737
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله گفتند: اى پيامبر خدا ! اين قبيله بنى ضمره است كه به ما نزديك هستند و مى‌ترسيم كه در غياب ما به مدينه حمله كنند و يا قريش را بر ضدّ ما يارى دهند. كاش ابتدا با آنها مى‌جنگيديم !
پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله فرمود: «هرگز ! آنها ميان عرب، نيكوكارترين افراد به پدر و مادرشان هستند و بيشترين صله رحم را دارند و وفادارترين كسان به پيمان خويش هستند».۱

۱۶۸۹. امام صادق عليه‌السلام: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله با اعراب باديه‌نشين مصالحه كرد، به اين شكل كه آنها را در مناطقشان وا نهد و مجبور به هجرت نباشند ؛ ولى اگر دشمنان پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به صورت ناگهانى به او حمله كردند، از آنها بخواهد حركت كنند تا همراه هم با دشمن بجنگند، بى آن كه بهره‌اى از غنيمت داشته باشند.۲

۷ / ۹

بر حذر داشتن از خيانت

۱۶۹۰. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله ـ خطاب به امام على عليه‌السلام، در آنچه به او سفارش نمود ـ: زنهار كه در پيمان خدا خيانت كنى و زنهار او را بشكنى ؛ زيرا خداوند، پيمان و زنهار خود را امان قرار داده و آن را از روى رحمت و مهر خود، در ميان بندگانش به اجرا نهاده است. شكيبايى در برابر تنگنايى كه اميد به برطرف شدن آن دارى، بهتر از پيمان‌شكنى‌اى است كه از پيامد شوم و فرجامِ بد آن مى‌ترسى.۳

1.. لَمّا خَرَجَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله إلى غَزاةِ الحُدَيبِيَةِ مَرَّ قَريبا مِن بِلادِهِم ، وقَد كانَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلههادَنَ بَني ضَمرَةَووادَعَهُم قَبلَ ذلِكَ ، فَقالَ أصحابُ رَسولِ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله : يا رَسولَ اللّه‌ِ ، هذِهِ بَنو ضَمرَةَ قَريبا مِنّا ونَخافُ أن يُخالِفونا إلَى المَدينَةِ ، أو يُعينوا عَلَينا قُرَيشا ، فَلَو بَدَأنا بِهِم .
فَقالَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله : كَلاّ ، إنَّهُم أبَرُّ العَرَبِ بِالوالِدَينِ ، وأَوصَلُهُم لِلرَّحِمِ ، وأَوفاهُم بِالعَهدِ (تفسير القمّي : ج ۱ ص ۱۴۵ ، بحار الأنوار : ج ۲۰ ص ۳۰۵ ح ۶) .

2.. إنَّ رَسولَ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله إنَّما صالَحَ الأَعرابَ عَلى أن يَدَعَهُم في دِيارِهِم ولا يُهاجِروا ، عَلى إن دَهَمَهُ مِن عَدُوِّهِ دهمٌ أنيَستَنفِرَهُم فَيُقاتِلَ بِهِم ، ولَيسَ لَهُم فِي الغَنيمَةِ نَصيبٌ الكافي : ج ۵ ص ۲۶ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۱۲۹ .

3.. إيّاكَ وَالغَدرَ بِعَهدِ اللّه‌ِ والإخفارَ لِذِمَّتِهِ ؛ فإنّ اللّه‌َ جَعَلَ عَهدَهُ وذِمَّتَهُ أمانا أمضاهُ بَينَ العِبادِ بِرَحمَتِهِ ، وَالصَّبرُ عَلى ضِيقٍ تَرجُو انفِراجَهُ خَيرٌ مِن غَدرٍ تَخافُ تَبِعَةَ نَقِمَتِهِ وسُوءَ عاقِبَتِهِ دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۶۸ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
736

بر شما مسلّط مى‌كرد و بى گمان با شما مى‌جنگيدند. پس اگر از شما كناره‌گيرى كردند و با شما پيكار ننمودند و به شما پيشنهاد صلح دادند، خداوند به شما اجازه نمى‌دهد كه متعرّض آنان شويد».۱

حديث

۱۶۸۶. امام باقر عليه‌السلام: مقصود از سخن خداى متعال: «گروهى كه با آنها پيمان بسته‌ايد»۲، هلال بن عُوَيمر سُلَمى بود كه به نمايندگى از قومش، با پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله پيمان بست و در پيمان صلحش گفت: «به اين شرط كه ـ اى محمّد ـ بر كسى [از شما] كه نزد ما مى‌آيد [و به ما مى‌پيوندد]، ستم نكنى و ما هم به كسى كه [از ما] نزد تو مى‌آيد، ستم نكنيم» و خداوند نهى فرمود از اين كه متعرّض كسى شود كه با او پيمان بسته بود.۳

۱۶۸۷. مجمع البيان: سُراقة بن مالك بن جُعشُم مُدلجى پس از جنگ اُحُد، نزد پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله آمد و گفت: «تو را به نعمت خدا سوگندت مى‌دهم» و از پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله پيمان گرفت كه با قومش نجنگد و اگر قريش اسلام آوردند، آنها نيز اسلام بياورند ؛ زيرا آنها هم‌پيمان قريش بودند.۴

۱۶۸۸. تفسير القمّى: هنگامى كه پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به سوى غزوه حديبيه بيرون آمد، از نزديكى مناطق بنى ضمره گذشت كه با آنها پيمان ترك جنگ بسته و پيش از اين، صلح كرده بود. ياران پيامبر

1.. نساء : آيه ۸۹ ـ ۹۰ : « وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاءً فَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ أَوْلِيَاءَ حَتَّى يُهَاجِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِفَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِيًّا وَلاَ نَصِيرًا * إِلاَّ الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَـقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن يُقَـتِلُوكُمْ أَوْ يُقَـتِلُواْ قَوْمَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَـتَلُوكُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَـتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْاْ إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلاً » .

2.. نساء : آيه ۹۰ .

3.. المُرادُ بِقَولِهِ تَعالى : « قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَـقٌ » هُوَ هِلالُ بنُ عُوَيمِرٍ السُّلَمِيُّ ، واثَقَ عَن قَومِهِ رَسولَ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهفَقالَفي مُوادَعَتِهِ : «عَلى ألاّ تَحيفَ يا مُحَمَّدُ مَن أتانا ، ولا نَحيفُ مَن أتاكَ» ، فَنَهَى اللّه‌ُ أن يَتَعَرَّضَ لِأَحَدٍ عَهِدَ إلَيهِم مجمع البيان : ج ۳ ص ۱۳۵ ، التبيان في تفسير القرآن : ج ۳ ص ۲۸۵ .

4.. كانَ سُراقَةُ بنُ مالِكِ بنِ جُعشُمٍ المُدلِجِيُّ جاءَ إلَى النَّبِيِّ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله بَعدَ اُحُدٍ ، فَقالَ : «أنشُدُكَ اللّه‌َ وَالنّعمَةَ» ، وأَخَذَ مِنهُميثاقا ألاّ يَغزُوَ قَومَهُ ، فَإِن أسلَمَ قُرَيشٌ أسلَموا ؛ لِأَنَّهُم كانوا في عَقدِ قُرَيشٍ مجمع البيان : ج ۳ ص ۱۳۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۹ ص ۱۴۵ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20705
صفحه از 868
پرینت  ارسال به