63
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۵۰۱.امام على عليه السلام: علم قرآن را كسى نمى‏داند چيست ، مگر آن كه مزه‏اش را چشيده باشد، و به واسطه آن علم، نادانى‏اش به دانايى بدل گشته، و كورى‏اش به بينايى، و كرى‏اش به شنوايى، و به آنچه گذشته علم يافته، و به واسطه آن زنده شده باشد ، پس از اين كه مرده بود... . پس، آن را فقط نزد اهلش بجوييد ؛ زيرا فقط ايشان اند آن نورى كه بايد از آن روشنايى گرفت و پيشوايانى كه بايد به آنان اقتدا كرد ، و ايشان [مايه ]زندگىِ علم و مرگ نادانى اند . آنان اند كه داورى‏شان، از دانش آنان خبر مى‏دهد ، و سكوتشان از سخنشان، و برونشان از درونشان. با دين ، مخالفت نمى‏ورزند و در آن، اختلاف نمى‏كنند.

۱۵۰۲.تهذيب الأحكام - به نقل از عبيده سلمانى - : شنيدم كه امام على عليه السلام مى‏فرمايد : «اى مردم! از خدا بترسيد و براى مردم فتوايى ندهيد كه نمى‏دانيد؛ چرا كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله گاه ، سخنى فرموده و سپس از آن به سخنى ديگر باز گشته‏۱و گاه ، سخنى فرموده كه هر كس آن را در غير موضعش بگذارد ، بر او دروغ بسته است» .
عبيده و علقمه و اسود و عدّه‏اى ديگر برخاستند و گفتند: اى امير مؤمنان! پس با آنچه در باره [تفسير ]قرآن براى ما [از صحابه و ديگران‏] روايت شده است، چه كنيم؟
فرمود: «بايد در باره آنها از عالمان خاندان محمّد صلى اللَّه عليه و آله سؤال شود» .

۱۵۰۳.امام على عليه السلام: خداوند بزرگ و بلندمرتبه ، ما را پاك و معصوم ساخته، و گواه بر بندگانش و حجّت در زمينش قرار داده، و ما را با قرآن و قرآن را با ما قرين كرده است ، به طورى كه نه ما از آن جدا مى‏شويم و نه قرآن از ما جدا مى‏شود .

۱۵۰۴.امام على عليه السلام: اولياى خدا ، آنان اند كه به باطن دنيا مى‏نگرند ، آن گاه كه ديگر مردمان ، به ظاهرش چشم دارند ... . كتاب [خدا] به واسطه آنان دانسته مى‏شود و آنان به واسطه آن ، دانايند . كتاب به واسطه آنان پا بر جاست و آنان به آن بر پايند.۲

1.يعنى مواردى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله حكمى داده و سپس آن را با حكمى ديگر ، نسخ كرده است و يا احكام موقّتى كه با پايان يافتن زمانشان ، خود به خود ، نسخ شده‏اند.

2.ابن ابى الحديد مى‏گويد: اين عبارت ، صلاحيت آن را دارد كه اماميّه آن را شرح حال امامان خود - كه آنها را معصوم مى‏دانند - ، قرار دهند؛ چرا كه مى‏فرمايد: اميدِ دانسته‏اى بالاتر از اميدِ دانسته خود نمى‏يابند؛ و قرآن به واسطه آنان دانسته مى‏شود و آنان به وسيله قرآن دانا گشته‏اند .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
62

۱۵۰۱.عنه عليه السلام : إنَّ عِلمَ القُرآنِ لَيسَ يَعلَمُ ما هُوَ إلّا مَن ذاقَ طَعمَهُ ، فَعُلِّمَ بِالعِلمِ جَهلَهُ ، وبُصِّرَ بِهِ عَماهُ ، وسُمِّعَ بِهِ صَمَمَهُ ، وأدرَكَ بِهِ عِلمَ ما فاتَ ، وحَيِيَ بِهِ بَعدَ إذ ماتَ ... فَاطلُبوا ذلِكَ مِن عِندِ أهلِهِ خاصَّةً ، فَإِنَّهُم خاصَّةً نورٌ يُستَضاءُ بِهِ ، وأئِمَّةٌ يُقتَدى‏ بِهِم ، وهُم عَيشُ العِلمِ ومَوتُ الجَهلِ ، هُمُ الَّذينَ يُخبِرُكُم حُكمُهُم عَن عِلمِهِم ، وصَمتُهُم عَن مَنطِقِهِم ، وظاهِرُهُم عَن باطِنِهِم ، لا يُخالِفونَ الدّينَ ولا يَختَلِفونَ فيهِ .۱

