663
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

ب ـ شرط‌هاى بيعت زنان

قرآن

«اى پيامبر ! چون زنان باايمان نزد تو آيند كه [با اين شرط] با تو بيعت كنند كه چيزى را با خدا شريك نسازند، و دزدى نكنند، و زنا نكنند، و فرزندان خود را نكشند، و بچّه‌هاى نامشروعى را كه پس انداخته‌اند، با بهتان به شوهر نبندند، و در كار نيك، از تو نافرمانى نكنند، با آنان بيعت كن و از خدا برايشان آمرزش بخواه، كه خدا آمرزگار و مهربان است».۱

حديث

۱۵۶۴. صحيح البخارى ـ به نقل از عروة بن زبير ـ: عايشه همسر پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله، به من خبر داد كه: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله زنان مؤمنى را كه به سوى او مهاجرت كرده بودند، با اين آيه مى‌آزمود: «اى پيامبر ! هر گاه زنان مؤمن نزدت آمدند تا با تو بيعت كنند» تا «آمرزگار و مهربان است».
عايشه گفت: پس هر يك از زنان مؤمن كه به اين شرط‌ها اقرار مى‌كرد، پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به او مى‌فرمود: «با تو به گفتار، بيعت كردم». به خدا سوگند كه هرگز دست ايشان در بيعت، دست زنى را لمس نكرد ؛ بلكه با اين جمله با ايشان بيعت مى‌كرد: «بر اين شرط‌ها با تو بيعت كردم».۲

۱۵۶۵. مسند ابن حنبل ـ به نقل از عايشه بنت قدامه ـ: من با مادرم رائطه خزاعى دختر سفيان بودم. پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله با زنان بيعت مى‌كرد و مى‌فرمود: «با شما بيعت مى‌كنم بر اين شرط كه چيزى را

1.. ممتحنه : آيه ۱۲ : «يَـأَيُّهَا النَّبِىُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَـتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَن لاَّ يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْـٔا وَ لاَ يَسْرِقْنَ وَ لاَ يَزْنِينَوَ لاَ يَقْتُلْنَ أَوْلَـدَهُنَّ وَ لاَ يَأْتِينَ بِبُهْتَـنٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَلاَ يَعْصِينَكَ فِى مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» .

2.. إنَّ عائِشَةَ زَوجَ النَّبِيِّ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله أخبَرَتهُ : أنَّ رَسولَ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهكانَ يَمتَحِنُ مَن هاجَرَ إلَيهِ مِنَ المُؤمِناتِ بِهذِهِ الآيَةِ ؛ بِقَولِ اللّه‌ِ :«يَـأَيُّهَا النَّبِىُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَـتُ يُبَايِعْنَكَ» إلى قَولِهِ : «غَفُورٌ رَّحِيمٌ» .
قالَ عُروَةُ : قالَت عائِشَةُ : فَمَن أقَرَّ بِهذَا الشَّرطِ مِنَ المُؤمِناتِ قالَ لَها رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله : قَد بايَعتُكِ كَلاما . ولا وَاللّه‌ِ ما مَسَّت يَدُهُ يَدَ امرَأَةٍ قَطُّ فِي المُبايَعَةِ ، ما يُبايِعُهُنَّ إلاّ بِقَولِهِ : قَد بايَعتُكِ عَلى ذلِكَ صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۸۵۶ ح ۴۶۰۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۱۳۷ ح ۲۶۳۸۶ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
662

۱ / ۷

بيعت فتح

الف ـ شرط‌هاى بيعت مردان

۱۵۶۲. الكامل فى التاريخ: چون پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله به مكّه وارد شد...، براى بيعت، بالاى كوه صفا نشست... و مردم براى بيعت با پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله بر اسلام جمع شدند. او از آنان بيعت مى‌گرفت كه در حدّ توان، از خدا و پيامبرش حرف‌شنوى و اطاعت داشته باشند.
اين، بيعت مردان بود.
و امّا بيعت با زنان؛ ايشان چون از بيعت با مردان فراغت يافت، با زنان بيعت كرد؛ زيرا گروهى از زنان قريش براى بيعت با ايشان آمده بودند.۱

۱۵۶۳. صحيح البخارى ـ به نقل از مجاشع [بن مسعود] ـ: بعد از فتح [مكّه]، برادرم را نزد پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله آوردم و گفتم: اى پيامبر خدا ! برادرم را نزد شما آورده‌ام تا بر هجرت با او، بيعت كنيد.
فرمود: «اهل هجرت، گوى سبقت را ربودند».
گفتم: بر چه چيز با او بيعت مى‌كنيد ؟
فرمود: «با او بر اسلام و ايمان و جهاد، بيعت مى‌كنم».۲

1.. لَمّا دَخَلَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مَكَّةَ . . . ثُمَّ جَلَسَ رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله لِلبَيعَةِ عَلَى الصَّفا . . . وَاجتَمَعَ النّاسُ لِبَيعَةِ رَسولِ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهعَلَى الإِسلامِ ، فَكانَ يُبايِعُهُم عَلَى السَّمعِ وَالطّاعَةِ للّه‌ِِ ولِرَسولِهِ فيمَا استَطاعوا ، فَكانَت هذِهِ بَيعَةَ الرِّجالِ . وأَمّا بَيعَةُ النِّساءِ ، فَإِنَّهُ لَمّا فَرَغَ مِنَ الرِّجالِ بايَعَ النِّساءَ ، فَأَتاهُ مِنهُنَّ نِساءٌ مِن نِساءِ قُرَيشٍ الكامل في التاريخ : ج ۱ ص ۶۱۸ ، تاريخ الطبري : ج ۳ ص ۶۱ .

2.. أتَيتُ النَّبِيَّ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله بِأَخي بَعدَ الفَتحِ ، قُلتُ : يا رَسولَ اللّه‌ِ جِئتُكَ بِأَخي لِتُبايِعَهُ عَلَى الهِجرَةِ .
قالَ : ذَهَبَ أهلُ الهِجرَةِ بِما فيها .
فَقُلتُ : عَلى أيِّ شَيءٍ تُبايِعُهُ ؟
قالَ : اُبايِعُهُ عَلَى الإِسلامِ وَالإِيمانِ وَالجِهادِ صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۵۶۶ ح ۴۰۵۴ ، صحيح مسلم : ج ۳ص ۱۴۸۷ ح ۸۴ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21362
صفحه از 868
پرینت  ارسال به