77
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

هدايت] شده و توفيق يافته بود و به وسيله «روح القُدُس» تأييد مى‌شد. در هيچ امرى از امور اداره مردم، دچار لغزش و خطا نمى‌شد، كه تربيت شده خدا بود.۱

۹۸. امام صادق عليه‌السلام: خداى ـ تبارك و تعالى ـ پيامبر خود صلى‌الله‌عليه‌و‌آله را تربيت نمود و چون او را به آن گونه‌اى كه مى‌خواست، رساند، به او فرمود كه: «تو داراى خويى بزرگ هستى». آن گاه دين خود را به او سپرد و فرمود: «آنچه را پيامبر برايتان آورد، بگيريد و از آنچه شمارا باز داشت، باز ايستيد».۲

۱ / ۴

نمونه‌هايى از ادب‌مندى پيامبر صلّی الله علیه و آله

۹۹. امام صادق عليه‌السلام: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله از زمانى كه خداى عز و جل او را به پيامبرى برانگيخت تا زمانى كه از دنيا رفت، از سر فروتنى براى خداى عز و جل هرگز در حال تكيه دادن (/ چهارزانو) غذا نخورد، و هيچ گاه در هيچ مجلسى، دو زانوى خود را جلوتر از همنشينش نديد، و هر گاه با مردى دست مى‌داد، دستش را از دست او نمى‌كشيد تا اين كه آن مرد، دست خود را بكشد. هرگز بدى را با بدى جبران نمى‌نمود. خداى متعال به او فرمود: «بدى را به شيوه‌اى نيكو دفع كن»۳ و او به اين دستور، عمل نمود. هرگز سائلى را رد ننمود. اگر داشت، مى‌داد و اگر نداشت، مى‌فرمود: «خدا بدهد !». هرگز از جانب خداى عز و جل وعده چيزى را نداد، مگر اين كه خداوند، تأييد كرد. اگر [وعده]بهشت مى‌داد، خداى عز و جل آن را برايش تأييد مى‌كرد.۴

1.. إنَّ اللّه‌َ عز و جل أدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحسَنَ أدَبَهُ ، فَلَمّا أكمَلَ لَهُ الأَدَبَ قالَ : « إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ » ، ثُمَّ فَوَّضَ إلَيهِ أمرَ الدّينِوَالاُمَّةِ لِيَسوسَ عِبادَهُ ، فَقالَ عز و جل : « مَا ءَاتَـاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ » ، وإنَّ رَسولَ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله كانَ مُسَدَّدا مُوَفَّقا مُؤَيَّدا بِروحِ القُدُسِ ؛ لا يَزِلُّ ولا يُخطِئُ في شَيءٍ مِمّا يَسوسُ بِهِ الخَلقَ ، فَتَأَدَّبَ بِآدابِ اللّه‌ِ الكافي : ج ۱ ص ۲۶۶ ح ۴ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۷۶ .

2.. إنَّ اللّه‌َ تَبارَكَ وتَعالى أدَّبَ نَبِيَّهُ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله ، فَلَمَّا انتَهى بِهِ إلى ما أرادَ قالَ لَهُ : « وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ » ، فَفَوَّضَ إلَيهِ دينَهُفَقالَ : « وَ مَا ءَاتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ »الكافي : ج ۱ ص ۲۶۷ ح ۶ ، بصائر الدرجات : ص ۳۷۹ ح ۴ .

3.. مؤمنون : آيه ۹۷ .