۱۵۰۲.تهذيب الأحكام عن عبيدة السلماني : سَمِعتُ عَليّاً عليه السلام يَقولُ : يا أيُّهَا النّاسُ! اِتَّقُوا اللَّهَ ولا تُفتُوا النّاسَ بِما لا تَعلَمونَ ؛ فَإِنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله قَد قالَ قَولاً آلَ‏۲ مِنهُ إلى‏ غَيرِهِ ، وقَد قالَ قَولاً مَن وَضَعَهُ غَيرَ مَوضِعِهِ كَذَبَ عَلَيهِ .
فَقامَ عَبيدَةُ وعَلقَمَةُ وَالأَسوَدُ واُناسٌ مَعَهُم ، فَقالوا: يا أميرَ المُؤمِنينَ فَما نَصنَعُ بِما قَد خُبِّرنا۳ بِهِ فِي المُصحَفِ؟ فَقالَ عليه السلام : يُسأَلُ عَن ذلِكَ عُلَماءُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام .۴

۱۵۰۳.الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ طَهَّرَنا وعَصَمَنا وجَعَلَنا شُهَداءَ عَلى‏ خَلقِهِ ، وحُجَّتَهُ في أرضِهِ ، وجَعَلَنا مَعَ القُرآنِ وجَعَلَ القُرآنَ مَعَنا ، لا نُفارِقُهُ ولا يُفارِقُنا .۵

۱۵۰۴.عنه عليه السلام : إنَّ أولِياءَ اللَّهِ هُمُ الَّذينَ نَظَروا إلى‏ باطِنِ الدُّنيا إذا نَظَرَ النّاسُ إلى‏ ظاهِرِها... ، بِهِم عُلِمَ الكِتابُ وبِهِ عُلِموا ، وبِهِم قامَ الكِتابُ وبِهِ قاموا۶ .۷

1.الكافي : ج ۸ ص ۳۹۰ ح ۵۸۶ ، نهج البلاغة: الخطبة ۱۴۷ و الخطبة ۲۳۹ وفيهما ذيله من (هم عيش العلم...) ، تاريخ اليعقوبي: ج ۲ ص ۱۹۳ كلّها نحوه ، بحار الأنوار: ج ۷۷ ص ۳۶۹ ح ۳۴ و راجع : تحف العقول: ص ۲۲۷.

2.آلَ إليه : رجَعَ (القاموس المحيط : ج ۳ ص ۳۳۱ «آل») .

3.أي سمعنا من الصحابة وغيرهم في تفسير القرآن .

4.تهذيب الأحكام: ج ۶ ص ۲۹۵ ح ۸۲۳ ، الاُصول الستّة عشر: ص ۱۸۰ ح ۱۴۴ ، بصائر الدرجات: ص ۱۹۶ ح ۹ كلاهما نحوه، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۱۱۳ ح ۱.

5.الكافي: ج ۱ ص ۱۹۱ ح ۵ ، كمال الدين: ص ۲۴۰ ح ۶۳ ، بصائر الدرجات: ص ۸۳ ح ۶ كلّها عن سليم بن قيس الهلالي ، بحار الأنوار: ج ۲۳ ص ۳۴۲ ح ۲۶ .

6.قال ابن أبي الحديد : هذا يصلح أن تجعله الإماميّة شرح حال الأئمّة المعصومين على مذاهبهم ، لقوله ... بهم علم الكتاب ، وبه علموا (شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج‏۲۰ ص‏۷۷) .

7.نهج البلاغة: الحكمة ۴۳۲ ،بحار الأنوار: ج ۶۹ ص ۳۱۹ ح ۳۶ ؛ الزهد لابن حنبل: ص ۷۸ ، تاريخ دمشق: ج ۴۷ ص ۴۶۶ كلاهما عن وهب بن منبّه عن عيسى عليه السلام نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8746
صفحه از 580
پرینت  ارسال به