ديگر روزه نمىگيرد! سپس اين روش را ترك كرد و يك روز در ميان، روزه مىگرفت و اين، روزه داوود عليهالسلام بود. بعد از چندى، اين را نيز ترك كرد و سه روز ايّام البيض ماه۱ را روزه مىگرفت. سپس از اين روش نيز دست كشيد و از هر ده روز، يك روز، روزه مىگرفت: پنجشنبه اوّل و آخر ماه و چهارشنبه ميان ماه، و تا زمانى كه از دنيا رفت، به اين سنّت ادامه داد. بر او و بر خاندانش سلام !۲
۴ / ۵
دعاى پيامبر صلّی الله علیه و آله به هنگام افطار
۱۲۷۷. سنن الدارقطنى ـ به نقل از ابن عبّاس ـ: پيامبر صلىاللهعليهوآله چون افطار مىكرد، مىگفت: «خدايا! براى تو روزه گرفتيم و با روزىِ تو افطار كرديم. پس، از ما بپذير، كه تو شنوا و دانايى».۳
۱۲۷۸. امام باقر عليهالسلام ـ به نقل از پدرانش عليهمالسلام ـ: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله چون افطار مىكرد، مىگفت: «براى تو روزه گرفتيم و با روزىِ تو افطار كرديم. آن را از ما بپذير. تشنگى رفت و رگها [دوباره]شاداب شدند و پاداش، باقى ماند».۴
۴ / ۶
سنّت پيامبر صلّی الله علیه و آله در آنچه با آن افطار مىكرد
۱۲۷۹. امام على عليهالسلام: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله هنگامى كه روزهدار بود، غذا خوردنش را با خرما آغاز مىكرد.۵
1.. روزهاى سيزدهم ، چهار دهم و پانزدهم هر ماه را «ايّام البيض» مىگويند .
2.. كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله أوَّلَ ما بُعِثَ يَصومُ حَتّى يُقالَ : ما يُفطِرُ ، ويُفطِرُ حَتّى يُقالَ : ما يَصومُ ، ثُمَّ تَرَكَ ذلِكَ وصامَ يَوماوأَفطَرَ يَوما ، وهُوَ صَومُ داود عليهالسلام ، ثُمَّ تَرَكَ ذلِكَ وصامَ الثَّلاثَةَ الأَيّامِ الغُرِّ ، ثُمَّ تَرَكَ ذلِكَ وفَرَّقَها في كُلِّ عَشَرةِ أيّامٍ يَوما ؛ خَميسَينِ بَينَهُما أربِعاءُ ، فَقُبِضَ عَلَيهِ وآلِهِ السَّلامُ وهُوَ يَعمَلُ ذلِكَ الكافي : ج ۴ ص ۹۰ ح ۲ ، الخصال : ص ۳۹۰ ح ۸۰ .
3.. كانَ النَّبِيُّ صلىاللهعليهوآله إذا أفطَرَ قالَ : اللّهُمَّ لَكَ صُمنا ، وعَلى رِزقِكَ أفطَرنا ، فَتَقَبَّلَ مِنّا إنَّكَ أنتَ السَّميعُ العَليمُ سنن الدارقطني : ج ۲ ص ۱۸۵ ح ۲۶ ، عمل اليوم والليلة لابن السني : ص ۱۶۹ ح ۴۸۰ .
4.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلىاللهعليهوآله كانَ إذا أفطَرَ قالَ : اللّهُمَّ لَكَ صُمنا وَعلى رِزقِكَ أفطَرنا فَتَقَبَّلهُ مِنّا ؛ ذَهَبَ الظَّمَأُ ، وَابتَلَّتِ العُروقُ ،وبَقِيَ الأَجرُ الكافي : ج ۴ ص ۹۵ ح ۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۱۹۹ ح ۵۷۶ .
5.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلىاللهعليهوآله كانَ يَبتَدِئُ طَعامَهُ إذا كانَ صائِما بِالتَّمرِ (مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۳۶۷ ح ۱۲۱۰ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۱۴۱ ح ۵۸) .