195
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۶۲۸.امام باقر عليه السلام - در باره اين سخن خداى عزّ وجلّ : (از روح خويش در او دميدم) - : روحى است كه خدا آن را انتخاب كرده و برگزيده و آفريده و به خودش نسبت داده است و آن را بر همه روح‏ها برترى بخشيده است. پس از آن، فرمان داده تا از آن در آدم عليه السلام دميده شود.

۱۶۲۹.امام صادق عليه السلام : در باره اين سخن خداى عزّ وجلّ : (خداى رحمتگر، بر عرش استيلا يافته است) - : خدا نسبت به همه چيز ، مساوى است [و بر همه چيز به يكسان استيلا دارد] . در نتيجه ، چيزى به خدا نزديك‏تر از چيز ديگر نيست .

۱۶۳۰.التوحيد - به نقل از محمّد بن على حلبى، در باره اين سخن خداى عزّ وجلّ : (روزى كه دامن از ساق بر گرفته مى‏شود)۱ - : امام صادق عليه السلام فرمود: «خداى چيره، والاتر از اين است». سپس به ساقش اشاره كرد و دامن از آن بر گرفت.۲ خداوند فرمود: (و آنان به سجود خوانده مى‏شوند؛ ولى نمى‏توانند) . امام عليه السلام فرمود: «مردم (اهل جهنّم) مبهوت مى‏شوند و زبانشان بند مى‏آيد و بيم و ترس در آنان پديد مى‏آيد و چشم‏ها خيره مى‏شوند و ارواح به حنجره‏ها مى‏رسند [و مردم در آستانه تهى كردن قالب، قرار مى‏گيرند ]و چشم‏هايشان ترسان مى‏گردد و خوارى، آنها را فرا مى‏گيرد و در حالت سلامت، به سجود خوانده مى‏شوند» .

1.به تعبير فارسى‏زبانان: «روزى كه كار، زار شود». كنايه از دشوارى كار در روز قيامت است.

2.يعنى: خدا والاتر از اين نوع ساق است كه من و شما داريم .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
194

۱۶۲۸.عنه عليه السلام - في قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى)۱- : روحٌ اِختارَهُ اللَّهُ وَاصطَفاهُ وخَلَقَهُ وأضافَهُ إلى‏ نَفسِهِ ، وفَضَّلَهُ عَلى‏ جَميعِ الأَرواحِ ، فَأَمَرَ فَنُفِخَ مِنهُ في آدَمَ .۲

۱۶۲۹.الإمام الصادق عليه السلام - في قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : (الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى‏)۳- : اِستَوى‏ عَلى‏ كُلِّ شَي‏ءٍ ، فَلَيسَ شَي‏ءٌ أقرَبَ إلَيهِ مِن شَي‏ءٍ .۴

۱۶۳۰.التوحيد عن محمّد بن عليّ الحلبيّ عن الإمام الصادق عليه السلام - في قَولِهِ عزّ وجلّ : (يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ)۵ - : قالَ : تَبارَكَ الجَبّارُ ، ثُمَّ أشارَ إِلى‏ ساقِهِ فَكَشَفَ عَنهَا الإِزارَ .۶ قالَ : (وَ يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ)۷ ، قالَ : اُفحِمَ القَومُ ، ودَخَلَتهُمُ الهَيبَةُ ، وشَخَصَتِ الأَبصارُ ، وبَلَغَتِ القُلوبُ الحَناجِرَ ، خاشِعَةً أبصارُهمُ ، تَرهَقُهُم ذِلَّةٌ ، وقَد كانوا يُدعَونَ إلَى السُّجودِ وهُم سالِمونَ .۸

1.الحِجر : ۲۹ ، ص : ۷۲ .

2.التوحيد : ص ۱۷۰ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۱۶ ص ۱۱ كلاهما عن محمّد بن مسلم ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱ ح ۲ وراجع : التوحيد : ص ۱۷۱ و۱۷۲ .

3.طه : ۵ .

4.الكافي : ج ۱ ص ۱۲۷ ح ۶ و ص ۱۲۸ ح ۷ ، التوحيد : ص ۳۱۵ ح ۱ ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۵۹ كلّها عن محمّد بن مارد ، معاني الأخبار : ص ۲۹ ح ۱ عن مقاتل بن سليمان ، بحار الأنوار : ج ۳ ص ۳۳۶ ح ۴۶ ؛ تفسير الآلوسي : ج ۱۶ ص ۱۶۱ عن ابن عبّاس من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام .

5.القلم : ۴۲ .

6.قالَ الصدوق رحمه اللَّه عليه : قوله عليه السلام : « تبارك الجبّار وأشار إلى ساقه فكشف عنها الإزار » يعني به : تبارك الجبّار أن يوصف بالساق الّذي هذا صفته .

7.التوحيد : ص ۱۵۴ ح ۲ ، مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۵۱۰ عن الإمام الباقر و الإمام الصادق عليهما السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۷ ح ۱۵ وراجع : التوحيد : ص ۱۵۴ ح ۱ و ص ۱۵۵ ح ۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8710
صفحه از 580
پرینت  ارسال به