661
گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله

۱۵۵۹.المناقب، كوفى: از ابن عبّاس در باره آيه شريف: «هر آينه خدا از مؤمنان خشنود شد، آن گاه كه در زير درخت با تو بيعت مى‌كردند، و آنچه را در دل‌هايشان بود، باز شناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد»، روايت شده است كه گفت: بر كسانى [آرامش فرو فرستاد]كه مى‌دانست [به بيعتشان] وفا مى‌كنند.۱

۱ / ۶

شرط‌هاى بيعت رضوان

۱۵۶۰. السيرة النبويّة، ابن هشام ـ به نقل از عبد اللّه‌ بن ابى بكر ـ: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مردم را به بيعت فرا خواند، و بيعت رضوان، در زير درخت انجام شد. مردم مى‌گفتند كه پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله از آنان بيعت تا پاى جان گرفت. البتّه جابر بن عبد اللّه‌ مى‌گفت: پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله از ما بيعت تا پاى جان نگرفت ؛ بلكه از ما بيعت گرفت كه فرار نكنيم.۲

۱۵۶۱. صحيح البخارى ـ به نقل از يزيد بن ابى عبيد ـ: از سلمة بن اكوع پرسيدم: در روز حديبيّه با پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله بر سر چه چيز، بيعت كرديد ؟
گفت: بر سر جان.۳

1.. عَنِ ابنِ عَبّاسٍ في قَولِ اللّه‌ِ : «لَّقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَالسَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ» قالَ : عَلى مَن عَلِمَ مِنهُ الوَفاءَ المناقب للكوفي : ج ۱ ص ۳۷۹ ح ۲۹۸ ؛ الدرّ المنثور : ج ۷ ص ۵۲۳ .

2.. دَعا رَسولُ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله النّاسَ إلَى البَيعَةِ ، فَكانَت بَيعَةُ الرِّضوانِ تَحتَ الشَّجَرَةِ ، فَكانَ النّاسُ يَقولونَ : بايَعَهُم رَسولُاللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهعَلَى المَوتِ . وكانَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّه‌ِ يَقولُ : إنَّ رَسولَ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله لَم يُبايِعنا عَلَى المَوتِ ، ولكِن بايَعَنا عَلى أن لا نَفِرَّ السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۳ ص ۳۳۰ ، تفسير الطبري : ج ۱۳ الجزء ۲۶ ص ۸۶ .

3.. قُلتُ لِسَلَمَةَ بنِ الأَكوَعِ : عَلى أيِّ شَيءٍ بايَعتُم رَسولَ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آلهيَومَ الحُدَيبِيَّةِ ؟ قالَ : عَلَى المَوتِ صحيح البخاري :ج ۴ص ۱۵۲۹ ح ۳۹۳۶ ، صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۴۸۶ ح ۸۰ .


گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
660

زودى، خدا مزدى بزرگ به او خواهد داد».۱

«هر آينه خدا از مؤمنان، خشنود شد، آن گاه كه در زير درخت۲ با تو بيعت مى‌كردند، و آنچه را در دل‌هايشان بود، باز شناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پيروزى نزديك را به آنان پاداش داد».۳

حديث

۱۵۵۸. تفسير القمّى: آيه «هر آينه خدا از مؤمنان، خشنود شد، آن گاه كه در زير درخت با تو بيعت مى‌كردند»، در باره بيعت رضوان نازل شد و خداوند براى آنان شرط گذاشت كه از آن پس، به كارى كه پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله انجام مى‌دهد، هيچ خرده نگيرند و از فرمانى كه به آنها مى‌دهد، سرپيچى نكنند.
خداوند عز و جل بعد از نزول آيه رضوان، فرمود: «كسانى كه با تو بيعت مى‌كنند، در حقيقت، با خدا بيعت مى‌كنند. دست خدا، بالاى دست آنهاست. پس هر كه بيعت شكند، در حقيقت، به زيان خود مى‌شكند، و هر كس به عهدى كه با خدا بسته است، وفا كند، به زودى، خدا مزدى بزرگ به او خواهد داد». رضايت خداوند از آنان، مشروط به اين بود كه از آن پس به عهد و پيمان با خدا وفا كنند و عهد و قرار او را نشكنند ؛ زيرا به سبب اين عهد، خدا از آنان خشنود گشت. از اين روست كه در نوشتن، آيه شرط را بر آيه بيعت رضوان، مقدّم داشته‌اند، در صورتى كه اوّل، آيه مربوط به بيعت رضوان نازل شد و سپس آيه شرط وفادارى به آن بيعت براى بيعت كنندگان.۴

1.. فتح : آيه ۱۰ : « إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفَىبِمَا عَـهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا» .

2.. مراد، درخت معروف در حديبيّه به نام سَمُره مجمع البيان: ج ۹ ص ۱۹۴ يا اُمّ غيلان (تفسير السمرقندى : ج ۳ ص ۳۰۱) است. اين درخت به دليل نگرانى از تقديس و عبادت ، به دستور عمر، بريده و نابود شد (معجم البلدان : ج ۲ ص ۳۲۵). حديبيّه ، قريه‌اى است به نام چاهى در آن جا در كنار مسجد شجره ، در يك فرسنگى مكّه. خطابى در الأمالى خود گفته است: حديبيّه را به خاطر درخت حدباء كه در آن جا بوده ، حديبيّه ناميده‌اند (معجم البلدان : ج ۲ ص ۲۲۹).

3.. فتح : آيه ۱۸ : « لَّقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْوَ أَثَـبَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا» .

4.. نَزَلَت في بَيعَةِ الرِّضوانِ : «لَّقَدْ رَضِىَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ» ، وَاشتَرَطَ عَلَيهِم ألاّ يُنكِروابَعدَ ذلِكَ عَلى رَسولِ اللّه‌ِ صلى‌الله‌عليه‌و‌آله شَيئا يَفعَلُهُ ، ولا يُخالِفوهُ في شَيءٍ يَأمُرُهُم بِهِ ، فَقالَ اللّه‌ُ عز و جل ـ بَعدَ نُزولِ آيَةِ الرِّضوانِ ـ : «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفَى بِمَا عَـهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا» ، وإنَّما رَضِيَ عَنهُم بِهذَا الشَّرطِ : أن يَفوا بَعدَ ذلِكَ بِعَهدِ اللّه‌ِ وميثاقِهِ ولا يَنقُضوا عَهدَهُ وعَقدَهُ ، فَبِهذَا العَهدِ رَضِيَ اللّه‌ُ عَنهُم ، فَقَد قَدَّموا فِي التَّأليفِ آيَةَ الشَّرطِ عَلى بَيعَةِ الرِّضوانِ ، وإنَّما نَزَلَت أوَّلاً بَيعَةُ الرِّضوانِ ثُمَّ آيَةُ الشَّرطِ عَلَيهِم فيها تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۲۰ ص ۳۵۴ ح ۴ .

  • نام منبع :
    گزیده سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران، عبدالهادي مسعودي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 21375
صفحه از 868
پرینت  ارسال به