197
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۶۳۱.التوحيد - به نقل از سليمان بن مهران - : از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداى عزّ وجلّ : (و روز رستاخيز، زمين، يكسره در قبضه [قدرت‏] اوست) پرسيدم.
فرمود: «يعنى خداوند، مالك و فرمان‏رواى زمين بوده و كسى مالكيت و فرمان‏روايى ندارد، و قبض خداى والا و بلندمرتبه، در جاى ديگر به معناى تنگ گرفتن است و بسط خدا، بخشش و گشايش است، همان طور كه خداى عزّ وجلّ فرمود: (و خداوند ، تنگ مى‏گيرد و گشايش مى‏دهد و به سوى او باز گردانده مى‏شويد)؛ يعنى: خدا مى‏بخشد و مى‏گشايد و باز مى‏دارد و تنگ مى‏كند، و قبض خداوند عزّ وجلّ از جهت ديگر، گرفتن است و مقصود از گرفتن، پذيرفتن خداست، همان طور كه فرموده: (و صدقه‏ها را مى‏گيرد)، يعنى از اهل صدقه دادن مى‏پذيرد و به خاطر آن، پاداش مى‏دهد.
گفتم: معناى اين سخن خداى عزّ وجلّ : (و آسمان‏ها به يمينِ او پيچيده مى‏شوند)، چيست؟
فرمود: «مقصود از يمين، دست است و مقصود از دست، توانايى و نيروست. خداى عزّ وجلّ مى‏فرمايد: (آسمان‏ها پيچيده مى‏شوند) با توانايى و نيروى خداوند. (پاك است او و برتر است از آنچه با او شريك مى‏گيرند)» .

۱۶۳۲.كفاية الأثر - به نقل از يونس بن ظبيان - : خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم و گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! بر مالك [بن اَنَس‏] و يارانش وارد شدم و از برخى از آنها شنيدم كه مى‏گفتند: خداوند، صورتى همچون صورت‏ها دارد. و برخى از آنها مى‏گفتند: خداوند، دو دست دارد. و به اين سخن خداى متعال، استدلال مى‏كردند كه: (با دو دستم [آفريدم‏]. [اى ابليس! آيا خود را بزرگ ديدى‏]؟)، و برخى از آنها مى‏گفتند: خداوند، همچون جوانى سى ساله است. اى فرزند پيامبر خدا! سخن تو در اين باره چيست؟
امام عليه السلام كه تكيه داده بود، راست نشست و فرمود: «خدايا! ببخشا، ببخشا!» و سپس فرمود: «اى يونس! آن كه گمان كند خدا صورتى همچون صورت‏ها دارد، براى خدا شريك قرار داده است و هر كه گمان كند خدا اندام‏هايى همچون اندام‏هاى آفريدگان دارد، منكر خداست. پس گواهىِ او را نپذيريد و از كُشتار او نخوريد.۱ خدا ، برتر از توصيف تشبيه‏كنندگان با صفت آفريدگان است. وجه خدا، پيامبران او هستند ۲ و در سخن او كه (با دو دستم آفريدم. آيا خود را بزرگ ديدى؟ )، مقصود از دست، توانايى است، همچون اين سخن خدا: (و شما را به يارى خود، توانا گردانيد).
پس هركس گمان كند كه خدا در چيزى است يا بر روى چيزى است يا از چيزى به چيز ديگر دگرگون مى‏شود يا چيزى از او تهى است يا چيزى او را سرگرم مى‏كند، او را با ويژگىِ آفريدگان وصف كرده است، در حالى كه خدا، آفريدگار همه چيز است و با مقايسه سنجيده نمى‏گردد و به مردم، تشبيه نمى‏شود . مكانى از او تهى نيست و مكانى او را جاى نمى‏دهد. در عين حال كه دور است، نزديك است و در عين حال كه نزديك است، دور است. اين است خدا، پروردگار ما كه معبودى جز او نيست. پس هر كه خدا را با اين صفت اراده كند و دوست بدارد، از يگانه‏پرستان است و هر كه با غير اين صفت، خدا را دوست بدارد، خدا از او بيزار است و ما نيز از او بيزاريم» .

1.چراكه يكى از شرايط ذبح كننده، مسلمان بودن است و كسى كه خدا را همچون انسان بداند ، مسلمان نيست .

