دهانت برگرفتيم. ما را به خضره (جاى سرسبز) ببريد» و آنها به سمت خيبر بيرون آمدند، و در آن جا شمشيرى جز شمشير على بن ابى طالب، كارآمد نشد۱.۲
۳ / ۱۱
سفارش به ذكر و دعا هنگام رو به رو شدن با دشمن
۱۷۶۹. امام على عليهالسلام: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله هنگامى كه با دشمن رو به رو مىشد، لشكريان و اسبان و شتران را سازماندهى مىكرد و سپس مىگفت: «خدايا! تو نگه دارنده و ياور و حافظ من هستى. خدايا! به كمك تو، حركت مىكنم و مىجنگم».۳
۱۷۷۰. سنن أبى داوود ـ به نقل از اَنَس ـ: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله چون به جنگ وارد مىشد، مىگفت: «خدايا ! تو پشتيبان و ياور منى. به كمك تو حركت مىكنم و با يارىِ تو يورش مىبرم و با كمك تو مىجنگم».۴
۱۷۷۱. امام على عليهالسلام: در جنگ بدر، حاضر شديم و تنها سواره ما مقداد بن اسود بود. در شب بدر، همه ما خوابيديم، بجز پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله كه تا صبح، زير درختى به نماز و دعا ايستاده بود.۵
۱۷۷۲. امام على عليهالسلام: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله در جنگ اُحُد با اين دعا، دعا نمود: «خدايا! به تو شِكوه مىبرم و از تو يارى مىجويم» كه جبرئيل عليهالسلام فرود آمد و گفت: اى محمّد ! خدا را با بزرگترين نامش
1.. اشاره است به ناكامى چند تن از اصحاب پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله در فتح قلعههاى خيبر و موفّقيت كامل امام على عليهالسلام .
2.. كانَ رَسولُ اللّهِ يُعجِبُهُ الفَألُ الحَسَنُ ، فَسَمِعَ عَلِيّا وهُوَ يَقولُ : هذِهِ خضرَةٌ ، فَقالَ : يا لَبَّيكَ قَد أخَذنا فَألَكَ مِنفيكَ ، فَاخرُجوا بِنا إلى خضرَةٍ . قالَ : فَخَرَجوا إلى خَيبَرَ ، فَما سُلَّ فيها بِسَيفٍ إلاّ بِسَيفِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۸۰ .
3.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلىاللهعليهوآله كانَ إذا لَقِيَ العَدُوَّ عَبَّأَ الرِّجالَ وعَبَّأَ الخَيلَ وعَبَّأَ الإِبِلَ ، ثُمَّ يَقولُ : اللّهُمَّ أنتَ عِصمَتي وناصِريومانِعي ، اللّهُمَّ بِكَ أحولُ وبِكَ اُقاتِلُ الجعفريات : ص ۲۱۷ ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۷۲ .
4.. كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله إذا غَزا قالَ : اللّهُمَّ أنتَ عَضُدي ونَصيري ، بِكَ أحولُ وبِكَ أصولُ وبِكَ اُقاتِلُ سنن أبي داود :ج ۳ ص ۴۲ ح ۲۶۳۲ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۵۷۲ ح ۳۵۸۴ .
5.. لَقَد حَضَرنا بَدرا وما فينا فارِسٌ غَيرُ المِقدادِ بنِ الأَسوَدِ ، ولَقَد رَأَيتُنا لَيلَةَ بَدرٍ وما فينا إلاّ مَن نامَ ، غَيرَ رَسولِاللّهِ صلىاللهعليهوآله ، فَإِنَّهُ كانَ مُنتَصِبا في أصلِ شَجَرَةٍ يُصَلّي ويَدعو حَتَّى الصَّباحِ الإرشاد : ج ۱ ص ۷۳ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۳۵۳ .