فصل پنجم: آثار و لوازم قاعده در بحث عدل الهی
در بخش ادله عقلی قاعده، آثار و لوازم قاعده در اصول پنجگانه اعتقادی و شریعت و اخلاق، بیان شد. در اینجا به چند نتیجه قاعده در مباحث عدل الهی بر محور تجرید الاعتقاد خواجه نصیر و شرح علّامه حلّی بر آن، میپردازیم.
۱. اثبات غرض برای افعال خدا
استدلال متکلمان امامی و معتزلی بر اثبات غرض در افعال خدا این است که نفی غرض مستلزم عبث است و عبث قبیح است و خداوند از فعل قبیح مبرّاست.۱ این استدلال مبتنی بر حُسن و قُبح عقلی است.
۲. نفی اراده قبیح از خدا
همانگونه که انجام فعل قبیح، عقلاً قبیح است، اراده فعل قبیح نیز عقلاً قبیح است.