773
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

سپس زنده گردم و باز كُشته شوم، و بار ديگر، زنده گردم و باز كُشته شوم.۱

۳ / ۶

برنامه‌ريزى براى باشُكوه نشان دادن لشكر و ترساندن دشمن

قرآن

«هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازيد و [همچنين] اسب‌هاى ورزيده [براى ميدان نبرد]، تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و [همچنين]گروه ديگرى غير از اينها را كه شما آنها را نمى‌شناسيد و خدا آنها را مى‌شناسد. و هر چه در راه خدا [و تقويت بنيه دفاعى اسلام] هزينه كنيد، به طور كامل به شما باز گردانده مى‌شود و به شما ستم نخواهد شد».۲

حديث

۱۷۵۹. امام حسين عليه‌السلام: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله در يكى از جنگ‌هايش فرمان داد كه مسلمانان، مويشان را سياه رنگ كنند تا بِدان، در برابر مشركان، تقويت شوند.۳

۱۷۶۰. المغازى ـ در يادكرد از جنگ حمراء الأسد ـ: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله آنها را در طول روز، به گرد آوردن هيزم فرمان مى‌داد و چون شب مى‌شد، به ما فرمان مى‌داد كه آتش بيفروزيم و هر مردى [به تنهايى] آتش مى‌افروخت، و ما در آن شب‌ها پانصد آتش [جداگانه]مى‌افروختيم تا از جاى دور نيز ديده شود و آوازه اردوگاهمان و آتش‌هايمان در همه جا بپيچد و خداى متعال، دشمنمان را با آن، خوار و ذليل كند.۴

1.. وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ! لَوَدِدتُ أ نّي اُقتَلُ في سَبيلِ اللّه‌ِ ثُمّ اُحيا ، ثُمَّ اُقتَلُ ثُمَّ اُحيا ، ثُمَّ اُقتَلُ ثُمَّ اُحيا ، ثُمَّ اُقتَلُ صحيحالبخاري : ج ۳ ص ۱۰۳۰ ح ۲۶۴۴ ، سنن النسائي : ج ۶ ص ۸ .

2.. انفال : آيه ۶۰ : « وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمْلاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَىْ‌ءٍ فِى سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْـلَمُونَ» .

3.. أمَرَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله في غَزاةٍ غَزاها أن يَختَضِبوا بِالسَّوادِ ؛ لِيَقوَوا بِهِ عَلَى المُشرِكينَ (الكافي : ج ۶ ص ۴۸۱ ح ۴ ،مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۱۸۵ ح ۵۴۲) .

4.. كانَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله يَأمُرُهُم فِي النَّهارِ بِجَمعِ الحَطَبِ ، فَإِذا أمسَوا أمَرَنا أن نوقِدَ النّيرانَ ، فَيوقِدُ كُلُّ رَجُلٍ نارا . فَلَقَدكُنّا تِلكَ اللَّيالي نوقِدُ خَمسَمِئَةِ نارٍ ، حَتّى تُرى مِنَ المَكانِ البَعيدِ ، وذَهَبَ ذِكرُ مُعَسكَرِنا ونيرانِنا في كُلِّ وَجهٍ ، حَتّى كانَ مِمّا كَبَتَ اللّه‌ُ تَعالى عَدُوَّنا المغازي : ج ۱ ص ۳۳۸ ، الطبقات الكبرى : ج ۲ ص ۴۹ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
772

۳ / ۴

بيان فضيلت كشتگانِ در راه خدا

قرآن

«اى پيامبر !] هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگان اند ؛ بلكه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى‌شوند».۱

حديث

۱۷۵۵. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: بالاتر از هر نيكى، نيكى‌اى وجود دارد، تا آن كه انسان در راه خدا، كشته شود، و چون در راه خدا كشته شد، ديگر بالاتر از آن، نيكى‌اى وجود ندارد.۲

۱۷۵۶. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: شرافتمندانه‌ترين مرگ، شهادت است.۳

۱۷۵۷. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: هيچ كس نيست كه پس از مرگ، نزد خداوند از خير بهره‌مند باشد و با اين حال، خوش داشته باشد كه به دنيا برگردد، گرچه همه دنيا به او داده شود، مگر شهيد كه چون فضيلت شهادت را مى‌داند، آرزو مى‌كند برگردد تا [بار ديگر] در دنيا كشته شود.۴

۳ / ۵

تأكيد پيامبر صلّی الله علیه و آله بر شهادت‌طلبى خود

۱۷۵۸. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: سوگند به آن كه جانم در دست اوست، دوست دارم كه در راه خدا كشته شوم، و

1.. آل عمران : آيه ۱۶۹ : « وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللّه‌ِ أمْواتا بَلْ أحْياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرْزَقُونَ » .

2.. فَوقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بِرٌّ حَتّى يُقتَلَ الرجُلُ في سَبيلِ اللّه‌ِ ، فَإِذا قُتِلَ في سَبيلِ اللّه‌ِ فَلَيسَ فَوقَهُ بِرٌّ الكافي : ج ۲ ص ۳۴۸ح ۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۲۲ ح ۲۰۹ .

3.. أشرَفُ المَوتِ مَوتُ الشَّهادَةِ (الدعوات : ص ۲۴۲ ح ۶۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۸ ح ۴) .

4.. ما مِن نَفسٍ تَموتُ لَها عِندَ اللّه‌ِ خَيرٌ يَسُرُّها أ نَّها تَرجِعُ إلَى الدُّنيا ، ولا أنَّ لَهَا الدُّنيا وما فِيها ، إلاَّ الشَّهيدُ ، فإنَّهُيَتَمَنّى أن يَرجِعَ فَيُقتَلَ فِي الدنيا ؛ لِما يَرى مِن فَضلِ الشَّهادَةِ صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۴۹۸ ح ۱۰۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۲۵۳ ح ۱۲۲۷۵ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20553
صفحه از 868
پرینت  ارسال به