771
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

حديث

۱۷۵۲. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: بهشت، درى دارد كه به آن، «درِ مجاهدان» مى‌گويند. مجاهدان به جانب آن در، روانه مى‌شوند. ناگهان در باز مى‌گردد و مجاهدان، در حالى كه شمشيرهايشان را حمايل كرده‌اند و جمعيت [هنوز] در توقّفگاه است، وارد مى‌شوند و فرشتگان به آنان خوشامد مى‌گويند.۱

۱۷۵۳. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله: غبار [جهاد] در راه خدا و دود دوزخ، هرگز در سوراخ بينى مؤمنى۲ با هم جمع نمى‌شوند.۳

۳ / ۳

بيان فضيلت مجروحانِ در راه خدا

۱۷۵۴. ربيع الأبرار ـ در باره عمران بن حصين ـ: او به پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله گفت: اى پيامبر خدا ! مردانى نزد من مى‌آمدند كه از آنان، خوش‌سيماتر و خوش‌بوتر نديده‌ام ؛ امّا پس از چندى، از من بريدند.
پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله پرسيد: «آيا زخمى به تو رسيده بود و آن را پنهان مى‌داشتى ؟».
گفت: آرى.
فرمود: «سپس آن را آشكار ساختى ؟».
گفت: چنين بود.
فرمود: «ليكن اگر همچنان پوشيده مى‌داشتى، تا زمانى كه زنده بودى، فرشتگان به ديدارت مى‌آمدند».
آن زخم، جراحتى بود كه وى در جهاد در راه خدا برداشته بود.۴

1.. لِلجَنَّةِ بابٌ يُقالُ لَهُ : بابُ المُجاهِدينَ ، يَمضونَ إلَيهِ فَإِذا هُوَ مَفتوحٌ ، وَهُم مُتَقَلِّدونَ بِسُيُوفِهِم ، وَالجَمعُ فيالمَوقِفِ ، والمَلائكةُ تُرَحِّبُ بِهِم الكافي : ج ۵ ص ۲ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۲۳ ح ۲۱۳ .

2.. در برخى منابع ، «در درون مسلمانى» آمده است .

3.. لا يَجتَمِعُ غُبارٌ في سَبيلِ اللّه‌ِ ودُخانُ جَهَنَّمَ فِي مَنخِرَيِ المُؤمِنِ أبَداً عدّة الداعي : ص ۱۵۵ ؛ سنن ابن ماجة : ج ۲ص ۹۲۷ ح ۲۷۷۴ .

4.. يا رَسولَ اللّه‌ِ ، إنَّ رِجالاً كانوا يَأتونَني ، لَم أرَ أحسَنَ وُجوهاً ولا أطيَبَ أرواحاً مِنهُم ، ثُمَّ انقَطَعوا عَنّي !
فَقالَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله : أصابَكَ جُرحٌ فَكُنتَ تَكتُمُهُ ؟ فَقالَ : أجَل . [قالَ :] ثُمَّ أظهَرتَهُ ؟ قالَ : كانَ ذاكَ . قالَ : أما لَوأقَمتَ عَلى كِتمانِهِ لَزارَتكَ المَلائِكَةُ إلى أن تَموتَ .
وكانَ ذلِكَ جُرحاً أصابَهُ في سَبيلِ اللّه‌ِ ربيع الأبرار : ج ۱ ص ۳۶۹ ، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱ ص ۹۴ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
770

اسارت دهد، بى آن كه زخمى كارى برداشته باشد، از ما نيست».۱

۱۷۵۰. امام صادق عليه‌السلام: زمانى كه پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله على عليه‌السلام را براى اعلام برائت فرستاد، عدّه‌اى را نيز به همراه او گسيل داشت و فرمود: «هر كس تن به اسارت دهد، بى آن كه زخم كارى برداشته باشد، از ما نيست».۲

۱۷۵۱. دلائل النبوّة، بيهقى ـ در يادكرد از جنگ با قبيله هوازن در حنين ـ: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله استر شهبايش را سوار شد و رو به روى صف‌هاى سپاهيان آمد و به آنها فرمان داد و به جنگ، ترغيبشان كرد و به فتح در صورت شكيب ورزيدن، بشارتشان داد.۳

۳ / ۲

بيان فضيلت مجاهدان

قرآن

«[هرگز] افراد باايمانى كه بدون بيمارى و ناراحتى، از جهاد باز نشستند، با مجاهدانى كه در راه خدا با مال و جان خود، جهاد كردند، يكسان نيستند. خداوند، مجاهدانى را كه با مال و جان خود، جهاد نمودند، بر نشستگان [و ترك كنندگان جهاد]، برترى مهمّى بخشيده و خداوند به هر يك از اين دو گروه [به نسبت اعمال نيكشان] وعده پاداش نيك داده، و مجاهدان را بر نشستگان، با پاداش بزرگى، برترى بخشيده است».۴

1.. حَرَّضَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله يَومَ حُنَينٍ ، فَقالَ : مَنِ استُؤسِرَ مِن غَيرِ جِراحَةٍ مُثخِنَةٍ فَلَيسَ مِنّا دعائم الإسلام : ج ۱ص ۳۷۰ .

2.. لَمّا بَعَثَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله بِبَراءَةَ مَعَ عَلِيٍّ عليه‌السلام بَعَثَ مَعَهُ اُناسا ، وقالَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله : مَنِ استُؤسِرَ مِن غَيرِ جِراحَةٍ مُثقَلَةٍفَلَيسَ مِنّا الكافي : ج ۵ ص ۳۴ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۷۲ ح ۳۳۳ .

3.. رَكِبَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله بَغلَةً لَهُ شَهباءَ ، فَاستَقبَلَ الصُّفوفَ فَأَمَرَهُم وحَضَّهُم عَلَى القِتالِ ، وبَشَّرَهُم بِالفَتحِ إن صَبَروادلائل النبوّة للبيهقي : ج ۵ ص ۱۳۱ ، تاريخ الإسلام للذهبي : ج ۲ ص ۵۷۸ .

4.. نساء : آيه ۹۵ : « لاَّ يَسْتَوِى الْقَـعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِى الضَّرَرِ وَالْمُجَـهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنفُسِهِمْفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَـهِدِينَ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَـعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَـهِدِينَ عَلَى الْقَـعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21244
صفحه از 868
پرینت  ارسال به