2.چون وسيله توجّه به خدا هستند .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
196

۱۶۳۱.التوحيد عن سليمان بن مهران : سَأَلتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ)۱، فَقالَ : يَعني ملكَهُ لا يَملِكُها مَعَهُ أحَدٌ ، وَالقَبضُ مِنَ اللَّهِ - تَبارَكَ وتَعالى‏ - في مَوضِعٍ آخَرَ المَنعُ ، وَالبَسطُ مِنهُ الإِعطاءُ وَالتَّوسيعُ ، كَما قالَ عزّ وجلّ : (وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ )۲يَعني يُعطي ويُوَسِّعُ ويَمنَعُ ويُضَيِّقُ ، وَالقَبضُ مِنهُ عزّ وجلّ في وَجهٍ آخَرَ الأَخذُ ، وَالأَخذُ في وَجهِ القَبولِ منهُ ، كَما قالَ : (وَ يأْخُذُ الصَّدَقَتِ)۳أي يَقبَلُها مِن أهلِها ويُثيبُ عَلَيها .
قُلتُ : فَقَولُهُ عزّ وجلّ (وَ السَّمَوَ تُ مَطْوِيَّتُ بِيَمِينِهِ)۴ ؟ قالَ :
اليَمينُ اليَدُ ، وَاليدُ القُدرَةُ وَالقُوَّةُ ، يَقولُ عزّ وجلّ : (وَ السَّمَوَ تُ مَطْوِيَّتُ) بِقُدرَتِهِ وقُوَّتِهِ (سُبْحَنَهُ وَ تَعَلَى‏ عَمَّا يُشْرِكُونَ)۵ .۶

۱۶۳۲.كفاية الأثر عن يونس بن ظَبيان : دَخَلتُ عَلَى الصّادِقِ عليه السلام فَقُلتُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ، إنّي دَخَلتُ عَلى‏ مالِكٍ وأَصحابِهِ فَسَمِعتُ بَعضَهُم يَقولُ : إِنَّ اللَّهَ لَهُ وجَهٌ كَالوُجوهِ ، وبَعضُهُم يَقولُ : لَهُ يَدانِ ، وَاحتَجّوا بِذلِكَ قَولَ اللَّهِ تَعالى‏ : (بِيَدَىَّ أَسْتَكْبَرْتَ)۷وبَعضُهُم يَقولُ : هُوَ كَالشّابِّ مِن أبناءِ ثَلاثينَ سَنَةً ، فَما عِندَكَ في هذا يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ؟
قالَ : فَكانَ مُتَّكِئاً فَاستَوى‏ جالِساً ، وقالَ : اللَّهُمَّ عَفوَكَ عَفوَكَ !
ثُمَّ قالَ : يا يونُسُ ، مَن زَعَمَ أنَّ للَّهِ‏ِ وَجهاً كَالوُجوهِ فَقَد أشرَكَ ، ومَن زَعَمَ أنَّ للَّهِ‏ِ جَوارِحَ‏۸ كَجَوارِحِ المَخلوقينَ فَهُوَ كافِرٌ بِاللَّهِ ، فَلا تَقبَلوا شَهادَتَهُ ولا تَأكُلوا ذَبيحَتَهُ ، تَعالَى اللَّهُ عَمّا يَصِفُهُ المُشَبِّهونَ بِصِفَةِ المَخلوقينَ ، فَوَجهُ اللَّهِ أنبِياؤُهُ ، وقَولُهُ : (خَلَقْتُ بِيَدَىَّ أَسْتَكْبَرْتَ) فَاليَدُ القُدرَةُ كَقَولِهِ : (وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ)۹ .
فَمَن زَعَمَ أنَّ اللَّهَ في شَي‏ءٍ أو عَلى‏ شَي‏ءٍ ، أَو تَحَوَّلَ مِن شَي‏ءٍ إلى‏ شَي‏ءٍ ، أو يَخلو مِنهُ شَي‏ءٌ أَو يَشغَلُ بِهِ شَي‏ءٌ ، فَقَد وَصَفَهُ بِصِفَةِ المَخلوقينَ ، وَاللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَي‏ءٍ لا يُقاسُ بِالقِياسِ ولا يُشَبَّهُ بِالنّاسِ ، لا يَخلو مِنهُ مَكانٌ ، ولا يَشغَلُ بِهِ مَكانٌ ، قَريبٌ في بُعدِهِ ، بَعيدٌ في قُربِهِ ، ذلِكَ اللَّهُ رَبُّنا لا إلهَ غَيرُهُ ، فَمَن أرادَ اللَّهَ وأحَبَّهُ بِهذِهِ الصِّفَةِ فَهُوَ مِنَ المُوَحِّدينَ ، ومَن أحَبَّهُ بِغَيرِ هذِهِ الصِّفَةِ فَاللَّهُ مِنهُ بَري‏ءٌ ونَحنُ مِنهُ بُرَآءُ .۱۰

1.الزمر : ۶۷ .

2.البقرة : ۲۴۵ .

3.التوبة : ۱۰۴ .

4.التوحيد : ص ۱۶۱ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۲ ح ۳ .

5.ص : ۷۵ .

6.في المصدر : «جوارحاً» .

7.الأنفال : ۲۶ .

8.كفاية الأثر : ص ۲۵۵ ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۲۸۷ ح ۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8671
صفحه از 580
پرینت  ارسال به