به گناه) ، سوگندياد شده و اين سوره، بيشترين سوگندهاى قرآن را در خود جاى داده است:
(وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَل-هَا ... قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّل-هَا * وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّل-هَا .۱
سوگند به خورشيد و تابانى آن ... قطعاً آن كه نفس خود را پاك كرد رستگار شد . و قطعاً آن كه آلودهاش ساخت خسارت ديد).
گفتنى است كه سوگندهاى قرآنى در مقايسه با قَسَمهاى رايج بشرى از اهميت، عظمت و امتياز ويژهاى برخوردارند. پروردگار حكيم، با سوگند خوردن به مخلوقات آسمانى و زمينى، همگان را به اهميت آنها و كثرت منافعشان توجه داده و چون آنها را مهم و شايسته توجه بر شمرده است، بستر مطالعات علمى و تجربى بشر را بر روى پديدههاى زمينى و آسمانى فراهم آورده است و بسا كه از رهگذر همين سوگندها، دانشهاى بشرى در شاخههاى گوناگون آن، شكوفا شوند،۲ چنان كه طنطاوى، مفسّر معاصر، مىنويسد: «سوگند قرآنى، كليد دانشهاست».۳