13
قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی

فلسفى یونانى و اسكندرانى واداشت. با این وصف، از آن‌جا كه قواعد كلامى همچون روش‌‌شناسى علم كلام، چونان بنیاد زیرین دانش عمل ‌‌مى‌كند و گزاره‌هاى معرفتى را سخت تحت تأثیر ‌‌مى‌دهد، بر این باوریم كه هرگونه نوسازى و تكامل در این علم را باید از همین‌جا آغاز كرد. از این‌رو، اثر حاضر را باید دومین حلقه از پروژه‌ای دانست که می‌کوشد به سرچشمه‌هاى كلام اهل بیت علیهم السلام بازگردد و پایه‌اى براى پى‌ریزى دوباره بنیان‌هاى دانش اصیل كلام اسلامى بنا نهد.

از امتیازات این کتاب هم‌چون حلقه نخستین آن که «قواعد کلامی در حوزه توحید» را وانمون می‌کرد، تازگی و توجه ویژه به گوهرهاى ناب عقلانى در كتاب و سنّت است که باید به دو سویه عقلانى و وحیانى قواعد، به نیكى نگریست. بدیهى است كه این كار هم‌چنان گام‌های نخست خویش را می‌پیماید و بایسته است با پژوهش‌هاى بیشتر، بر استوارى و ارزش‌هاى آن افزود و صد البته پیشنهادها و نقدهاى عالمانه خوانندگان خبیر، خدمتى شایان به خوش‌فرجامى این پروژه كلان ‌‌مى‌كند و بر زلالى این پیمانه معرفت ‌‌مى‌افزاید.

در همین‌جا از مؤلف فرزانه این اثر حجة‌الاسلام والمسلمین دكتر رضا برنجكار و از همکار ایشان جناب دكتر مهدی نصرتیان اهور سپاسگزاریم و از همه كسانى كه در فرآورى این كتاب دست داشتند، به‌ویژه از معاونت محترم پژوهشكده جناب حجة‌الاسلام دكتر اکبر اقوام كرباسى كه پی‌گیرى و بازخوانى اثر را برعهده داشتند، تشكر ‌‌مى‌كنیم. تقدیر از حمایت‌هاى ویژه ریاست پژوهشگاه قرآن و حدیث حضرت آیة اللّه محمّدی رى‌شهرى همواره بر ما یک فریضه اخلاقى و دینى است؛ چرا كه بدون امكانات مؤسسه فخیمه دارالحدیث، بى‌گمان شجره طیّبه كلام اهل بیت علیهم السلامبه بر و بار نمى‌نشست.

محمد تقی سبحانی

رئیس پژوهشکده کلام اهل‎بیت علیهم السلام


قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی
12

دربردارد و شیوه شناخت شریعت را براى مفتى و مستفتى آسان ‌‌مى‌سازد، اما دانشِ كلام كه تا سده‌های میانه، راهى موازى و تقریباً مشابه ‌‌با فقه مى‌پیمود، كم‌كم به مسیرى دیگر سوق یافت؛ مسیری که دستاورد آن نه‌تنها رنجوری و رنجیدگی بنیادهای این علم بود، بلکه مسیر دست‌یابىِ مسلمانان به معارفِ بلندِ دین را ناهموار می‌نمود.

دلیل این داستان اما، به رسالتی باز می‌گشت که علم كلام - برخلاف فقه - در مواجهه با دشمنان دین و دفاع از معارف مكتب به دوش خود می‌دید. این رسالتِ بزرگِ متکلمان، البته لغزش‌گاهى براى فرورفتن در ادبیات بیگانه و بركنار ماندن از حقایق وحى به‌حساب می‌آمد؛ مخاطره‌ای كه بارها از سوى ائمه معصومین علیهم السلام در قالب نقد كلام و متكلمان گوشزد شده بود. با این‌همه، این اتفاق از سده‌های میانه، دامن دانشمندان شیعى را نیز آلوده نمود و كلامى كه تا آن زمان در این میدان سخت مقاومت ‌‌مى‌ورزید، در چنگ سنت‌هاى برون‌دینى افتاد و دیرى نپایید كه خود اسیر همان سنت‌های برون‌دینی شد.

نكته آن است كه این اختلاط کلام با سنت‌های برون‌دینی، تنها در محتواى باورهاى كلامى اثر ننهاد، بلكه شیوه‌ها و رویكردهاىِ شناختِ متكلمان را تحت تأثیر قرار داد. طبعاً كلامی كه تا سده ششم از هر جهت استقلال خویش را از روش‌ها و رویه‌هاى دیگر علوم نگاه داشته بود، با ورود ادبیات فلسفى، تا اندازه‌اى از گذشته فاصله گرفت و ذائقه‌اى دیگرگون یافت. این‌جا بود كه پاره‌اى از متكلمان امامیه با اقتباس از اصول و قواعد فیلسوفان در سده‌های اخیر، كلام را از پیشینه‌اش جدا ساخته و اصالت و استقلال آن را به محاق بردند. به این ترتیب، كلام امامیه كه روزگارى با تكیه بر میراث اهل بیت علیهم السلام كوس برترى و بالاترى بر همه مذاهب كلا‌‌مى‌ داشت، به هم‌نوایى با قواعدى پرداخت كه چه‌بسا با محتواى نصوص دینى سر ناسازگارى داشت.

بارى، این تحول، قواعد كلامى را هم بى‌نصیب نگذاشت و به تدریج اصول عقاید را كه پیش‌تر برگرفته از عقلانیت ناب و میراث نبوى بود، به متابعت از قواعد

  • نام منبع :
    قاعده کلامی حُسن و قُبح عقلی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7005
صفحه از 207
پرینت  ارسال به