در جريان است و هر زمان كه وقتش برسد ، تحقّق مى‏يابد. خداوند متعال فرموده است: (و تأويل آن را نمى‏داند ، مگر خدا و ريشه‏داران در دانش). ماييم كه آن را مى‏دانيم» .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
64

۱۵۰۵.الإمام الحسن عليه السلام - في مَجلِسِ مُعاوِيَةَ - : أنَا ابنُ خِيَرَةِ الإِماءِ وسَيِّدَةِ النِّساءِ . غَذّانا رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله بِعِلمِ اللَّهِ تَبارَكَ وتَعالى‏ ، فَعَلَّمَنا تَأويلَ القُرآنِ ومُشكِلاتِ الأَحكامِ ، لَنَا العِزَّةُ الغَلباءُ ، وَالكَلِمَةُ العَلياءُ ، وَالفَخرُ وَالسَّناءُ .۱

۱۵۰۶.الإمام الباقر عليه السلام : إنَّ مِن عِلمِ ما اُوتينا تَفسيرَ القُرآنِ وأحكامَهُ .۲

۱۵۰۷.عنه عليه السلام - في قَولِهِ تَعالى‏: (قُلْ كَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِيدَا بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَبِ)۳ - : إيّانا عَنى‏، وعَلِيٌّ أوَّلُنا وأفضَلُنا وخَيرُنا بَعدَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله .۴

۱۵۰۸.عنه عليه السلام : لَو وَجَدتُ لِعِلمِي الَّذي آتانِيَ اللَّهُ عزّ وجلّ حَمَلَةً ، لَنَشَرتُ التَّوحيدَ وَالإِسلامَ وَالإِيمانَ وَالدّينَ وَالشَّرايِعَ مِنَ (الصَّمَدِ) .۵

۱۵۰۹.تفسير العيّاشي عن الفضيل بن يسار : سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام عَن هذِهِ الرِّوايَةِ: «ما فِي القُرآنِ آيَةٌ إلّا ولَها ظَهرٌ وبَطنٌ وما فيهِ حَرفٌ إلّا ولَهُ حَدٌّ ولِكُلِّ حَدٍّ مُطَّلَعٌ» ما يَعني بِقَولِهِ لَها ظَهرٌ وبَطنٌ؟ قالَ: ظَهرُهُ تَنزيلُهُ وبَطنُهُ تَأويلُهُ ، مِنهُ ما مَضى‏ ومِنهُ ما لَم يَكُن بَعدُ ، يَجري كَما تَجرِي الشَّمسُ وَالقَمَرُ كُلَّما جاءَ مِنهُ شَي‏ءٌ وَقَعَ ، قالَ اللَّهُ تَعالى‏: (وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ) نَحنُ نَعلَمُهُ .۶

1.الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۷ ح ۱۵۱ ، بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۹۴ ح ۸.

2.الكافي: ج ۱ ص ۲۲۹ ح ۳ عن سلمة بن محرز ، بصائر الدرجات: ص ۱۹۴ ح ۱ عن عمرو بن مصعب عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار: ج ۲۳ ص ۱۹۴ ح ۲۱ .

3.الرعد: ۴۳ .

4.الكافي: ج ۱ ص ۲۲۹ ح ۶ ، تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۲۲۰ ح ۷۶ ، بصائر الدرجات: ص ۲۱۶ ح ۲۰ كلّها عن بريد بن معاوية ، الخرائج والجرائح: ج ۲ ص ۷۹۹ ح ۸ عن عبداللَّه بن الوليد ، دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۲۲ ، بحار الأنوار: ج ۲۳ ص ۱۹۱ ح ۱۱ .

5.التوحيد : ص ۹۲ ح ۶ ، مجمع البيان: ج ۱۰ ص ۸۶۲ كلاهما عن وهب بن وهب القرشي عن الإمام الصادق عليه السلام ، المصباح للكفعمي: ص ۴۴۲ عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار: ج ۳ ص ۲۲۵ ح ۱۵ .

6.تفسير العيّاشي: ج ۱ ص ۱۱ ح ۵ ، بصائر الدرجات: ص ۲۰۳ ح ۲ و ص ۱۹۶ ح ۷ ، بحار الأنوار: ج ۹۲ ص ۹۴ ح ۴۷ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8743
صفحه از 580
پرینت  ارسال به