17
شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم

۱۴۵۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: انسان، فقيه (دينْ‏آگاهِ) كامل نخواهد شد ، مگر آن گاه كه براى قرآن ، وجوه فراوانى بداند.

۱۴۵۸.الدرّ المنثور - به نقل از ابن عبّاس ، هنگام سخن گفتن از خوارج كه حكميت را نپذيرفتند و از على بن ابى طالب عليه السلام جدا شدند - : از آنان ، دوازده هزار تن جدا شدند. امام على عليه السلام مرا خواند و فرمود: «نزد ايشان برو و با آنان بحث كن و آنان را به كتاب و سنّت دعوت نماى و با قرآن با آنها احتجاج مكن؛ زيرا قرآن ، وجوه گوناگونى دارد ؛ بلكه [با استدلال ]به سنّت با آنان بحث كن».

۱۴۵۹.امام على عليه السلام - در توصيه به عبد اللَّه بن عبّاس ، آن گاه كه او را براى متقاعد كردن خوارج فرستاد - : با آنها با قرآن ، بحث مكن؛ زيرا قرآن وجوه گوناگون دارد . تو مى‏گويى و آنها مى‏گويند ؛ بلكه [با استناد] به سنّت با آنها احتجاج كن؛ چرا كه در برابر سنّت ، راه گريزى [و توجيهى‏] نمى‏يابند.

۱۴۶۰.تفسير العيّاشى - به نقل از ابو عبد الرحمان سلمى - : على عليه السلام بر قاضى‏اى گذشت . فرمود: «آيا ناسخ را از منسوخ باز مى‏شناسى؟» .
قاضى گفت: خير.
فرمود: «هم خودت به هلاكت افتاده‏اى و هم ديگران را به هلاكت انداخته‏اى. هر كلمه‏اى از قرآن ، چند وجه [و معنا] دارد» .

۱۴۶۱.امام صادق عليه السلام: كتاب خدا بر چهار چيز است: عبارت ،۱ اشارت، لطايف، و حقايق . عبارت ، براى عامّه مردم است . اشارت براى خواص است . لطايف براى اولياست و حقايق براى انبيا .

1.منظور از «عبارت» ، الفاظ و معانى ظاهرى آنهاست .


شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
16

۱۴۵۷.عنه صلى اللَّه عليه و آله : لا يَفقَهُ الرَّجُلُ كُلَّ الفِقهِ ، حَتّى‏ يَرى‏ لِلقُرآنِ وُجوهاً كَثيرَةً .۱

۱۴۵۸.الدرّ المنثور عن ابن عبّاس - يُحَدِّثُ عَنِ الخَوارِجِ الَّذينَ أنكَرُوا الحُكومَةَ فَاعتَزَلوا عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام : فَاعتَزَلَ مِنهُمُ اثنا عَشَرَ ألفاً فَدَعانِي [الإِمامُ ]عَلِيٌّ عليه السلام فَقالَ: اِذهَب إلَيهِم فَخاصِمهُم وَادعُهُم إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، ولا تُحاجَّهُم بِالقُرآنِ ؛ فَإِنَّهُ ذو وُجوهٍ ، ولكِن خاصِمهُم بِالسُّنَّةِ .۲

۱۴۵۹.الإمام عليّ عليه السلام - في وَصِيَّتِهِ لِعَبدِ اللَّهِ بنِ عَبّاسٍ لَمّا بَعَثَهُ لِلاِحتِجاجِ عَلَى الخَوارِجِ - : لا تُخاصِمهُم بِالقُرآنِ ؛ فَإِنَّ القُرآنَ حَمّالٌ ذو وُجوهٍ ، تَقولُ ويَقولونَ ، ولكِن حاجِجهُم بِالسُّنَّةِ ، فَإِنَّهُم لَن يَجِدوا عَنها مَحيصاً .۳

۱۴۶۰.تفسير العيّاشي عن أبي عبدالرحمن السّلمي : إنَّ عَلِيّاً عليه السلام مَرَّ عَلى‏ قاضٍ فَقالَ: هَل تَعرِفُ النّاسِخَ مِنَ المَنسوخِ؟ فَقالَ: لا ، فَقالَ: هَلَكتَ وأهلَكتَ ، تَأويلُ كُلِّ حَرفٍ مِنَ القُرآنِ عَلى‏ وُجوهٍ .۴

۱۴۶۱.الإمام الصادق عليه السلام : كِتابُ اللَّهِ عَلى‏ أربَعَةِ أشياءَ : عَلَى العِبارَةِ وَالإِشارَةِ وَاللَّطائِفِ وَالحَقائِقِ ؛ فَالعِبارَةُ لِلعَوامِّ ، وَالإِشارَةُ لِلخَواصِّ ، وَاللَّطائِفُ لِلأَولِياءِ ، وَالحَقائِقُ لِلأَنبِياءِ .۵

1.تفسير الثعالبي: ج ۱ ص ۱۳۸ ، الطبقات الكبرى: ج ۲ ص ۳۵۷ ، حلية الأولياء: ج ۱ ص ۲۱۱ كلاهما عن أبي الدرداء نحوه .

2.الدرّ المنثور: ج ۱ ص ۴۰ نقلاً عن ابن سعد .

3.نهج البلاغة: الكتاب ۷۷ ، ربيع الأبرار: ج ۱ ص ۶۹۱ ، الدرّ المنثور: ج ۱ ص ۴۰ نقلاً عن ابن سعد عن ابن عبّاس نحوه .

4.تفسير العيّاشي: ج ۱ ص ۱۲ ح ۹ ؛ السنن الكبرى: ج ۱۰ ص ۲۰۰ ح ۲۰۳۶۰ وليس فيه ذيله .

5.الدرّة الباهرة : ص ۳۱ ، جامع الأخبار : ص ۱۱۶ ح ۲۱۱ عن الإمام الحسين عليه السلام ، أعلام الدين : ص ۳۰۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۷۸ ح ۱۱۳ نقلاً عن كتاب الأربعين .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث - جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، اصغر هادوي کاشاني، محمّد احسانى‏فر لنگرودى، علي‌رضا نظري خرّم، محمّدرضا حسين‌زاده، علي شاه‌ علي‌زاده، حميد رضا شيخي (مترجم)
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8014
صفحه از 580
پرینت  ارسال به