عصر و مغرب و عشا را با هم مىخواند.۱
۱۲۳۱. امام صادق عليهالسلام: بى گمان، پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله در سفر، نماز مغرب و عشا و ظهر و عصر را با هم مىخواند و اين را تنها هنگامى كه عجله داشت، انجام مىداد.۲
۱۲۳۲. سنن النسائى ـ به نقل از ابن عمر ـ: هر گاه پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله در سفر شتاب مىكرد يا كارى بر او دشوار مىآمد، نماز مغرب و عشا را با هم مىخواند.۳
۱۲۳۳. مسند ابن حنبل ـ به نقل از كُرَيب ـ: ابن عبّاس گفت: آيا برايتان از نماز پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله در سفر نگويم ؟ گفتيم: چرا. گفت: اگر خورشيد به نيمه روز مىرسيد و پيامبر صلىاللهعليهوآله در جايگاه فرودش بود، پيش از سوار شدن، نماز ظهر و عصر را با هم مىخواند و اگر تا زمانى كه در جايگاه فرودش بود، خورشيد به نيمه نمىرسيد، همچنان حركت مىكرد تا وقت [نماز] عصر مىشد و فرود مىآمد و نماز ظهر و عصر را با هم مىخواند، و چون در جايگاه فرودش، وقت [نماز] مغرب در مىرسيد، آن را با نماز عشا با هم مىخواند و هر گاه در جايگاه فرودش، وقتش در نمىرسيد، سوار مىشد [و مىرفت] تا وقت [نماز] عشا در مىرسيد. آن گاه فرود مىآمد و آن دو را با هم مىخواند.۴
۱۲۳۴. امام باقر عليهالسلام: پيامبر صلىاللهعليهوآله در شبهاى بارانى، نماز مغرب را به تأخير و نماز عشا را جلو مىانداخت و آن دو را با هم مىخواند و مىفرمود: «كسى كه رحم نكند، به او رحم
1.. كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله إذا كانَ في سَفَرٍ أو عَجَّلَت بِهِ حاجَةٌ يَجمَعُ بَينَ الظُّهرِ وَالعَصرِ وبَينَ المَغرِبِ وَالعِشاءِ الكافي :ج ۳ ص ۴۳۱ ح ۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۲۳۳ ح ۶۰۹ .
2.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلىاللهعليهوآله كانَ فِي السَّفَرِ يَجمَعُ بَينَ المَغرِبِ وَالعِشاءِ ، وَالظُّهرِ وَالعَصرِ ، إنَّما يَفعَلُ ذلِكَ إذا كانَ مُستَعجِلاًذكرى الشيعة : ص ۱۱۹ ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۳۶۲ ح ۴۸ .
3.. كانَ رَسولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله إذا جَدَّ بِهِ السَّيرُ أو حَزَبَهُ أمرٌ جَمَعَ بَينَ المَغرِبِ وَالعِشاءِ سنن النسائي : ج ۱ ص ۲۸۹ ، صحيحالبخاري : ج ۱ ص ۳۷۳ ح ۱۰۵۵ .
4.. إنَّ ابنَ عَبّاسٍ قالَ : ألا اُحُدِّثُكُم عَن صَلاةِ رَسولِ اللّهِ صلىاللهعليهوآلهفِي السَّفَرِ ؟ قالَ : قُلنا : بَلى ، قالَ : كانَ إذا زاغَتِ الشَّمسُفي مَنزِلِهِ جَمَعَ بَينَ الظُّهرِ وَالعَصرِ قَبلَ أن يَركَبَ ، وإذا لَم تَزِغ لَهُ في مَنزِلِهِ سارَ حَتّى إذا حانَتِ العَصرُ نَزَلَ فَجَمَعَ بَينَ الظُّهرِ وَالعَصرِ ، وإذا حانَتِ المَغرِبُ في مَنزِلِهِ جَمَعَ بَينَها وبَينَ العِشاءِ ، وإذا لَم تَحِن في مَنزِلِهِ رَكِبَ حَتّى إذا حانَتِ العِشاءُ نَزَلَ فَجَمَعَ بَينَهُما مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۷۸۶ ح ۳۴۸۰ ، سنن أبي داود : ج ۲ ص ۵ ح ۱۲۰۸ .