4.. ما أكَلَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مُتَّكِئا مُنذُ بَعَثَهُ اللّه‌ُ عز و جل إلى أن قَبَضَهُ ؛ تَواضُعا للّه‌ِِ عز و جل ، وما رَأى رُكبَتَيهِ أمامَ جَليسِهِ في مَجلِسٍقَطُّ ، ولا صافَحَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهرَجُلاً قَطُّ فَنَزَعَ يَدَهُ مِن يَدِهِ حَتّى يَكونَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذي يَنزِعُ يَدَهُ ، ولا كافَأَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهبِسَيِّئَةٍ قَطُّ ؛ قالَ اللّه‌ُ تَعالى لَهُ : « ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ »فَفَعَلَ ، وما مَنَعَ سائِلاً قَطُّ ؛ إن كانَ عِندَهُ أعطى وإلاّ قالَ : يَأتِي اللّه‌ُ بِهِ ، ولا أعطى عَلَى اللّه‌ِ عز و جل شَيئا قَطُّ إلاّ أجازَهُ اللّه‌ُ ، إن كانَ لَيُعطِي الجَنَّةَ فَيُجيزُ اللّه‌ُ عز و جل لَهُ ذلِكَ (الكافي : ج ۸ ص ۱۶۴ ح ۱۷۵ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۴۸) .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
76

به نيكى فرمان بده و از نابخردان، روى بگردان» و هنگامى كه پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله آنچه را خداوند به آن فرمانش داده بود، فرا گرفت [و رعايت نمود]، خداى متعال فرمود: «آنچه را پيامبر برايتان آورد، بگيريد و از آنچه باز داشت، باز ايستيد».
پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به جبرئيل فرمود: «مقصود از عفو چيست ؟». او گفت: يعنى با آن كه از تو بريده است، بپيوندى و به آن كه محرومت كرده، ببخشى و از آن كه به تو ستم كرده، در گذرى. و چون پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله چنين كرد، خداوند به او وحى كرد: «به راستى كه تو داراى خويى بزرگ هستى».۱

۹۶. تفسير العيّاشى ـ به نقل از على بن نعمان، از كسى كه از امام صادق عليه‌السلام شنيده است ـ: [امام صادق عليه‌السلام فرمود:]«خداوند، پيامبر خود را تربيت كرد و فرمود: "اى محمّد ! «عفو پيشه كن و به نيكى فرمان بده و از نابخردان روى بگردان»۲". [خدا در اين آيه] فرمود: از ايشان [از زكات،]آنچه آشكار و برايشان آسان [و در توانشان]است، بگير. "عفو" يعنى ميانه».۳

۱ / ۳

واگذارى كار دين و امّت پس از ادب آموختن از خدا

۹۷. امام صادق عليه‌السلام: خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش كرد و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند، فرمود: «به درستى كه تو داراى خويى بزرگ هستى».
آن گاه، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند. پس فرمود: «آنچه را پيامبر برايتان آورد، بگيريد و از آنچه شما را باز داشت، باز ايستيد»۴. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله استوار [و

1.. إنَّ اللّه‌َ عز و جل أدَّبَ نَبِيَّهُ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله أحسَنَ الأَدَبِ فَقالَ : « خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ » ، فَلَمّا وَعَى الَّذيأمَرَهُ قالَ تَعالى : « مَا ءَاتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ » .
فَقالَ لِجَبرَئيلَ عليه‌السلام : ومَا العَفوُ ؟ قالَ : أن تَصِلَ مَن قَطَعَكَ ، وتُعطِيَ مَن حَرَمَكَ ، وتَعفُوَ عَمَّن ظَلَمَكَ . فَلَمّا فَعَلَ ذلِكَ أوحَى اللّه‌ُ إلَيهِ : « إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ » العُدد القويّة : ص ۵۲ ، الدّرّ النظيم : ص ۵۰۵ .

2.. اعراف : آيه ۱۹۹ .

3.. إنَّ اللّه‌َ أدَّبَ رَسولَهُ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهفَقالَ : يا مُحَمَّدُ ، « خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ » ، قالَ : خُذ مِنهُم ما ظَهَرَوما تَيَسَّرَ . وَالعَفوُ : الوَسَطُ تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۱۶۶۹ ، بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۸۴ ح ۴ .

4.. حشر : آيه ۷ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20985
صفحه از 868
پرینت  ارسال به