الخطاء والسعادة من الشقاوة والحسن من القبیح والخیر من الشّر.۱
علّامه مجلسی نیز در توضیح این روایت میگوید: شاید مراد از عقل در اینجا همان چیزی است که ملاک تکلیف است و بهواسطه آن حق از باطل و خوبی از بدی جدا میشود. «قوله علیه السلام: واما الباطنة فالعقول، لعل المراد بها هیهنا أی التی مناط التكلیف و بها یمیز بین الحق و الباطل و الحسن و القبیح».۲
حجت، در لغت، به معنای دلیل و برهان است.۳ در معجم مقاییس اللغه آمده است: معنای اصلی حج، قصد است و بدینجهت به دلیل، حجت گفته شده که بهوسیله دلیل، حقیقت مطلوب، قصد میشود.۴ حجت و دلیل چیزی است که با وجود آن تکلیف منجز و اثبات میشود و نیز ممکن است معذر باشد، بدین معنا که با وجود آن، اگر انسان اشتباه کند عذر خواهد داشت.
حال، اگر عقل مانند وحی، حجت و دلیل باشد، با وجود آن تکلیف منجز میشود، خواه در امور اعتقادی و هستها و نیستها، خواه در امور عملی و بایدها و نباید ها. بنابراین، روایت بالا به اطلاقش شامل حُسن و قُبح عقلی میشود.
۲. ۳. از احادیث مشهور و معتبر در مورد عقل، حدیث جنود عقل و جهل است.۵ این حدیث هر یک از عقل و جهل را دارای ۷۵ سرباز و سپاهی دانسته است. اکثر سپاهیان عقل، فضایل اخلاقیای همچون عدل، شکر، توکّل، عفّت، زهد، تواضع، حلم، صبر، وفا، صدق، امانت و مداراتاند و اکثر سپاهیان جهل، رذایل اخلاقیای هستند که در مقابل فضایل اخلاقی قرار میگیرد.
1.. ملّاصالح مازندرانی، شرح أصول الكافی، ج ۱، ص ۱۸۷۔۱۸۸.
2.. علّامه مجلسى، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج ۱، ص ۵۶.
3.. فیومی، المصباح المنیر، ص ۶۶۱؛ جوهری، الصحاح، ج ۱، ص ۳۰۴؛ ابن منظور، لسانالعرب، ج۳، ص ۵۴.
4.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۳؛ نک: ابن منظور، لسانالعرب، ج۳، ص ۵۴.
5.. کلینی، اصول کافی، ج۱، ص ۲۱.